Medio rural
Saír da norma: o rural fronte á diferenza

Nun contorno que se caracteriza polo traballo práctico, que lugar ocupa o traballo intelectual? Fronte ó desafío que supón para a convivencia a diverxencia, como construír un diálogo?
13 mar 2021 09:30

No medio rural a vida é práctica en todos os sentidos: todo o que se fai, faise co corpo, cunha clara finalidade e do xeito máis efectivo. É como se o práctico fose unha filosofía de vida. Presinto que esta maneira de vivir vén de outrora, dunha sabedoría que as comunidades levan perpetuando dende hai séculos. A lóxica é sinxela e palpable: se sachas as cebolas, medran mellor; se botas as sementes a finais do inverno, tes comida durante primavera; se atopas un traballo, calquera que este sexa, podes cotizar para a xubilación. Toda acción, ten o seu sentido, a súa resposta material.

Así, cando penso na vida da miña veciñanza sinto que toda ela sabe perfectamente os pasos que hai que seguir para vivir do xeito máis óptimo.  É un saber herdado que xurdiu da súa relación coa terra e dos séculos de empobrecemento e exclusión. Podo imaxinar que o seu pasado urdiu unha rede de coñecementos enfocados  na resolución dos seus problemas materias máis profundos.  

Traballar ou as pexas para estudar 

A maioría da miña veciñanza adolescente, por exemplo, non contemplan na súa perspectiva de vida estudar unha carreira universitaria. Cousa que é totalmente lexítimo, mais suxíreme facer unha analoxía co dilema do ovo e da galiña: que foi primeiro, ter unha vida orientada ó traballo ou, máis ben, non posuír a oportunidade de pensar nos estudos como unha opción?  

As posibilidades de acceder a unha carreira universitarias vivindo no rural non son as mesmas que na cidade, son moito máis reducidas. Nin nas aldeas nin nas vilas hai  promoción cultural que expanda os horizontes profesionais das persoas e as universidades tampouco atenden procesos de promoción fóra do contexto urbano. A precariedade e a exclusión territorial empurran dende o bacharelato ó mundo laboral. A carencia en termos de mobilidade obstaculiza os traslados, termina consumindo tanto tempo, tantos cartos e tanta enerxía que non é estraño que a deserción estudantil no medio rural sempre sexa maior que nas cidades. Ou é que se debe só á unha perspectiva de vida diferente? 

O caso é que o mundo do estudo queda afastado e, para moita da mocidade do rural, é  inalcanzable ou inconcibible. É coma se só polo feito de nacer a máis de 20 quilómetros das cidades xa estivese determinada a túa traxectoria de vida desde o principio.  

Saír da norma 

Quizabes é por esa distancia que decidir estudar unha carreira universitaria pode chegar a ser mal visto polas comunidades do rural.  Sobre todo se se trata de carreiras as que non se lles vexa un rendemento económico claro, como si o teñen a avogacía ou a medicina. Que se fai cun título en humanidades? De que sirve ler? Onde está o beneficio? Os libros non dan de comer como si o fai traballar a terra, sementar unhas patacas ou criar uns años. 

É así como comeza a estigmatización.  Acostumada como están as poboacións a saír a traballar ó campo, resulta natural que se pense que, se o corpo non se move e fica sentado ó escritorio, non se está a traballar realmente.  

A nosa relación coa comunidade fracturouse desde o momento en que o meu compañeiro decidiu estudar na universidade en lugar de traballar. E tornouse irreconciliable cando o meu traballo, ós seus ollos inexistente, me afastou da terra, do traballo “de verdade”.

Foi entón cando nos dimos de conta que a comunidade era moito máis complexa do que pensaramos apenas chegar á aldea. A mesma veciñanza, que nos recibira cos brazos abertos e con cestos cheos de hortalizas, podía tamén chegar a retirarnos a palabra. 

Primeiro iniciaron os reclamos a través do xa característico “hai que traballar!”, despois os sinalamentos ás costas que aseguraban que non traballar no campo coma todos e preferir estudar era un asunto de soberbia. Por último, chegou o silencio. Acabaron os saúdos, as risas, deixaron de chamar por nós.  

Co pasar dos meses, este choque entre dous mundos foise diluíndo. O illamento ó que fomos sometidos, foi rematando pouco a pouco. Mais, nese tempo coñecemos a outra faceta da aldea. Soubemos o duro e alienante que foi converterse en obxecto dos rumores, dos reclamos. E, por outra banda, tamén recoñecemos a enorme distancia que os centros académicos construíron cos espazos non urbanos.

Aprender a vivir xuntes 

No transcurso de todos estes acontecementos, dinme de conta que quizabes hai algo de irreconciliable entre os diferentes xeitos de vida. Que, en todo caso, o que habería que facer para restablecer a relación coa veciñanza era procurar estratexias. Mais non co obxectivo de que se valorasen os nosos intereses, senón só para reparar a conxuntura e poder vivir con acougo.  

Se non podemos ofrecer os produtos da terra ou dos animais, como é usual aquí, que tipo de intercambios podemos facer?, que podemos aportar á comunidade? Os lazos comunitarios requiren traballo, negociacións. Ó chegarmos aquí, atopámonos cunha colectividade feita, cos seus pactos, acordos, axudas e dinámicas establecidas para vivir da mellor forma posible nas diferenzas. Mais, ó sermos nós a diferenza, decateime que a vida en común non se dá por si soa, polo mero feito de partillar un espazo. Xa o teñen demostrado as confrontacións armadas, os éxodos, os guetos. 

O medio rural ensínanos, mais tamén nos fai reformularnos a pregunta: como vivir xuntes?  

Aínda non o sei. Quizabes non logre pescudalo na miña propia pel. Mais sei que é posible construír o respecto á diferenza, a empatía e o recoñecemento da dignidade allea. Ó final, que facemos neste mundo, para que lemos, escribimos, traballamos, imos ó cine ou ó bar se non é para atoparnos e tentar aprender a vivir xuntes? 

Arquivado en: Galicia Medio rural
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Galicia
Galicia Feijóo ahorró 23 millones de euros a los altos patrimonios en su último año como presidente de la Xunta
En 2022, 8.027 gallegos con grandes capitales deberían haber pagado casi 93 millones de euros, pero gracias a la bonificación del PP se ahorraron 23 millones de euros, 2.882 euros de media.
Galicia
Redes clientelares Rueda coloca como Directora de Calidade Ambiental a la mujer de un alto cargo de Ence en Galicia
Grupos ecologistas y vecinales denuncian “un conflicto de intereses y una trama familiar” entre María José Echevarría Moreno y su marido Antonio Casal Lago, Director Territorial de la empresa productora de celulosa.
#84827
13/3/2021 16:48

Diox... que oportuno este texto para o meu propio proceso de ruralización.

1
0
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Eles por diñeiro, nós por un futuro mellor: subscríbete ao Salto
Sempre que unha multinacional ou un goberno intentaron cometer un atentado medioambiental no noso territorio estivemos alí para contalo. Puidemos facelo porque a nós sostennos a nosa comunidade, pero queremos chegar máis lonxe e por iso precisámoste.
Ence
Redes clientelares Rueda coloca como Directora de Calidade Ambiental á muller dun alto cargo de Ence en Galiza
Grupos ecoloxistas e veciñais denuncian “un conflito de intereses e unha trama familiar” entre María José Echevarría Moreno e o seu marido Antonio Casal Lago, Director Territorial da empresa produtora de celulosa.

Últimas

Francia
Francia Macron nombra primer ministro a Michel Barnier en un guiño al partido de Le Pen
La Francia Insumisa llama a la movilización y la izquierda al completo censura el nombramiento del exministro de Asuntos Exteriores de Chirac. La extrema derecha apoya tácitamente la operación.
Entrevista La Poderío
Entrevista La Poderío “Con el duelo migratorio te enfrentas a muchos duelos diferentes al mismo tiempo”
Carmen Gollonet Bautista lleva 14 años en Holanda. Su historia es, como todas las de migración, a la vez única y representativa. Con ella hablamos de duelo migratorio, del “torbellino de emociones” que supone alejarte para siempre de tu tierra.
Laboral
Laboral El Ayuntamiento de Bilbao contrata a Quirón para hostigar a los trabajadores de baja del Funicular de Artxanda
Tres meses después de la huelga que realizaron los trabajadores del Funicular de Arxanda, el Ayuntamiento de Bilbao advirtió en marzo de que iba a contratar una “auditoría externa” para reducir el número de trabajadores de baja y de permiso.
Más noticias
Opinión
Opinión El colapso ya está aquí: transitando la vuelta a casa
El colapso ha llegado. Las máscaras caen a mansalva. Las montañas se incendian o son incendiadas y ya no cabe más denuncia que la acción y la pasión.
Opinión
Opinión ¿Qué ha hecho la comunidad internacional por detener el genocidio de Israel?
Con las nuevas adhesiones de España, Irlanda y Noruega a la causa de la soberanía Palestina son ya 146 países, de los 193 que constituyen la ONU, es decir, la mayoría de las naciones del mundo.
Cárceles
Literatura Explicar a tu hijo que su padre está en prisión: el cuento que da luz a este gran tabú
Un cuento dirigido al público infantil desmitifica la cárcel, explica cómo es la vida dentro de ella y aporta herramientas a las personas cuidadoras de niños y niñas que tienen a su padre en prisión.
Justicia
Justicia Vidas cruzadas de la presidenta del CGPJ y el fiscal general del Estado en la apertura del curso judicial
Isabel Perelló ha llegado inesperadamente al cargo más importante en la justicia española, Álvaro García Ortiz espera una inminente decisión sobre su imputación.

Recomendadas

Greenwashing
Greenwashing O ‘biomanual’ de Ence para lavar a súa imaxe en Galiza
Charlas sobre medio ambiente en colexios, escolas de xornalismo, barcos para confrarías, proxectos con universidades e publicidade para os medios. O xigante da celulosa empeza o curso financiando un imaxinario ficticio sobre a súa sustentabilidade.
Migración
Migración ¿Quién teme a la migración? El curso político comienza con la mirada en las fronteras
El marco de la crisis migratoria se ha asentado durante el verano en el debate político y los medios de comunicación, mientras el nuevo Pacto Europeo de Migraciones y Asilo habilita un endurecimiento de las políticas migratorias.
México
México Más allá del reconocimiento legal: la lucha del pueblo afromexicano por su representación
Tras obtener la legitimación de su identidad en la Constitución en 2019, el pueblo afromexicano sigue luchando por la implementación de medidas concretas que garanticen su visibilidad y equidad.