Culturas
Comuna de cinema e revolución: o percorrido dun galego para filmar a liberación kurda en Siria

Olmo Couto regresa a Galiza para acompañar a estrea do filme Kobane sobre a resistencia civil desta cidade contra o Estado Islámico dirixido pola cineasta Ozlem Arzêba
Olmo Souto durante a rodaxe de Kobane

Un dron turco non pilotado sobrevoa Kobane case tódolos días. Periodicamente, dispara dende o ceo para asasinar a alguén. Ás veces, o obxectivo é unha persoa con responsabilidade política ou militar. Outras, mata a cidadáns anónimos. A pretensión é infundir medo. Que medre a paranoia entre o pobo kurdo que vive na fronteira con Turquía e que liberou a rexión de Rojava para convertila na Administración Autónoma do Norte e Este de Siria. O testemuño da vida nesta zona teno gravado, na mente, o cineasta ourensán Olmo Couto. E así o transmite. Leva cinco anos vivindo de preto a Guerra Civil en Siria. Agora, con esa bagaxe, acaba de volver para Galiza cun filme nas mans do que participou como director de fotografía. Titúlase Kobane e conta a heroica resistencia desta cidade fronte a invasión do Estado Islámico.

Zehra Penaber é a protagonista desta ficción baseada estritamente en feitos reais. Unha muller kurda de 32 anos que foi comandante das Unidades Femininas de Protección (YPJ), a organización militar para unidades de protección de persoas en Rojava. En 2014 e co control da metade de Siria e Iraq, o apoxeo da forza dos fundamentalistas do ISIS avanzou de xeito implacable cara á cidade siria de Kobane. Malia a brutalidade da invasión, as milicias de Zehra e os seus camaradas non se deron por vencidos. Cando os membros de ISIS comezaron a decaer e a dispersarse, Zehra Penaber liderou a ruptura do asedio, marcando o amencer da liberación da cidade. Trátase dunha historia real de fe e medo. De guerra e resistencia. De camaradería e traizón. Un relato de amor, perda, heroísmo e sacrificio que, xunto coa intensidade da guerra e a revolución, quixo contar a directora Özlem Arzêba na súa ópera prima.

kobane olmo gravación

Facer cinema no medio da guerra
“Esa tensión militar durante a rodaxe e case que o habitual na vida diaria alí”, explica ao Salto o director de fotografía galego, Olmo Souto. Tras dous anos pospoñendo a gravación por “ameazas críticas” na zona, entre abril e setembro de 2021 decidiron comezar a filmar “fose como fose”. O que se podería ter feito en tres meses, di, tiveron que facelo en seis pola constante situación de emerxencia na que os ten Turquía. “Para o Goberno turco, Rojava é un inimigo en tódolos sentidos. É o exemplo de como o confederalismo kurdo pode xestionarse dun xeito democrático, horizontal e con respecto por tódalas culturas”, sostén Couto. Turquía é un Estado con case vinte millóns de persoas kurdas e por iso, explica, “directamente, quere eliminalos”. “Son un referente que non lle convén na súa idea ficticia de estados-nación totalmente homoxéneos”, prosegue o cineasta ourensán.

O pobo kurdo decidiu deixar en ruínas o lugar onde gravaron como monumento á memoria 

Malia estaren separados só por un muro e apenas uns metros, a comunicación da Administración Autónoma do Norte e Este de Siria co Goberno de Erdogan é nula. Están en guerra. Por iso, durante a rodaxe, o equipo precisaba parecerse o mínimo posible a unha milicia real. Tiñan ata que separar os camións de produción para que non se convertesen nun obxectivo militar. Gran parte da rodaxe levouse a cabo nunha zona de Kobane que quedou practicamente destruída pola guerra. O pobo kurdo decidiu deixar parte daquelas ruínas así, como monumento á memoria a través dun museo. “Na rodaxe, había decenas de persoas caracterizadas cos traxes das forzas de autodefensa kurdas (YPJ e YPG) e os soldados turcos dos postos de vixilancia da fronteira disparaban ao aire”, lembra Souto. No día a día alí, “é normal”, lamenta. “Moitos campesiños teñen os terreos de cultivo na fronteira e, ás veces, tamén lles disparan a eles e, unha vez ao mes, matan a algún civil”, afonda. Pero como non é sempre, a xente ten que seguir indo a traballar para sosterse. Os asasinatos do dron que sobrevoa son máis selectivos e máis habituais: “Van matando ás persoas encargadas de Cultura, de Institucións, de Prisións...”. A clave é xerar caos para desautorizar á Administración de Rojava e que as persoas pidan asilo noutros lugares. “Están facendo películas e televisión no seu idioma, recuperando a cultura... Por iso queren aniquilalos, pero agora mesmo non teñen forzas”, recalca.

kobane olmo
Un momento da rodaxe de Kobane

A Comuna de Cinema: crear de xeito horizontal

Para a rodaxe, chegaron persoas de todo o Kurdistán, a rexión historicamente reclamada polo pobo kurdo que se reparte entre os estados de Turquía, Siria, Irán e Irak. Aínda que, sobre todo, o groso do equipo pertencía á Comuna de Cinema de Rojava: “Para moitas das persoas era a súa primeira rodaxe. Vivimos momentos moi bonitos por ese proceso de aprendizaxe colectiva”. Moitos dos traballos non especializados da produción fixéronos os propios habitantes de Kobane que ían, á vez, tamén aportando as historias de como viviran a guerra.  Como en toda a administración de Rojava, explica Souto, fixeron que “todo fose o menos xerárquico posible dentro do que é o cinema”. A súa Constitución, de feito, é unha excepción en Oriente Medio pola súa aposta polo confederalismo, pola protección das minorías étnicas e relixiosas e pola súa afirmación da igualdade de xénero. A democracia directa é a forma de goberno que tamén chega, claro, ás producións cinematográficas e cristaliza na Comuna de Cinema.

Os personaxes que protagonizan a película morreron durante a guerra e moitas das persoas que os interpretan eran os seus propios amigos

A Comuna de Cinema é a institución que se dedica á creación e produción, difusión e educación cinematográfica en Rojava. Neste sistema confederal, todas as persoas que traballan nesta industria xúntanse a través da Comuna. “Pero é tamén un proxecto vital, non simplemente de traballo”, matiza Olmo. A maioría da xente vive xunta e comparte espazo: “Creamos cinema doutro xeito máis revolucionario”. O proceso é sempre asembleario: “Rodabamos seis días á semana e ao sétimo era de asemblea. Foi esgotador e durísimo, pero con tempo é o máis bonito. Compartir responsabilidades e que non sexa só a persoa de produción quen aborde iso”.

Os personaxes que protagonizan a película morreron durante a guerra e moitas das persoas que os interpretan eran os seus propios amigos. “Non é un filme calquera. Creouse un ambiente moi emotivo. A nosa parte de facelo era o máis pequeno dentro de toda esa resistencia de persoas que perderon a súa vida por defender a vila”, afonda o director de fotografía. “A cultura e o cinema son unha forma de resistencia, pero nin de lonxe se achega ao que viviu toda esa xente”, reflexiona con humildade. Construír este imaxinario da revolución kurda é fundamental para unirse como pobo. “Para todos eles é unha honra que exista esta película. Notouse nas estreas alí. Houbera moitas representacións dende fóra onde se lles representaba como salvaxes que foran axudados dende fóra a facer a revolución”, explica Olmo Souto. “Pero a realidade é que foron eles e elas e facer este filmen dende dentro é no seu idioma ten un sentido totalmente distinto”, remata.

fotograma kobane
Fotograma do filme coas milicianas da YPJ

O filme comeza a xirar por Galiza

Despois da estrea na Mostra de Cinema de Valencia e a súa xira pola India e varios países de Europa, esta semana aterra no Fórum Metropolitano da cidade da Coruña o 23, 24, 25 de marzo e o xoves 22 haberá unha cita no Cineclub de Lugo. Polos motivos da continua guerra na rexión, a directora, Özlem Arzêba, non poderá asistir a ningunha das proxeccións. Malia todo, escribiu unhas palabras para acompañar o filme dende a distancia: “Levo anos falando con compañeiros que participaron na guerra, recollendo os seus recordos para crear unha historia colectiva que reflicte os feitos tal como vivíronos e sentiron os seus protagonistas. A maioría dos nosos actores foron elixidos das YPG e YPJ, as forzas locais que lideran a batalla contra o ISIS. Traballamos cun enfoque de actuación natural e sinxelo a partir das emocións reais das persoas reais. Rodamos nas localizacións reais, privilexiando atmosferas e texturas nas que a destrución segue viva en gran medida. Utilizamos un traballo de cámara dinámico e persuasivo para transmitir a urxencia de moitas escenas, pero tamén a tenrura e a intimidade doutras”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Activismo
Movementos sociais A Comunidade de Montes de Tameiga vence ao Celta de Vigo e frea a construción dun centro comercial e un estadio
Os comuneiros e comuneiras desta parroquia de Mos (Pontevedra) conseguen torcerlle o brazo á empresa de Marián Mouriño que accede a renunciar ao 99% do terreo que tentaba ocupar cunha cidade deportiva que o pobo rexeitou con grandes mobilizacións.
Medio rural
Reportaxe As mulleres rurais soñan con deixar de ser heroínas
A falta de servizos básicos no rural é a primeira pedra no camiño de quen quere vivir e desenvolver os seus proxectos fóra da cidade. Aínda así, o rural galego atópase á cabeza en canto a titularidade feminina respecto á media do Estado español.
Medio rural
Reportaxe As mulleres rurais soñan con deixar de ser heroínas
A falta de servizos básicos no rural é a primeira pedra no camiño de quen quere vivir e desenvolver os seus proxectos fóra da cidade. Aínda así, o rural galego atópase á cabeza en canto a titularidade feminina respecto á media do Estado español.
Pensiones
Pensiones PP, Junts y Vox añaden los “inquiokupas” a las excusas para no apoyar la ley ómnibus
PSOE y Sumar coinciden en volver a presentar “tal cual” el megadecreto, pero no se ponen de acuerdo en los tiempos. El PP y Vox critican la moratoria de los desahucios que incluye la ley ómnibus porque, según dicen, perjudica a los propietarios.

Últimas

Inteligencia artificial
Teconología DeepSeek, la IA china que hace temblar Wall Street y Silicon Valley
Una 'start-up' china anuncia una Inteligencia Artificial de código abierto que pone en alerta a los mercados y muestra una posible explosión de la burbuja de la IA. Nvidia pierde más de medio billón de dólares en un solo día.
Reducción de jornada
Consejo de Ministros Economía anuncia que el Gobierno aprobará la reducción de jornada laboral el 4 de febrero
El anteproyecto de ley se abordará en la Comisión de Asuntos Económicos de la tarde de este lunes, donde se deberá decidir si la bajada de horas máximas se tramitará por vía de urgencia y si se añadirán ayudas para las empresas al texto original.
Crímenes del franquismo
Franquismo Isabel Alonso Dávila: “El franquismo fue una máquina de fabricar miedo y dolor hasta el final”
Detenida en Granada en 1974 y 1975 por su vinculación con el movimiento estudiantil antifascista de la época ha presentado la primera querella en Andalucía por Crímenes contra la Humanidad en la dictadura franquista
Redes sociales
Nuevas normas Meta abraza el discurso de odio y desafía la normativa anti discriminación
La plataforma de Mark Zuckerberg anunció cambios en sus normas: cuando empiecen a aplicarse, los comentarios misóginos y LGTBIAQ+fobos no violarán su política, pero existen herramientas para denunciar el discurso de odio.
Más noticias
Galicia
Galicia La Fiscalía pide cárcel para dos policías locales de Vigo por coaccionar a una mujer a la que escondieron el móvil
Se sientan en el banquillo acusados de un delito de coacciones. Fuentes policiales aseguran que uno de ellos fue investigado por una presunta agresión sexual y habría incumplido una orden de alejamiento impuesta sobre una mujer de 18 años.
Opinión
Opinión Un alto el fuego vital, tardío e insuficiente
si el gobierno de Israel ha logrado convertir Gaza en un páramo invivible y avanzar en el genocidio del pueblo palestino, sin que la comunidad internacional en sentido amplio -no sólo occidente- haya hecho gran cosa frente a los hechos consumados
Opinión
Opinión ¿Y si lo xarnego fuese otra cosa?
Lo xarnego no es una ideología: marca un origen migratorio y a partir de aquí cada cual es de su padre y de su madre: hay xarnegos indepes como los hay anarquistas.

Recomendadas

Literatura
Letras Galegas Da Sección Feminina do franquismo ao Cancioneiro Popular Galego: o pobo é quen canta e baila
As cantareiras protagonizarán o Día das Letras Galegas de 2025. Beatriz Busto e Richi Casás fálannos delas, de Dorothé Schubarth, do Cancioneiro Popular Galego e da dificultade de acceder aos arquivos sonoros que conservan as súas voces.
Jaén
Andalucía Lopera no quiere que Greenalia especule con sus olivos
Decenas de pequeños olivareros de la Campiña Norte de Jaén podrían perder sus terrenos en beneficio de una empresa que quiere talar los árboles para instalar siete parques fotovoltaicos.
México
Fronteras Tijuana concentra los estragos del cerrojazo de Trump
Frente a la aduana de Estados Unidos se acumulan los migrantes que se han quedado sin cita para su tramitación de asilo, cuya esperanza merma al ver los grupos de deportados que son devueltos a México.
Cómic
Cómic Cómo la gentrificación del webcómic explica el estado de internet y de la cultura actual
Las nuevas generaciones leen viñeta a viñeta en la pantalla del móvil y las plataformas rentabilizan la parte del león de las visitas e influyen en el tipo de historias y estilos que se leen o no.