Música
“Falar de afecto é revolucionario cando a necropolítica imponse a corpos como o meu”

A artista e activista brasileira Bia Ferreira defende que a música e a política son “tecnoloxías para a supervivencia” nun mundo que a colocou na parte máis baixa da pirámide. Hoxe actúa no XVI Festival Alternativo Millo Verde.
bia ferreira 1
La artista brasileira, Bia Ferreira | Camila Tuon

Bia Ferreira (Minas Gerais, Brasil, 1993) define a súa arte como música de mulher preta. E é que a violencia estrutural da súa experiencia vital converteuna á forza nunha referente da nova onda do movemento negro, feminista e queer do mundo lusófono. Coa súa música conseguiu facer unha oposición cultural e transversal ao goberno do ultradereitista Jair Bolsonaro cun alcance co que soñan miles de representantes políticos. Ferreira non esquece de onde vén e onde vai. A vinculación constante aos movementos sociais da súa terra e o seu forte sinal político brota en cada unha das súas frases e en cada unha das súas cancións. Este sábado 3 de xuño, actúa como cabeza de cartel no XVI Festival Alternativo Millo Verde (Redondela, Pontevedra).

Pódese separar a música e a arte da actividade política?
Creo que non hai maneira posible de facelo. Unha das principais funcións da arte é facer unha denuncia do seu tempo. E cando digo denunciar, non me refiro necesariamente a todas as cousas malas, senón contar o que pasa no teu momento histórico. Esa é a función da arte. Os poetas e os escritores xa falaban da Revolución Francesa máis de cincuenta anos antes de que ocorrese. A arte ten ese poder de difundir a revolución. Polo tanto, creo que calquera tipo de arte que non teña isto como rumbo, que non teña isto como obxectivo, acaba cruzando esta liña tan fina entre a arte e o pan e circo, que se emprega para manipular mentes. Entendo que a miña arte está feita para xerar a emancipación das persoas que se parecen a min e queren esta mesma revolución social. A arte constrúe a sociedade.

En Cota Não É Esmola defendiches sen concesións e con gran alcance o sistema de cotas raciais reforzado por Lula da Silva e ameazado por Jair Bolsonaro. Que sentiches cando Lula volveu ao goberno?
Alégrome que me preguntes por isto porque creo que as opcións que tiñamos en Brasil eran tan malas que Lula converteuse nunha decisión unánime como salvación para a saída de Bolsonaro. Pero ollo, aínda que Lula volvese, aínda temos moitos problemas que están sen resolver. Sabemos que os proxectos sociais do goberno Lula volverán traballar pola emancipación do pobo pobre, por exemplo, pola inclusión de cotas nas universidades. Pero de nada serve ter cotas nas universidades se non podes garantir un dereito mínimo para que estas persoas permanezan alí. Creo que agora estamos no momento de loitar non só polo mantemento das cotas, senón polo mantemento da vida destes estudantes que entran na universidade por cotas. Así que creo que o goberno de Lula é extremadamente importante porque é un goberno que pensa na poboación máis pobre, que é a maioría en Brasil.

bia ferreira 2
La artista brasileira, Bia Ferreira | Camila Tuon

Dilo con certo escepticismo?
Teño certo receo de que esteamos a depositar demasiadas esperanzas nunha soa persoa para cambiar Brasil e non nunha acción colectiva de transformación. Foi importante que Lula entrase porque sacou a Bolsonaro co que nos dirixiamos a un lugar de non retorno. Pero creo que tamén temos que traer a nós mesmos a responsabilidade da transformación e a reconstrución de Brasil despois de Bolsonaro e non deixar isto só en mans de Lula. Porque, si, Lula está de volta e iso é bo. Pero creo que podemos facer esta provocación na xente: non é Lula quen nos vai salvar. Se non nos mobilizamos social e colectivamente non van pasar cousas que nos salven. Temos un Congreso moi conservador no Brasil. Así que, para que se aproben leis que beneficien á poboación, temos que facer un traballo colectivo moi grande para convencer a ese Congreso. Por iso trato de levar esta narrativa a outro lugar. Se non nos unimos para facer esta construción intelectual da educación popular, non imos conseguir esa transformación.

Nese Brasil no que creciches, como se relaciona a música cos movementos sociais?
Creo que os movementos sociais achegaron aos artistas entre si porque entenderon o lugar de marxinación da arte durante este últimos catro anos. Os movementos sociais foron extremadamente importantes para manter vivos aos artistas que fan unha arte como a miña. Creo que o que dicimos é importante e entendo que se non fora polos movementos sociais, non habería un festival con propietarios brancos racistas que nos contratasen para facer este tipo de traballo. A relación entre os movementos sociais e a arte está estritamente ligada á facilidade que ten a arte para introducir temas de educación popular.

É máis útil que as aulas?
A arte consegue atravesalo todo. Ás veces vas a unha clase de educación política e non es capaz de entender algo que unha canción de dous minutos e medio pódeche explicar. Por iso creo que a arte, e especialmente a música, é utilizada como ferramenta de educación polos movementos sociais, sobre todo en Brasil. É realmente unha ferramenta para a emancipación de persoas en mundos rurais, nas favelas... dunha maneira máis lúdica, dunha maneira máis didáctica que simplemente falando unha chea de palabras difíciles, porque a maioría de persoas non tiveron acceso á universidade ou non tiveron acceso a unha educación de calidade até o punto de ser capaces de procesar informacións académicas. Así que creo que a arte e os movementos sociais fixeron esta unión para poder popularizar temas que son importantes para a nosa loita.

Se non fóra polos movementos sociais, non habería un festival con propietarios brancos racistas que nos contratasen para facer este tipo de traballo"

Onde nace o teu discurso político e que relación ten coa música que fas?
Veño dunha familia moi cristiá. Os meus pais son misionarios evanxélicos protestantes. Veño dun lugar moi conservador que propaga ideas racistas e xenófobas. Aínda que a miña familia é totalmente negra, é unha familia que abrazaba discursos racistas en nome da Igrexa. Así que, para deconstruir este proceso, necesitaba entender quen era eu. Tiña 13 anos e comprendín que era lesbiana. E desde o momento en que o verbalicei, ese ciclo social da Igrexa deixou de ser un lugar no que eu puidese estar. Esas persoas excluíanme desa socialización. Así que, despois diso, empecei a entender e a estudar de verdade. Sobre o que é ser un corpo negro na sociedade, sobre quen era eu. Entrei no Sindicato de Estudantes da escola, polo que tiven que facer algúns cursos de formación política, tiven contacto con algúns procesos de formación política e neste lugar comprendín que vivir en Brasil, ser muller negra e lesbiana tiña un recorte social que me colocaba na base da pirámide. E que a maioría das persoas que se parecían a min tamén estaban na base desta pirámide. Non sabían que seguían reproducindo ese lugar para manter os privilexios dos demais.

bia ferreira 3
La artista brasileira, Bia Ferreira | Camila Tuon

Hai un xiro no teu pensamento cando identificas esa violencia estrutural?
Claro. Empecei a entendelo todo, empecei a querer falar das cousas que estaba a aprender á xente que viña de onde eu viña, que non tiña acceso a esta información. Así que a partir dos 16 anos empecei a escribir máis sobre o tema. E aos 20 decidín que só ía falar das cousas que escribía, que só ía cantar o meu propio traballo, que xa non ía cantar a música doutros. Quería difundir a mensaxe no que cría como o meu principal proxecto na vida. Agora teño 30 anos, hai 10 que elixín traballar facendo arte e política para a emancipación da xente e tamén para a miña emancipación. Porque creo que todos os lugares, todas as portas polas que entrei, todos os países que visitei foi grazas á miña arte. Foi a arte o que me levou a este traballo de educar á xente a través da cultura e a través da política. Creo que foi unha boa decisión. Tentar mostrar á xente que a música brasileira é algo máis que mulleres negras espidas hipersexualizando os seus corpos. É máis que entroido e festa e bebedeira e turismo sexual. Que se nos respecte fóra do Brasil, presentando a arte brasileira, a cultura brasileira, con este rumbo político e que se nos recoñeza por iso, para min é unha honra, si.

A maior desobediencia civil que podemos ter é manternos vivas“

Es é unha das moitas artistas e activistas que dan forma ao movemento negro, feminista e queer no xigantesco mundo lusófono. Tiveches opción a non selo? É un privilexio poder falar do ceo azul e do bosque, como puiden lerche noutra entrevista?
Hai tempo, eu non podía falar desa forma. Estaba nun lugar de ”teño que falar de política, teño que falar de política“ e iso levoume mesmo a enfermar. Porque creo que cando tes acceso a informacións crueis sobre a sociedade, sobre a humanidade, sobre o mundo, acabas virando tola. O teu cerebro empeza a desesperarse. Cando empezas a ver o degradante que é a forma en que estivemos vivindo e como se construíu a sociedade, perdes un pouco a esperanza. Dixen basta a ese lugar. Hoxe en día, si creo que é un privilexio poder falar de ceos azuis, de amor, de afecto, pero máis aló deste privilexio, creo que tamén é unha tecnoloxía de supervivencia para nós. Creo que entendín que falar de afecto, que falar do imaxinario da vida é revolucionario nun mundo onde unha necropolítica imponse a corpos como o meu. Vivindo en Brasil, que é o país que mata a un mozo negro cada 23 minutos, que é o país que máis mata á poboación queer no mundo, falar de amor, falar de manter a vida, falar de como ser feliz, construír este imaxinario é revolucionario. Porque a maior desobediencia civil que podemos ter é manternos vivas.

A idea de non poder falar do afecto formaba parte da colonización da miña mente para que non seguise viva”

Por iso fixécheslle espazo a estas emocións no teu último disco?
Si. No meu último disco, que se chama Faminta (Fame), trouxen estas dúas cousas. Claro que teño unha segunda parte, que é unha parte que fai unha análise da situación política do últimos catro anos no Brasil, pero a primeira parte é sobre o afecto. É sobre o ceo azul, é sobre sentar nunha herba verde, falar e charlar, é sobre a tecnoloxía de supervivencia a través do afecto. Creo que antes deste disco tiña unha idea moi de “non podo falar diso, non podo falar diso”. Pero esta idea de non poder falar diso tamén formaba parte da colonización da miña mente para que non seguise viva. Así que, entendendo isto, quería dicirlle á xente que pensaba que non podiamos falar diso, pero en realidade falar diso é a maior revolución que podemos facer. Porque é para eles que estamos vivos e buscando maneiras de permanecer así, vivos, felices, sorrindo. Creo que na miña construción de vida e de arte fun cambiando algunhas formas de pensar, fun entendendo que hai varias formas de manterse vivo e o afecto, este imaxinario de vida, é moi importante para que nos manteñamos así.

Que lle dirías a unha nena brasileira que, como ti fai quince anos, está a tratar de arrincar o seu proxecto artístico?
Refachos de cultura para facer latexar o corazón. Iso é o que lle diría. Con arte e coñecemento, venceremos. Trae un refacho de cultura, unha inxección de poesía, porque a arte salva e cura e faino en moitas vidas. Resistir con arte é revolución. Queren idiotas con armas na man, pero a arte é revolución. Temos a nosa voz, temos o corazón para manter as cousas desgarradas, para abrir mentes máis fortes que canóns. A música é o doce da vida. Así que creo que unha moza de 15 anos é bo que entenda que facer arte é revolución, que facer arte é a emancipación das mentes, a emancipación de si mesma. Creo que se trata simplemente de crer. E tamén facer arte sen esperar ter moito diñeiro. Digo isto porque creo que moita xente se mete na arte porque pensa que é algo que dá diñeiro. Pero os que fan arte por diñeiro perden a verdadeira conexión coa arte. Porque a arte faise para curar. Claro que vivimos diso, claro que temos facturas que pagar. Pero creo que o que tería que dicirlle a unha moza é: “Non son rica, non teño casa propia”. Pago aluguer. Os meus pais pagan un aluguer, utilizo o sistema público de saúde, pero podo pagar as miñas facturas e podo pór a cabeza na almofada sabendo que o que fago está en consonancia co que creo.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Millonarios
Fiscalidad Los impuestos de patrimonio a los más ricos vuelven a estar de moda: el G20 y Europa los debaten
Una mayoría en la Eurocámara se ha posicionado a favor del nuevo impuesto a los súper ricos que se debatirá en la próxima reunión del Grupo de los Veinte en Brasil.
Drogas
Geopolítica de las drogas Fentanilo: la droga que destruye Estados Unidos y golpea las puertas de América Latina
Más de 100.000 personas murieron en EE UU por sobredosis de fentanilo en 2023. Esta droga sintética amenaza con revolucionar el mercado mundial de los estupefacientes y provocar una “epidemia” en toda América Latina.
Análisis
Crisis en Venezuela La ambigua posición del gobierno brasileño ante las elecciones presidenciales de Venezuela
La posición de Brasil ya está generando suspicacias entre sus socios de los BRICS, grupo del que Venezuela podría ser un futuro miembro, tras ser invitada por Rusia.
Activismo
Mobilización Miles de persoas protestan en Vigo contra a Xunta pola precariedade do sistema educativo
Nais e pais reclaman ao presidente da Xunta, Alfonso Rueda, e ao conselleiro de Educación, Román Rodríguez, máis contratacións de profesorado e mellor na inclusión de alumnos e alumnas con diversidade.
Turismo
Turistificación Colectivos de toda España se unen para reivindicar ciudades y pueblos para vivir dignamente sin turismo
La plataforma 'Ciudades y pueblos para Vivir' ha anunciado una oleada de movilizaciones este otoño para pedir un cambio en el modelo turístico que se oriente hacia el decrecimiento.
Genocidio
Genocidio La inseguridad alimentaria y el hambre extrema atenazan la Gaza bombardeada
El informe de una agencia vinculada a Naciones Unidas alerta del peligro de hambruna y de la situación actual de emergencia. Toda la población de Gaza pasa hambre y hay más de 133.000 personas en situación catastrófica.
Catalunya
Catalunya El Hospital del Mar no pagó 220.000 horas en 2023 cuando estaba gestionado por la actual consejera de Salud
Las Urgencias de este centro están “sistemáticamente” colapsadas, advierte la coalición sindical FTC/IAC-CGT. Ancianos pasan más de seis días en boxes, con cambios de pañales en el pasillo.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Por qué las ayudas al alquiler del Gobierno no van ayudar a los jóvenes, sino todo lo contrario
Mientras Pedro Sánchez sostiene que son necesarias medidas “contundentes”, crecen las críticas a anuncios que copian recetas de la derecha y suponen una transferencia de recursos públicos hacia caseros, fondos de inversión y bancos.
Rojava
Rojava Al Hol: Una sombra que ahoga
Con casi 60.000 personas el interior, este campo de refugiados y prisión a cielo abierto, cuya mayoría de residentes proceden de las filas del ISIS, es un desafío para el gobierno de Rojava.

Últimas

Formación El Salto
Formación El Salto Del Magreb al Golfo Pérsico: ¿cómo informar(se) sobre el llamado mundo árabe?
El Salto Formación trae para octubre el primero de sus cursos orientados a la información internacional. Una propuesta en la que revisaremos de forma crítica cómo (nos) informamos sobre los países árabes y otros estados históricamente relacionados.
Palestina
Genocidio Israel asesina a Yahya Sinwar, líder de Hamás
A través de su radio oficial el ejército israelí comunicaba la muerte de Sinwar, horas después de haber perpetrado un nuevo ataque contra una escuela de la UNRWA.
El Salto Radio
El Salto Radio Desarmar el colapso
Para el regreso en esta vigésima temporada de Señales de Humo buscamos las razones para seguir haciendo radio en el movimiento del país vecino “Les Soulèvements de la Terre”.
Israel
CONEXIONES CON ISRAEL El Departamento de Salud ocultó al Parlamento Vasco dos contratos públicos a una firma israelí
La respuesta del Gobierno Vasco a una solicitud parlamentaria relativa a las relaciones con empresas de Israel ocultaba la existencia de contrataciones para servicios de vigilancia y seguridad vigentes en dos centros de salud mental de Bizkaia.
Comunidad El Salto
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate ‘El Estado feroz’, el primer libro de Pablo Elorduy
El responsable de Política de El Salto firma este ensayo donde recoge la historia política de las últimas dos décadas y la “restauración del orden tras el estallido de lo inesperado”.
Más noticias
CaixaBank
Desahucios CaixaBank desahucia a una mujer y sus dos hijas
Si el banco se niega a negociar un alquiler social, Pili y sus dos niñas se quedarán en la calle este mismo viernes. El Movimiento de vivienda de Madrid está convocado desde anoche para impedir el tercer intento de desahucio de esta mujer.
Explotación laboral
Riders Imputan al jefe de Glovo por utilizar falsos autónomos
Oscar Pierre, fundador y máximo dirigente de la empresa, tendrá que declarar ante la jueza el próximo diciembre acusado de un delito contra sus trabajadores.
Israel
Genocidio Israel continúa el exterminio de la población en el norte de Gaza e intensifica sus ataques contra el Líbano
Las autoridades palestinas, las organizaciones internacionales y la ONU alertan de la gravedad en la situación en el norte de la Franja. En Líbano, el ejército israelí vuelve a bombardear el sur de Beirut y asesina al alcalde de Nabatieh.
Salud mental
Salud mental Jóvenes contra el estigma en salud mental: “La esquizofrenia no me define como persona”
El 41% de los adolescentes en España manifiestan haber tenido un problema de salud mental en los últimos doce meses, datos que tienen una doble lectura: por un lado, ya se habla de ello, pero, por otro, las cifras son altas.
Análisis
Análisis Abre la cárcel italiana para migrantes en Albania con el aplauso de Von der Leyen
La primera ministra italiana se jacta de aparecer como un “modelo a seguir” en Europa después de inaugurar el presidio para migrantes acordado con Albania. La presidenta de la Comisión Europea aplaude la iniciativa.

Recomendadas

Comunidad de Madrid
Residencias de mayores Juanjo Castro: “Las decisiones del Gobierno de Ayuso marcaron que se muriera mucha gente”
Este cineasta se acerca a lo ocurrido en las residencias madrileñas con material oficial, cuidada documentación y sin subjetividades, en el documental '7.921', que ya está llenando salas antes de su estreno, el próximo 13 de noviembre.
América Latina
América Latina La popularidad de Milei se desploma mientras se multiplican las protestas contra los recortes en Argentina
La movilización social ha cobrado en octubre un renovado impulso, espoleada por los vetos presidenciales a leyes aprobadas por el Congreso que pretendían aumentar las pensiones o mejorar la financiación de las universidades públicas.
Laboral
Laboral Moderadores de Facebook que denunciaron discriminación salarial sufren una oleada de sanciones
Pasaron de 20 a 800 demandantes y, desde hace tres semanas, reciben sanciones de hasta siete días sin sueldo por el uso del tiempo de descanso, las visitas al baño y la comida. “Cada sanción cimienta un futuro despido disciplinario”, advierte Fist.