Transporte público
A odisea de viaxar en bus na Galiza

Continuos atrasos, servizos moi escasos, que te deixen tirada na estrada ou non poder entrar no autobús por falta de espazo. Estas son algunhas das situacións que teñen que sufrir a diario as persoas que queren desprazarse neste transporte por Galiza.
parada de bus en Ourense
Unha parada de bus da provincia de Ourense. Sara Garchi
31 oct 2023 06:00

Dende o ano 2021 podes viaxar dende Ourense á Madrid en apenas dúas horas e media grazas aos trens de alta velocidade. Un avance que sen dúbida se celebrou por conectar estes territorios dunha das formas máis sostibles, rápidas e económicas que existen. Así e todo, a cidadanía galega aínda se pregunta como pode ser que a nivel interno, a rede de transporte público de Galiza siga sufrindo graves carencias no servizo que levan á frustración e desesperación diaria das persoas usuarias e a situacións de gran estrés para o persoal.

Exemplo diso é que esta mesma cidade, Ourense, apenas ten conexións con outros núcleos urbanos importantes da propia Galiza. Como é no caso de Pontevedra: poucas viaxes en tren a altos prezos e unha única liña de autobús as fins de semana. Isto provoca atoparse moitas veces con aglomeracións e empurróns ás portas do vehículo por medo a non poder subir cando se supera o aforo. A única forma na que podes garantir a praza é mercar o billete previamente online ou no despacho de entradas e perder, polo tanto, o prezo reducido ao que ata agora accedían as persoas usuarias da tarxeta de Mobilidade de Galicia.

O illamento das aldeas

No rural o servizo só empeora. Menor frecuencia, con reducións as fins de semana e horarios que non se adaptan ás necesidades reais das persoas usuarias. Sen ter en conta as horas punta ou as xornadas laborais das que traballan ata tarde (profesionais da hostalería, supermercados, etc) e que non poden volver ás súas casas neste medio. “O servizo non está preparado para que o autobús sexa unha alternativa real ao transporte privado”, critica Matías, de 32 anos, quen habita unha aldea do Ribeiro e gustaríalle non ter que depender do coche para ir á cidade: “Nos tempos actuais, non dispoñer dun servizo funcional de transporte colectivo conleva o estancamento da economía e agrava a problemática da crise climática".


Medio rural
MOBILIDADE Os efectos dun sistema de mobilidade deficiente
As persoas maiores son as máis afectadas por un sistema de transporte que non as toma en conta, as reclúe e quítalles autonomía.

A estas queixas dende o rural, súmanse os cambios de horario sen previo aviso por parte das empresas, estudantes sen transporte escolar, paradas que os condutores directamente saltan, horarios mal marcados que dan lugar a erros e a propia incerteza de non saber cando vai pasar pola falta regular de puntualidade. Agardar máis dunha hora na parada só para tomar o autobús é o normal, especialmente nas vilas e aldeas, onde perdelo pode significar chegar tarde ao traballo, ter que mudar os plans ou directamente cancelalos.

Algunhas das solucións que poderían levarse a cabo dende as institucións, ademais de aumentar a frecuencia e adaptala á actividade real das persoas que habitan eses lugares, sería a instalación de pantallas ou códigos QR nas paradas. Con eles, a xente podería coñecer de xeito actualizado o tempo real de espera e achegarse á parada no momento de collelo. Autobuses de moitas empresas xa contan con estes localizadores para controlar as rutas e as pantallas e aplicacións úsanse dende xa hai anos en moitas cidades, polo que empregalas neste contexto non debería ser moi difícil, sempre que exista o interese de facelo.

Agardar máis dunha hora na parada só para tomar o autobús é o normal, especialmente nas vilas e aldeas, onde perdelo pode significar chegar tarde ao traballo ou ter que cancelar plans

Fronte ao monopolio

A Asociación Empresarial de Transportes de Viaxeiros de Galicia (Galibus), plataforma na que participan 30 pequenas e medianas empresas do sector, xa denunciou en marzo de 2023 prácticas perversas e anticompetitivas nas licitacións de transporte escolares e de viaxeiros. Mediante o sistema de UTEs (Unión Temporal de Empresas) e co apoio da Xunta, Alsa e Monbus foron beneficiadas coa adxudicación da maior parte dos servizos distribuídos pola Consellería de Infraestruturas. O 43% das 128 concesións que se fixeron do transporte regular foron para o mesmo operador, principalmente composto por empresas do grupo Monbus.

Daquela, o Tribunal Superior de Galicia (TSXG) sentenciou que era a Comisión de Competencia da Xunta quen debía multar a Monbus e Alsa, e abriu dilixencias por prevaricación nas concesións de transporte contra o director de Mobilidade da Xunta, Ignacio Maestro Saavedra. Estas empresas recorreron xunto ao Goberno galego, mais agora o Supremo reafirmou a súa decisión sen admitir a trámite estes recursos, ratificando “a incoación dun procedemento sancionador” contra as empresas Monbus e Alsa por repartirse ilegalmente o mercado. O que Monbus considera como unha decisión inxusta e asegura que recorrerá ao Tribunal Constitucional para defender a súa “inocencia”.

Pola súa banda, o persoal profesional que conduce estes autobuses leva anos denunciando o deterioro das súas condicións. Ademais da falta de información e os cambios nas liñas sen preaviso, critican ser chamados para facer outros servizos externos como excursións escolares ou viaxes privadas. Tamén ter que cumprir cuns tempos que só poden ser alcanzábeis cando se fai a liña en baleiro, é dicir, sen contemplar as subidas e baixadas de pasaxeiros/as, ou os atascos nas grandes cidades…  Na súa xornada teñen que lidar con ansiedade e estrés constante, a maiores das queixas e cabreos das persoas usuarias que soben ao bus coa necesidade de desafogarse.

Ademais da falta de información e os cambios nas liñas sen preaviso, o persoal profesional dos autobuses denuncia que son chamados para facer outros servizos externos como excursións escolares ou viaxes privadas

Cara a un futuro verde

Segundo Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA), o transporte foi o responsable dunha cuarta parte das emisións de CO2 na UE en 2019, das cales o 71,7% procedeu do transporte por estrada. Os coches son o principal contaminante, representando o 60,6% das emisións totais do transporte por estrada en Europa, o que supón aproximadamente unha quinta parte das emisións da UE. Ante a grave crise climática á que nos enfrontamos, cunhas consecuencias cada vez máis evidentes e catastróficas como estamos a observar en todo o planeta, a necesidade de adoptar medidas eficaces é cada vez máis urxente e determinante para a supervivencia da vida na Terra.


Ecologismo
Seis razóns para non celebrar a chegada do AVE
Malia o aplauso unánime da clase política galega, existen bos motivos para lamentarmos a chegada da alta velocidade a Ourense.

Países como Austria, Alemaña ou Hungría xa están a implantar un modelo de billete único que permite viaxar a prezo razoable en calquera dos medios de transporte públicos urbanos e interurbanos dun territorio, ou incluso transfronteirizos. Hai unhas semanas que Greenpeace España lanzou unha campaña para recoller sinaturas e esixir á administración que implante este mesmo modelo de billete único, co obxectivo ambiental e social de conectar todas as redes de transporte e facelas accesibles, para reducir as emisións do transporte e satisfacer as necesidades de mobilidade de tódalas persoas.

Un soño que, por desgraza, para territorios como Galiza semella aínda moi afastado, pois  antes habería que garantir unha rede de transporte eficiente que conecte, ademais das cidades, as aldeas e vilas do rural, cun servizo de calidade nos que a xente poida confiar e que favoreza a repoboación do rural baleirado que tanto estamos a precisar.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Congreso de los Diputados
Ley ómnibus El Congreso aplasta el ‘escudo social’ del Gobierno
La moratoria de desahucios y de cortes de suministros para familias vulnerables del ‘escudo social‘, así como los descuentos en el transporte y en el bono social eléctrico quedan suspendidos tras la derrota del Gobierno en el Congreso.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición La derecha parlamentaria tumba el decreto que subía pensiones e Ingreso Mínimo Vital
El Congreso ha tumbado el decreto que establecía una subida de las pensiones y el ingreso mínimo vital. El PSOE no ha sido capaz de convencer a Junts para que apoye el texto.
Transporte público
Movilidad El Gobierno anuncia un billete único de transporte público para todo el Estado en 2026
Tras ampliar la prórroga de los descuentos en el transporte público hasta junio de 2025, Óscar Puente asegura que la segunda mitad del año será “de transición” hacia el nuevo modelo.
Industria textil
Textil ¿Qué hacemos con la ropa que ya no usamos?
Si a las tiendas vintage solo va, como máximo, el 20% de la ropa para reciclar: ¿dónde va el 80% restante?
Macedonia
Macedonia del Norte Macedonia del Norte pide justicia tras la muerte de 59 personas en una discoteca
Tras el incendio en una discoteca en el que murieron 59 jóvenes el pasado fin de semana, la ciudadanía de Macedonia del Norte ha salido a las calles para pedir explicaciones al Gobierno, a quien acusan de permitir prácticas corruptas.
Crisis climática
Informe de la OMM El nivel del mar se disparó en un 2024 que contabilizó el mayor número de desplazados climáticos en 16 años
El balance climático de 2024 de la Organización Meteorológica Mundial resalta datos preocupantes en indicadores clave de la crisis climática y confirma que el pasado fue el año más cálido jamás registrado.
Cine
Cine El legado de la cantante saharaui Mariem Hassan llega a la gran pantalla con ‘Mariem’
El cortometraje documental ‘Mariem’, dirigido por Javier Corcuera, es el último canto de su protagonista, la cantante saharaui Mariem Hassan, y la oportunidad de volver a hacer oír su voz y la de su pueblo.
Palestina
Palestina Maratón de películas sobre Palestina
Tras los últimos ataques de Israel en Gaza, en internet se puede encontrar un gran número de películas sobre Palestina disponibles de forma gratuita.

Últimas

Activismos
Movementos sociais Guerra xeopolítica e loitas sociais: un ciclo de conferencias aborda en Vigo as raíces dun mundo en crise
Poñentes como Xosé Manuel Beiras, Miguel Urbán, Queralt Castillo ou Aurora Moreno abordarán algunhas das cuestións clave para analizar o presente e argallar ideas para o futuro nunhas xornadas organizadas polo grupo de activistas Ecoar.
A Catapulta
A Catapulta Silvia Penas, a creatividade na procura
A poeta, performer e creadora repasa na Catapulta a súa carreira e o súa visión sobre a poesía
Crisis climática
Informe España experimentó 28 días de temperaturas por encima de la media en invierno por el cambio climático
València experimentó el mayor número de días por encima de la media (33) y Barcelona vivió la mayor intensidad de la anomalía: 1,4ºC sobre el promedio. Casi 394 millones de personas por todo el mundo sufrieron 30 días o más inusualmente cálidos.
Hungría
Actualidad LGTBIQA+ Víktor Orbán prohíbe por ley la marcha del Orgullo LGTBIQA+ en Hungría con multas de hasta 500 euros
La enmienda aprobada el pasado martes en el parlamento húngaro prohíbe “las reuniones que promuevan o exhiban el cambio de sexo de nacimiento o la homosexualidad” con multas de hasta 500 euros.
Arte
Arte y memoria histórica Un artista renuncia a un premio de la Academia de Bellas Artes Canaria por su defensa del monumento a Franco
Acaymo S. Cuesta argumenta que la posición de la Academia con respecto al ‘Monumento al Caudillo’ de Juan de Ávalos es contraria a los principios democráticos que defiende y no recogerá el galardón.
Análisis
Análisis La hipérbole pasa factura a Vox y deja la mayoría absoluta en manos de Sumar y Podemos
La caída de dos puntos de Vox muestra cómo la izquierda y el PSOE podrían seguir teniendo una oportunidad de evitar un Ejecutivo del Partido Popular con la ultraderecha.

Recomendadas

Medio ambiente
Medio ambiente A Xunta desoe a oposición social e dá luz verde ambiental á celulosa de Altri e Greenalia
O informe da administración galega, gobernada polo PP de Alfonso Rueda, conclúe que a proposta é “ambientalmente viable” e pasa por alto as decenas de miles de alegacións presentadas, así como a contestación social.
Costas
Costa A ría de Arousa, ao bordo do colapso ecosistémico
A principal produtora de marisco de Galiza afronta unha crise sen precedentes; o impacto da contaminación actual e a de potenciais industrias como Altri ou a reapertura da mina de Touro poñen en perigo o sector do mar.
Medio ambiente
Medio ambiente Miles de persoas enchen as prazas galegas contra o ‘si’ ambiental da Xunta a Altri
A Plataforma Ulloa Viva logrou mobilizar decenas de concentracións nos concellos da conca do río Ulla e máis alá para protestar contra a Declaración de Impacto Ambiental aprobada polo Goberno de Alfonso Rueda para a celulosa.
Cine
Vicente Monroy “El capitalismo es un ejercicio de destrucción de la curiosidad”
En su nuevo ensayo, Vicente Monroy convierte la penumbra de las salas de cine en protagonista, tejiendo un relato fascinante que une sus dos grandes pasiones: el cine y la arquitectura.