Medio rural
O canon do rural: as mulleres e a división sexual do traballo

En Galicia o campo ten cara de muller. Como é que as labregas, que sosteñen a vida coas súas mans, viven a división sexual do traballo na cotiandade? 

Xornalista
12 mar 2020 20:05

As mans de Isolina son grandes, fortes, de pel grosa. Con elas escachiza unha barra de pan nunha cunca de café con leite todas as mañás desde que ten memoria. Tamén con elas calza as súas botas de goma cada que fai bo día e aproveita para ir á finca. Son esas mesmas mans, que poden ser delicadas ou agrestes segundo o decida, as que preservan a vida a través do seu traballo no campo e na casa.  

*** 

Empeza marzo inaugurando as primeiras sementas da verdura que estará lista para o verán. Hai que preparar a terra: limpar o terreo, debruzalo e cavalo.  

Na aldea na que vivo, antes dos tomates, os pementos e as leitugas, plántanse as cebolas, os allos, as verzas e as patacas.  

Esta vez, chamáronme para axudar a botar estas últimas. Aconselláronme levar botas de goma, guantes e o meu propio sacho. Citáronme cedo porque é mellor traballar cando fai un pouco de fresco, antes de ter que facelo debaixo dos raios do sol no mediodía.   

Cando chego á finca, atopo a sete mulleres. Todas levan a súa ferramenta e móvense, a diferenza de min, seguras e relaxadas. De súpeto, paréceme que somos demasiadas para o traballo que hai que facer. (Despois me decatarei de que á maioría delas non as chamaron para axudar, senón que, vendo que outras ían cara á finca coa ferramenta na man, colleron a propia e uníronse á xornada).  

Ata ese momento é cando me decáto conscientemente de que non hai homes. Cando empezamos a cavar a terra, aproveito un momento de silencio para preguntar por eles. Por que non hai ningún? Pensaría que cavar e sementar un traballo que precisa sobre todo de forza e resistencia e que a división sexual do traballo dos séculos pasados lle houbera outorgado a tarefa ao sexo masculino. Mais non.   

“O sacho tornouse unha ferramenta para mulleres. Nós levámolo mellor ca os homes, eles non o collen para nada”, di Isolina. “Os homes van máis coas cousas con motor. Bo, Luzdivina é das poucas mulleres que vai coa desbruzadora, pero eu non son capaz, nunca collín unha”, remata.  

Deseguido, a voz estridente de Felicia resoa de tal xeito que toda a xente na finca é capaz de escoitala “Ah, pero cando antigamente non había desas máquinas de motor e íamos arar cos bois e co carro, nós levábamos sempre máis traballo. Eles só botaban o esterco por enriba ou tiraban dos carros”.  

“Ai non, replica María, iso na túa casa, mais na miña meu pai sempre se apañou co fouciño como calquera muller”.  

Ningunha interrompe o traballo por manter a discusión. Unhas abren os foxos e outras depositan patacas cheas da cinza que se sacou da cociña de ferro.   

“Sempre temos sido nós as mulleres as que fomos pala finca. Claro, como os homes tiñan que saír a traballar, sempre eramos quenes facíamos todo o traballo da casa. E cando eles viñan pola noite, xa chegaban tarde”, agrega Isolina cun ton conciliador e ninguén parece mostrarse en desacordo.   

Lamentándose, cun rastro de tenrura y nostalxia, María lembra o que foi medrar no campo na precariedade do século pasado:  

“Ai, eu xa ía pala finca desde que era unha rapaciña. Había días nos que os meus pais non me deixaban ir á escola porque tíñamos que lles axudar nas fincas. Logo, cando tiña 13 anos ou así xa saía a gañar o xornal coa miña nai. Alí tiven que aprender a traballar porque tiña que aprender e ollo!  Facelo ben porque se non,  non me chamaban máis a traballar”.  

Entón doume conta de que, sen ter a menor intención de facelo, caín na trampa dos relatos únicos sobre as mulleres labregas, así como nos da vellez.  

Da mesma maneira que me tiñan demostrado cando cheguei á aldea, que non era necesario ler O apoio mutuo para entender a importancia de actuar a partir dun profundo sentido de cooperación, tampouco foi necesario que leran O segundo sexo para que recoñeceran o lugar que ocupan na estrutura social da vida no rural ou o valor do traballo que fan. Nas súas palabras puiden notar que elas tiñan clara a desproporción de esforzos e a falta de recoñecemento.  

Mais tamén é certo que, nalgunha medida, tanto Kropotkin como De Beauvoir, poden brindarnos conceptos que nos axudan a esquematizar e a reforzar os nosos pensamentos; dan pé a que se establezan diálogos. Mais de ningún xeito son imprescindibles para a toma de consciencia. Podo escoitar no seu discurso o diamante en bruto do pensamento crítico, como se lle pode dar brillo e forma?   

  

Cando as patacas están todas na terra arroupadas baixo un manto de esterco, María grita para todas:  

“Bo, abur! Eu marcho que deixei a roupa toda estarricada e non vaia a ser que chova”.  

Isolina fai un xesto de enfado e insiste ás mulleres a que pasen a súa casa para comer un bocadillo de chouriza.    

“Non, que teño que ir a preparar a comida á miña nai que está maliña”, responde unha e as demais tamén se negan, todas teñen labores que atender.  

Entón, escóitase o ruído dun motor achegarse e, ao pouco tempo, aparece o marido de Isolina no seu chimpín, que ven a levar os cubos e as patacas sobrantes de volta á casa.   

As mulleres recíbeno con “a boa hora, apareces ti, eh” ou “deberías estar ti aquí e facer coma nós que boa ximnasia che fai falta... ti sempre sentado que no coche, que no tractor, que no chimpín... Ai, non!”.  

O home deféndese das acusacións amigables das mulleres cun “bo, carallo, que eu non estiven a pintar a mona, eh?” A finca queda sementada e baleira antes do mediodía.   

Así como as mulleres poden recoñecer a inxustiza que hai detrás do feito de que a norma dite que elas quedan traballando en casa e que os homes sexan quenes teñan a oportunidade de saír; de que iso signifique depender economicamente de alguén máis toda a vida e non poder ter acceso a unha pensión, poden organizarse para exixir e construír outro tipo de condiciones de vida, como algunhas xa o fixeron a través da Secretaría da Muller do Sindicato Labrego Galego.   

Como pasar do recoñecemento e a crítica, á acción? Escoitei no seu enfado e a súa ironía un rastro de resignación como quen di “é o que hai” para logo desembarazarse do conflito e así normalizalo. É que a costume, as tradicións ou a inercia social son os principais obstáculos para imaxinar que as cousas poden mudar? É que tamén elas creron unha parte do que conta a historia única sobre elas?   

Eu marcho a casa tamén e polo camiño penso nas mans de todas as mulleres coas que traballei hoxe. Esas grandes e fortes mans son as que ten coidado e preservado este monte que me resgarda. Son as que sosteñen, sementan e alimentan. Mais tamén son as que calcetan, acarician e coidan.    

As mans de Isolina son unha extensión do monte. Son delicadas. Con elas protexe e acaricia docemente os pequenos brotes verdes que nacen na terra. Son esas mesmas mans as que preservan a vida. 

Arquivado en: Galicia Medio rural
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Galicia
Galiza La Xunta y la Confederación del Miño, condenadas por la degradación ambiental del embalse de As Conchas
Las organizaciones impulsoras de la demanda consideran “histórica” la sentencia al vincular un caso de degradación ambiental al menoscabo de derechos fundamentales de residentes de la zona afectada. El fallo aún se puede recurrir.
Culturas
Cultura Residente cancela todos sus conciertos en los festivales propiedad del fondo proisraelí KKR
René Pérez, cantante y rapero que llegó a la fama bajo el paraguas de Calle 13, abandona los carteles del FIB de Benicasim y del Morriña Fest de A Coruña.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
CRTVG - Corporación Radio y Televisión de Galicia
CRTVG A Xunta do PP remata o seu plan de control sobre a CRTVG tras escoller á súa nova directora en solitario
A xornalista Concepción Pombo substituirá, co único aval do Partido Popular, a Alfonso Sánchez Izquierdo. O Goberno de Alfonso Rueda modificou a lei de medios para que os votos do seu partido fosen suficientes para elixila.
Altri
Altri A Plataforma Ulloa Viva cambia a súa directiva para os vindeiros anos de loita contra Altri
A veciñanza da comarca máis afectada escolleu entre dúas listas logo de non chegar a un consenso. A gañadora tratará de ampliar a súa base de socias e socios por toda Galiza e abrirá máis as portas ás grandes organizacións do país, como a CIG.
El Salto n.79
Altri A celulosa ou a vida: xornalismo situado e loita social para frear un ecocidio
O xoves 17 de xullo esperámosvos no CS 'A Nubeira' de Vigo para presentar o último número da revista El Salto xunto a algunhas das súas principais protagonistas: as que loitan contra o macroproxecto de celulosa liderado por Altri e avalado pola Xunta.
Altri
Altri Galiza elixe o rumbo da loita contra Altri nas eleccións á directiva da plataforma Ulloa Viva
A veciñanza da comarca máis afectada presenta dúas listas separadas logo de non chegar a unha proposta de consenso. Por unha banda, concorre unha candidatura continuísta e, pola outra, unha alternativa que se achega máis o nacionalismo institucional.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'O Teleclube' alucina no deserto con Óliver Laxe e 'Sirat'
Laxe leva o seu cuarto premio de Cannes, esta vez en competitición, polo seu novo filme que explosiona na gran pantalla.
A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria

Recomendadas

Medio rural
Medio rural A esperanza da xestión colectiva fronte ao espolio: os comuneiros de Tameiga contra o Celta
Mentres varios proxectos industriais tentan privatizar e destruír os ecosistemas galegos, algúns grupos de veciños e veciñas organizadas fan oposición social construíndo alternativas comunitarias. Ás veces, tamén gañan ao xigante.
Feminismos
Feminismo Dous anos sen reparación tras sufrir lesbofobia nun Rexistro Civil de Pontevedra cando ían inscribir a seu fillo
Un funcionario negouse a inscribir ao fillo de Antía e a súa parella. Un erro de redacción na lei trans está detrás dos argumentos que o funcionario esgrime para defender a súa actuación.
Ourense
Ourense Ourense organízase para loitar contra patrullas de extrema dereita nos barrios máis empobrecidos da cidade
A veciñanza e os movementos sociais responden ao discurso do medo promovido por Frente Obrero e sinalan a súa estratexia de criminalizar a pobreza e sementar odio en contextos de exclusión e abandono institucional.