Medio rural
O monte e o camiñante: unha relación inesgotable

Si, nas aldeas vivimos como en pequenas illas, mais estamos rodeados por un mar de foresta. Saír camiñala é un xeito de poñernos en contacto coa historia, coa nosa identidade, coa vida.
16 ene 2021 09:30

Aínda que haxa algún escéptico por alí que diga sobre as paisaxes que circundan a súa casa: “Bo, todo isto estivo aquí toda a vida e agora á xente parécelle fermoso e o que pasa é que só quere escusas para pasear”, o monte sempre nos invitou a camiñalo.

Poderíase pensar que o uso de camiñar polo monte desapareceu coa chegada do coche, pero as raíces das andainas están ben prendidas na memoria. Son unha parte importante da historia da vida no rural. A maioría das anécdotas que teño escoitado suceden nun camiño: cando lle pregunto a unha veciña sobre a súa mocidade e sobre as festas, dime: “das festas, o que máis me gustaba era o camiño. Saíamos cedo e iamos todos en grupo rindo e cantando”. Outra muller, nos momentos nos que a invade a nostalxia, adoita contar: “lembro que para ir ao médico tiñamos que ir a outra aldea e cruzar polo monte. Unha vez, eu tiña que ir por unhas vacinas e meus pais non podían levarme. Entón, acompañoume o defunto Pepe e, como o camiño era longo e eu pequena, levoume case todo o tempo nos seus ombreiros. Mesmo cando tivemos que pasar polos pasos do río”. 

Xa case non se camiña por necesidade aínda que acontece a falta dun medio de transporte. Nas tardes en que vai bo tempo, as veciñas saen das súas casas e van chamando ás portas das súas amigas, recrutando compañeiras de paseo. Poucas prefiren quedar na casa: pasear é, literalmente, un respiro para aquelas que viven todo o día na cociña, un descanso para aquelas que non poden saír da aldea porque están ao coidado de algún familiar, un alivio para aquelas que quedaron soas e precisan compañía.

Para min, unha andaina é máis que saír e camiñar até que a chegada do cansazo ou a hora no reloxo sexa a sinal de que hai que dar media volta. É unha oportunidade para darme conta de que vivir no rural non é unha experiencia nin branca nin negra; que a exclusión territorial (que fai que saír da aldea non sexa doado e que, polo tanto, non poida acceder a ningunha oferta cultural) é unha realidade que cala no espírito, pero que, ao mesmo tempo, me trouxo á porta da casa o infinito mundo da natureza.

Quen estivo aquí antes ca min? É a pregunta que irremediablemente xorde. O sentido histórico espértase e dá dimensión á nosa existencia

Mais, quizabes, o que máis me emociona de saír andar polo monte é que nunca sei o que vou atopar. Cando saía camiñar pola cidade, camiñase polas mesmas rúas ou mudase as rutas, a experiencia e a paisaxe eran case sempre as mesmas: as tendas, os edificios, a xente, os coches... non había moito que descubrir. Todo o contrario co que sucede cada vez que saio da miña casa de pedra e empezo andar.

Deixando atrás as estradas e os camiños de asfalto, a andaina comeza a adquirir un carácter místico. É completamente comprensible, hai algo que esperta nos nosos corpos cando nos atopamos de fronte coa natureza, cando nos vemos rodeadas por ela. Mais, polo menos no que eu teño experimentado, na Galiza adentrarse no monte é tamén facer unha viaxe pola historia.

Camiñar pola beira do río é tamén atoparse coas ruínas de muíños, pontes romanas ou con sendeiros que levan a antigos balnearios que aínda conservan bañeiras de pedra xa comidas polo musgo. Se vas cara a outra dirección, atopas mosteiros nos que nas paredes se asegura –con gravados xa case imperceptibles- que foron construídos na época da Santa Inquisición. E, se sobes cara o monte, cun pouco de sorte atopas un xacemento celta, petróglifos ou unha fonte sacra. É como se houbese mil tesouros agachados a todo o noso arredor.

Quen estivo aquí antes ca min? É a pregunta que irremediablemente xorde. O sentido histórico esperta e dá dimensión á nosa existencia. Afianza a nosa identidade. Sitúanos como parte de algo, dunha liña, dun grupo. Danos a responsabilidade do presente. Obríganos a meditar sobre o efémero e a pensar no futuro.

Malia o que puidese parecer, este luxo non é un pasatempo nas expresión máis simple da palabra. Andar polo campo bríndanos unha serie de coñecementos que enriquecen a vida.

Mais a maioría destes tesouros deixaron de ser un segredo das aldeas das inmediacións e espertaron o interese das persoas das vilas e cidades. Pero, máis que unha “invasión” de estraños, como algunhas comunidades o viven, o sendeirismo ten rescatado e mantido sendeiros, camiños e espazos que, doutro xeito, terían desaparecido para hoxe, sepultados polo esquecemento e o paso do tempo. A comunidade deste deporte, ademais, actúa de xeito colaborativo: descobren ou recuperan un camiño, dano a coñecer e, algunhas veces, restáurano e engaden sinais para que outras persoas podamos chegar con maior facilidade a sitios que o monte oculta.

E por se fose pouco, como se non fose suficiente que cada andaina se converta nunha procura de tesouros, as excursións son sempre distintas dependendo do tempo: cando se sae, o itinerario cadra coa estación do ano. Son elas quen dalgunha maneira deciden a nosa axenda e a manteñen chea a través dos meses.

No verán, por exemplo, se se vai ao río, camíñase pola súa beira na procura da mellor praia fluvial. O outono marca o inicio da tempada de “caza” de cogomelos e os equipos de amantes de fungos saen con ollos voraces, escudriñan a terra e, cesto e coitelo en man, apañan unha chea en tan só minutos. Iso si, ao parecer as regras indican que nunca se debe dicir de onde se colleu o botín. E non falemos de saír procurar castañas ou flores silvestres. Sempre hai algo que o monte nos ofrece, co que nos invita a adentrarnos nel.

E, malia o que puidese parecer, este luxo non é un pasatempo nas expresión máis simple da palabra. Andar polo campo bríndanos unha serie de coñecementos que enriquecen a vida. Porque, quen pode reprocharlle a unha labrega que non saiba recoñecer nin apreciar un cadro de Monet ou Pissarro cando esta medrou entre montes e leva o paisaxismo no espírito? Ou, quen pode sinalar a xente do rural e chamalos ignorantes que nin sequera saben a historia do seu país, cando, na realidade, o seu coñecemento está nos relatos orais, no que se conta, no que se sabe e se aprende tras anos de vivir nun territorio onde o pasado brota en cada fonte?

Se ben os coñecementos que nacen de adentrarse na natureza non poden reemplazar ao que nos aporta a arte, a literatura ou a ciencia, as experiencias e saberes de vivir no campo son valiosas por igual.

Si, nas aldeas vivimos coma en pequenas illas, mais estamos rodeados por un mar de monte. Ter a liberdade de poder saír andar por el é un dos maiores luxos cos que poderíamos contar. E aínda máis se pensamos que, nas cidades, os espazos públicos e naturais están a ser ferventemente cooptados e ocupados polas lóxicas do capital. Aquí non hai mercancía sobre a que se pousen os ollos. Non hai cámaras de vixilancia nin gardas de seguridade. Nada é noso nin nunca podería selo. Hai vida. En todos os tempos verbais e independente de nós. Por iso o bosque impón respeto. E por iso nos atrae até as súas entrañas unha e outra vez desde o inicio dos tempos. 

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Lugo
Lugo Os sindicatos esixen a Traballo que tome medidas no “peche patronal” de Sargadelos
O dono, Segismundo García, permitiu a entrada de case todo o persoal tras catro días do que cualifican de “chantaxe”. Desde CCOO e CIG denuncian que este mércores “ignorouse a 12 traballadores”.
Galicia
Galicia Los sindicatos exigen a Trabajo que tome medidas en el “cierre patronal” de Sargadelos
El dueño, Segismundo García, ha permitido la entrada de casi toda la plantilla tras cuatro días de lo que califican de “chantaje”. Desde CCOO y CIG denuncian que este miércoles se ha “ninguneado a 12 trabajadores”.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.