O prelo
O que nos contan: a voz necesaria das escritoras palestinas

A novela de Susan Abulhawa 'O azul entre o ceo e a auga' amósanos o exilio, a guerra, a miseria desde os ollos dun neno. Cóntanos as xeracións de mulleres que vertebran a súa vida e a forza cotiá que renace unha e outra vez tras a catástrofe.
prelo azul entre o ceo e a auga
Capa do libro de Susan Abulhawa.
28 ene 2024 05:30

Hai xa meses que nos chegan imaxes terribles do xenocidio que está sufrindo o pobo palestino. Asasinatos indiscriminados a civís, falta de subministros médicos e alimentarios, bombardeo de hospitais, escolas e edificios administrativos. Vémonos obrigades a seguir coas nosas vidas mentres os medios e as redes socias móstrannos centenares de corpos sen vida, mutilacións e humillacións, o que acaba por crear un certo distanciamento. Cómpre que protagonismo agora estea na voz de artistas de Palestina. É aquí cando pode que o contar teña un efecto máis conmovedor na sociedade que o mostrar.

Por iso é tan importante o labor des tradutores ao traernos obras de autoría palestina, porque humaniza o deshumanizado e establece unha conversa necesaria entre Gaza e o mundo. A editorial Laiovento encárgase, neste caso, de traer á súa colección Candemaia O azul entre o ceo e a auga, unha novela de Susan Abulhawa traducida por Rocío Viéitez. Abulhawa, nada nun campamento de refuxiados e migrantes nos Estados Unidos, vencella a súa actividade literaria ao seu traballo de activismo polos dereitos humanos do pobo palestino.

“Sulayman contoumo todo. Eu non o entendín de todo e non espero que ti o fagas. Pero quizais poidas crer, como fago eu, que hai verdades que desafían outras verdades, cando o tempo se prega sobre si mesmo”.

Khaled, voz narradora principal na novela, cóntanos o exilio, a guerra e a miseria desde os ollos dun neno. Cóntanos as xeracións de mulleres que vertebran a súa vida. Cóntanos a forza cotiá que renace unha e outra vez tras a catástrofe. Coñecemos así a historia des Baraka, unha familia orixinaria de Beit Daras exiliada na franxa de Gaza despois da destrución da súa vila en 1948. Todo comeza uns anos antes da Nakba, coa tola Um Mamdouh e es súes filles: Marian, a nena con ollos de dúas cores que aprende a ler soa, Mamdouh, aprendiz de apicultor, e a desvergoñada Nazmiyeh, que se convertirá na matriarca e o piar fundamental da familia despois da traxedia.

Ao longo da obra, presenciamos escenas de terror e de tenrura entre os entullos, onde o tempo pasa e as persoas traballan reconstruíndo o fogar despois de cada golpe. A autora pon o foco na resiliencia das mulleres que se sobrepoñen á perda, á violación e ao dano para levar a cabo un labor de coidados máis importante que calquera asistencia humanitaria.

“[...] e non pasou moito tempo antes de que as mulleres se reunisen como sempre o facían, para lavar a roupa, rexoubar, enrolar follas de uva, barutar o arroz para eliminar as pedras e os bichos. [...] Na axitación nacional e cunha dor colectiva que afondaría ata as raíces da historia e se estendería a través de múltiples xeracións, os refuxiados de Beit Daras volveron ás súas bromas e boureos. E mentres agardaban para volver a casa, naceron bebés e planeáronse vodas”.

Paralelamente aos acontecementos de Gaza, seguimos a traxectoria de Nur, a neta de Mamdouh criada nos Estados Unidos. Nos capítulos que lle dedica a autora comprobamos como a vida na diáspora non é mellor que a do campo de refuxiados, pois o perigo constante vese substituído pola soidade e o desarraigamento. Nur, unha nena cos ollos dispares coma os da súa bisavoa, sofre a indiferenza e o abuso da súa familia (o que a conduce dunha casa de acollida á seguinte), a marxinación por parte des súes compañeires e unha nostalxia profunda cara a un lugar que nunca visitou, cara a unhas persoas que nunca coñeceu.

“Nur tiña todo o que queriamos. Pensaba que todos os estadounidenses o tiñan. Pero malia toda a seguridade, a liberdade e as oportunidades que tiña, de todo o que aprendera e das súas boas notas, de todas as cousas nas que destacara, Nur era a persoa máis devastada que coñeciamos. Non había lugar no mundo para ela”.

Así, Susan Abulhawa tráenos unha panorámica completa dos efectos que o conflito pode ter nunha familia, con toques de realismo máxico: vaticinios, relación cos djinni (xenios), comunicación cos defuntos… Son estes elementos os que, paradoxalmente, fan máis cercana a nós a historia des Baraka. A presenza de características de conto resoa coa nosa tradición literaria e fan que sexa todo un acerto traducir O azul entre o ceo e a auga ao galego. Palestina cóntanos, só temos que escoitar.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Opinión socias
Literatura Orwell y el nuevo mundo
Ahora que se han normalizado brutales situaciones de desigualdad, de injusticia, de violencia, guerra y muerte, haríamos bien en recuperar a Orwell.
Literatura
Daria Serenko “Mi patria parece un cementerio”
La autora rusa Daria Serenko está exiliada en España desde el año 2023. Es una de las miles de personas consideradas “agentes extranjeros” por el Gobierno de Vladimir Putin. Serenko presenta su libro 'Deseo cenizas para mi casa'.
Francia
Mathilde Forget “Francia es un país que tiene miedo de abordar las violencias sexuales”
La escritora francesa aborda las violencias sexuales en su segunda novela, ‘Por voluntad propia’, publicada en el Estado español por Editorial Tránsito.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.

Últimas

Música
Vivir Quintana “Desde la alegría resignificamos la tristeza y la violencia que nos ha estado machacando”
La artista mexicana se encuentra en Madrid, donde marchó junto a miles en la manifestación del sábado 8 de marzo por la mañana. El martes 11 ofrece un concierto en la Sala Villanos presentando canciones de un álbum que estrena en abril.
Rusia
Guerra en Ucrania Kagarlitsky, desde la cárcel, sobre las negociaciones de alto el fuego: “Sin liberación de presos no hay paz”
Borís Kagarlitsky es una de las figuras más reputadas de la izquierda rusa. Desde 2023 escribe desde la cárcel. El Salto publica dos cartas recientes ante la perspectiva de un alto el fuego en la guerra que Rusia sostiene con Ucrania.
Análisis
Análisis La izquierda y la política de rearme de la Unión Europea
El aumento en defensa pondrá en marcha una nueva carrera armamentística que no puede resultar más que en un mayor empobrecimiento de las clases populares.
Opinión
Opinión Sean Baker y el realismo social
En sus películas, Sean Baker enseña que aún podemos observar los lazos históricos, mirar aquellas identidades estigmatizadas, humanizarlas, comprenderlas y entender que el enemigo real no está en esa figura extraña que siempre ha sido odiada.

Recomendadas

Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereito
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Sergas
Sanidade O Sergas dificulta o acceso a máis de 8.500 contratos que suman 57 millóns de gastos
A Axencia de Doazón de Órganos e Sangue indexa miles de pagos sen concepto e imposibilita a súa auditoría. A Xunta de Alfonso Rueda sostén que a opacidade débese a “un erro de codificación”. Porén, esta práctica repítese desde 2018.
Urbanismo
Urbanismo salvaxe Un pobo contra o asfalto: Bembrive e Mos rebélanse contra unha autovía que arrasará o seu pulmón verde
Veciñas e veciños conseguen presentar 25.000 alegacións contra unha estrutura de dez quilómetros, defendida xa só polo PSOE en Madrid e en Galiza, que partirá en dous unha poboación enteira e forzará a expropiación de decenas de vivendas.
Islamofobia
Religión El aumento de vetos al hiyab en escuelas reaviva el debate sobre la islamofobia en España
Cada vez son más los centros educativos que están vetando estas prendas propias de la cultura musulmana a través de disposiciones en sus protocolos internos.