Culturas
Comuna de cinema e revolución: o percorrido dun galego para filmar a liberación kurda en Siria

Olmo Couto regresa a Galiza para acompañar a estrea do filme Kobane sobre a resistencia civil desta cidade contra o Estado Islámico dirixido pola cineasta Ozlem Arzêba
Olmo Souto durante a rodaxe de Kobane

Un dron turco non pilotado sobrevoa Kobane case tódolos días. Periodicamente, dispara dende o ceo para asasinar a alguén. Ás veces, o obxectivo é unha persoa con responsabilidade política ou militar. Outras, mata a cidadáns anónimos. A pretensión é infundir medo. Que medre a paranoia entre o pobo kurdo que vive na fronteira con Turquía e que liberou a rexión de Rojava para convertila na Administración Autónoma do Norte e Este de Siria. O testemuño da vida nesta zona teno gravado, na mente, o cineasta ourensán Olmo Couto. E así o transmite. Leva cinco anos vivindo de preto a Guerra Civil en Siria. Agora, con esa bagaxe, acaba de volver para Galiza cun filme nas mans do que participou como director de fotografía. Titúlase Kobane e conta a heroica resistencia desta cidade fronte a invasión do Estado Islámico.

Zehra Penaber é a protagonista desta ficción baseada estritamente en feitos reais. Unha muller kurda de 32 anos que foi comandante das Unidades Femininas de Protección (YPJ), a organización militar para unidades de protección de persoas en Rojava. En 2014 e co control da metade de Siria e Iraq, o apoxeo da forza dos fundamentalistas do ISIS avanzou de xeito implacable cara á cidade siria de Kobane. Malia a brutalidade da invasión, as milicias de Zehra e os seus camaradas non se deron por vencidos. Cando os membros de ISIS comezaron a decaer e a dispersarse, Zehra Penaber liderou a ruptura do asedio, marcando o amencer da liberación da cidade. Trátase dunha historia real de fe e medo. De guerra e resistencia. De camaradería e traizón. Un relato de amor, perda, heroísmo e sacrificio que, xunto coa intensidade da guerra e a revolución, quixo contar a directora Özlem Arzêba na súa ópera prima.

kobane olmo gravación

Facer cinema no medio da guerra
“Esa tensión militar durante a rodaxe e case que o habitual na vida diaria alí”, explica ao Salto o director de fotografía galego, Olmo Souto. Tras dous anos pospoñendo a gravación por “ameazas críticas” na zona, entre abril e setembro de 2021 decidiron comezar a filmar “fose como fose”. O que se podería ter feito en tres meses, di, tiveron que facelo en seis pola constante situación de emerxencia na que os ten Turquía. “Para o Goberno turco, Rojava é un inimigo en tódolos sentidos. É o exemplo de como o confederalismo kurdo pode xestionarse dun xeito democrático, horizontal e con respecto por tódalas culturas”, sostén Couto. Turquía é un Estado con case vinte millóns de persoas kurdas e por iso, explica, “directamente, quere eliminalos”. “Son un referente que non lle convén na súa idea ficticia de estados-nación totalmente homoxéneos”, prosegue o cineasta ourensán.

O pobo kurdo decidiu deixar en ruínas o lugar onde gravaron como monumento á memoria 

Malia estaren separados só por un muro e apenas uns metros, a comunicación da Administración Autónoma do Norte e Este de Siria co Goberno de Erdogan é nula. Están en guerra. Por iso, durante a rodaxe, o equipo precisaba parecerse o mínimo posible a unha milicia real. Tiñan ata que separar os camións de produción para que non se convertesen nun obxectivo militar. Gran parte da rodaxe levouse a cabo nunha zona de Kobane que quedou practicamente destruída pola guerra. O pobo kurdo decidiu deixar parte daquelas ruínas así, como monumento á memoria a través dun museo. “Na rodaxe, había decenas de persoas caracterizadas cos traxes das forzas de autodefensa kurdas (YPJ e YPG) e os soldados turcos dos postos de vixilancia da fronteira disparaban ao aire”, lembra Souto. No día a día alí, “é normal”, lamenta. “Moitos campesiños teñen os terreos de cultivo na fronteira e, ás veces, tamén lles disparan a eles e, unha vez ao mes, matan a algún civil”, afonda. Pero como non é sempre, a xente ten que seguir indo a traballar para sosterse. Os asasinatos do dron que sobrevoa son máis selectivos e máis habituais: “Van matando ás persoas encargadas de Cultura, de Institucións, de Prisións...”. A clave é xerar caos para desautorizar á Administración de Rojava e que as persoas pidan asilo noutros lugares. “Están facendo películas e televisión no seu idioma, recuperando a cultura... Por iso queren aniquilalos, pero agora mesmo non teñen forzas”, recalca.

kobane olmo
Un momento da rodaxe de Kobane

A Comuna de Cinema: crear de xeito horizontal

Para a rodaxe, chegaron persoas de todo o Kurdistán, a rexión historicamente reclamada polo pobo kurdo que se reparte entre os estados de Turquía, Siria, Irán e Irak. Aínda que, sobre todo, o groso do equipo pertencía á Comuna de Cinema de Rojava: “Para moitas das persoas era a súa primeira rodaxe. Vivimos momentos moi bonitos por ese proceso de aprendizaxe colectiva”. Moitos dos traballos non especializados da produción fixéronos os propios habitantes de Kobane que ían, á vez, tamén aportando as historias de como viviran a guerra.  Como en toda a administración de Rojava, explica Souto, fixeron que “todo fose o menos xerárquico posible dentro do que é o cinema”. A súa Constitución, de feito, é unha excepción en Oriente Medio pola súa aposta polo confederalismo, pola protección das minorías étnicas e relixiosas e pola súa afirmación da igualdade de xénero. A democracia directa é a forma de goberno que tamén chega, claro, ás producións cinematográficas e cristaliza na Comuna de Cinema.

Os personaxes que protagonizan a película morreron durante a guerra e moitas das persoas que os interpretan eran os seus propios amigos

A Comuna de Cinema é a institución que se dedica á creación e produción, difusión e educación cinematográfica en Rojava. Neste sistema confederal, todas as persoas que traballan nesta industria xúntanse a través da Comuna. “Pero é tamén un proxecto vital, non simplemente de traballo”, matiza Olmo. A maioría da xente vive xunta e comparte espazo: “Creamos cinema doutro xeito máis revolucionario”. O proceso é sempre asembleario: “Rodabamos seis días á semana e ao sétimo era de asemblea. Foi esgotador e durísimo, pero con tempo é o máis bonito. Compartir responsabilidades e que non sexa só a persoa de produción quen aborde iso”.

Os personaxes que protagonizan a película morreron durante a guerra e moitas das persoas que os interpretan eran os seus propios amigos. “Non é un filme calquera. Creouse un ambiente moi emotivo. A nosa parte de facelo era o máis pequeno dentro de toda esa resistencia de persoas que perderon a súa vida por defender a vila”, afonda o director de fotografía. “A cultura e o cinema son unha forma de resistencia, pero nin de lonxe se achega ao que viviu toda esa xente”, reflexiona con humildade. Construír este imaxinario da revolución kurda é fundamental para unirse como pobo. “Para todos eles é unha honra que exista esta película. Notouse nas estreas alí. Houbera moitas representacións dende fóra onde se lles representaba como salvaxes que foran axudados dende fóra a facer a revolución”, explica Olmo Souto. “Pero a realidade é que foron eles e elas e facer este filmen dende dentro é no seu idioma ten un sentido totalmente distinto”, remata.

fotograma kobane
Fotograma do filme coas milicianas da YPJ

O filme comeza a xirar por Galiza

Despois da estrea na Mostra de Cinema de Valencia e a súa xira pola India e varios países de Europa, esta semana aterra no Fórum Metropolitano da cidade da Coruña o 23, 24, 25 de marzo e o xoves 22 haberá unha cita no Cineclub de Lugo. Polos motivos da continua guerra na rexión, a directora, Özlem Arzêba, non poderá asistir a ningunha das proxeccións. Malia todo, escribiu unhas palabras para acompañar o filme dende a distancia: “Levo anos falando con compañeiros que participaron na guerra, recollendo os seus recordos para crear unha historia colectiva que reflicte os feitos tal como vivíronos e sentiron os seus protagonistas. A maioría dos nosos actores foron elixidos das YPG e YPJ, as forzas locais que lideran a batalla contra o ISIS. Traballamos cun enfoque de actuación natural e sinxelo a partir das emocións reais das persoas reais. Rodamos nas localizacións reais, privilexiando atmosferas e texturas nas que a destrución segue viva en gran medida. Utilizamos un traballo de cámara dinámico e persuasivo para transmitir a urxencia de moitas escenas, pero tamén a tenrura e a intimidade doutras”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Investigación
Migracións Mulleres á fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Comisión Europea
Altri Veciños, ecoloxistas e científicos dan o salto a Bruxelas para frear a celulosa que ameaza o corazón de Galiza
As plataformas de afectadas e ambientalistas puideron reunirse con altos funcionarios da Comisión especializados en normativa ambiental apoiados pola eurodeputada do BNG Ana Miranda para seguir defendéndose dos intereses empresariais de Altri.
O Teleclube
O teleclube 'O Teleclube' presenta 'La Bête' e estrea novo formato no seu décimo episodio
Bertrand Bonello reflexiona sobre Intelixencia Artificial, que é ser humano e os sentimentos na súa última película “La Bête” ou “A Besta”.
Investigación
Migracións Mulleres á fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Ley de Memoria Histórica
Memoria democrática La ofensiva legislativa de PP y Vox contra la verdad, justicia y reparación
Las asociaciones memorialistas del estado hacen frente común en la Unión Europea y no descartan acudir a los tribunales para defender los derechos de las víctimas del franquismo.
Especulación urbanística
Turistificación Canarias dice basta: activistas organizan una movilización histórica en las islas frente a la turistificación
Precarización, pobreza, desigualdad y dificultad de acceso a la vivienda, así como la enorme contaminación de los espacios naturales causada por el modelo turístico, son algunas de las problemáticas por las que Canarias sale a la calle el próximo 20 de abril.
Cine
Cine RTLM, la radio del odio que alentó el genocidio en Ruanda
Cuando se cumple el 30º aniversario de la tragedia en Ruanda, llega a las pantallas ‘Hate Songs’, que se estrena el viernes 19 de abril, una metaficción que transcurre en los estudios de la emisora controlada por los hutus.
Laboral
Laboral CC OO, UGT y USO rechazan firmar el convenio de Decathlon al no incluir la cláusula de garantía salarial
Decathlon ha firmado el acuerdo con el sindicato mayoritario, SGICD, auspiciado por la propia empresa. El convenio para 2024-26 incluye un incremento salarial del 15%, que recupera la pérdida del 12% de los dos anteriores.
Italia
Italia El gobierno Meloni allana el camino a los antiabortistas
La Cámara de Diputados italiana ha aprobado por amplia mayoría una ley que permite a las organizaciones anti-elección entrar a los centros de asesoramiento público donde acuden mujeres que están pensando en interrumpir su embarazo.

Últimas

A Catapulta
A Catapulta A Catapulta recibe o presidente da AELG, Cesáreo Sánchez
O poeta e presidente da Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega conversa con Samuel L. París no episodio 12 do programa.
Violencia policial
Violencia institucional Iridia consigue reabrir judicialmente el caso de una muerte por pistola taser policial
Es uno de los 56 casos en los que ha litigado la entidad de derechos humanos en 2023 y en los que hay un total de 156 agentes o funcionarios encausados.
Genocidio
Rumbo a Gaza La Flotilla de la Libertad se prepara para zarpar hacia Gaza
Un carguero con 5.500 toneladas de ayuda humanitaria y tres barcos más cargados con cientos de personas, entre ellas observadores de los derechos humanos, personal médico, periodistas y políticos —incluida Ada Colau—, integrarán la Flotilla.
Personas sin hogar
Personas sin hogar “Una noche por todas sus noches” en protesta por las personas sin hogar en Granada
El cierre de un centro de acogida nocturno en el centro de la ciudad, que acogía a más de 50 personas, ha agravado la ya precaria situación de acogida de las personas sin hogar
Más noticias
Ciencia
Ciencia Ideología en la ciencia, y en su divulgación
La formación de una ciudadanía crítica también involucra aprender a identificar y cuestionar los componentes ideológicos enraizados en la práctica científica, y en la comunicación de la ciencia hacia los públicos no expertos.
EH Bildu
Elecciones vascas EH Bildu se abre a un pacto abertzale en campaña electoral que no convence al PNV
Los ofrecimientos de la izquierda abertzale han sido constantes estas dos semanas y, frente a ello, los jeltzales han mantenido una postura beligerante. En la práctica, ambos partidos se han entendido en distintas materias.
País Vasco
Los audios del PNV Las presiones de Unai Rementeria a un alcalde: “Le tienes que exigir que se pringue"
Hordago destapa nuevos audios sobre una operación del PNV para torcer el brazo de un funcionario de la administración local y un técnico de la Diputación Foral de Bizkaia y revestir de legalidad contrataciones públicas.
Opinión
Opinión ¿Qué Europa queremos hoy?
Los resultados de las próximas elecciones europeas pueden derivar en un importante punto de inflexión para la razón de ser de la Unión Europea.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.

Recomendadas

Cárceles
Carabanchel Tele Prisión, memoria audiovisual de una cárcel
Además de varias películas que se han acercado a la cárcel de Carabanchel, Tele Prisión fue un canal de televisión interno en el que participaron numerosos reclusos y algunos educadores de esa prisión madrileña. Emitió de 1985 a 1987.
Historia
Historia Rubén Buren: “La memoria debe ser aquello que nos construye y nos une como ciudadanía”
El historiador y polifacético Rubén Buren coordina el libro 'La Segunda República', una oportunidad para dar a conocer este periodo a un público no especializado.
Culturas
Xirou Xiao “Mi mirada artística es constructiva y, por tanto, tiene en la educación su aliada”
La compañía de performers Cangrejo Pro; la exposición ‘Zhōngguó. El País del Centro’ o la película de Arantxa Echevarría ‘Chinas’ son algunos de los proyectos en relación a la comunidad china en Madrid con la impronta de Xirou Xiao.