O prelo
Vivir na fin do mundo

Corre a década de 1079. Christina Lilliestierna (1923) é unha afamada escritora e xornalista sueca. Ata ese momento, ten vivido en Francia, África do norte, o Congo, Irán... Mais fáltalle algo. Un anaco de terra, unha casiña á que poida chamar fogar e na que poida pasar o resto da súa vida. Iso si, tería que estar nun lugar onde houbera paz, que estivera o más lonxe posíbel das grandes urbes.

É así como comeza a historia dunha viaxe a Galicia. No libro, editado este ano pola editorial Rinoceronte, nárranse as experiencias de Christina dende que deixou atrás a súa vida parisiense e se embarcou nunha viaxe cara a esa terra da que non tiña escoitado e que parecía estar situada na mesma fin do mundo.

Xornalista
9 nov 2019 12:00

Coa publicación de Vivir na fin do mundo, a editora Rinoceronte rescata este relato que dá fe da experiencia da escritora e xornalista Christina Lilliestierna de chegar a vivir ao rural profundo de Galiza sen saber ren desa terra afastada. Pero, ao tempo que nos relata as súas impresións e sensacións sobre o que olla, o que fai é dar testemuño dunha Galiza da que en aparencia só quedan ruínas, pero que, ao ler o libro, nos decatamos de que na realidade esa época descrita persiste e constitúe a nosa identidade como se foran os nosos cimentos.

"En realidade todo comezou como unha brincadeira, como un xogo de palabras. Pero na brincadeira había, se non unha gran parte de seriedade, polo menos unha boa cantidade de vellos soños. E cos soños vellos non se pode chancear. Se algunha vez se lles dá a oportunidade de saír á superficie e teñen a impresión de que se toman en serio, entón fanse os donos e abóurannos teimando insistentemente, non coma figuras da néboas senón con realidades".

Coa sinxeleza que teñen todos os xiros que irrompen e mudan o curso da vida, Christina e a súa familia chegan a Galicia e podemos ler como xa dende entón acceder a Galicia dende outros países, e incluso dende as outras provincias, implicaba un traxecto esgotador.

Co factor da lingua na súa contra, a “estraña estranxeira”, como lle chama a xente da aldea que a mira pasar, atopa a vivenda dos seus soños: O Pazo de Cadro, o pazo máis antigo do Concello de Marín.

Como chegar a vivir a un mundo tan distinto do que coñecías? Como aprender a conciliar o choque de culturas? Como adaptarse e integrarse a esa comunidade que resulta tan allea sen perder a identidade?

Nos primeiros capítulos do libro contan a historia de como conseguiu mercar o Pazo. Con todo, a perspicaz pluma de Christina enche estas descricións dun contido máis fondo e logra que podamos dar de conta do tipo de relacións sociais que se establecen con naturalidade. Por exemplo, Christina, ao tempo que relata o proceso de restauración do pazo, sinala o machismo no rural co que é recibida.

Como chegar a vivir a un mundo tan distinto do que coñecías? Como aprender a conciliar o choque de culturas? Como adaptarse e integrarse a esa comunidade que resulta tan allea sen perder a identidade? Son só algunhas das preguntas que a narradora se fai continuamente ao longo do libro conforme pasa o tempo.

Unha vez que a casa se restaurou e foi habitada, Christine e a súa familia mergulláronse nos costumes da súa contorna a través do traballo no campo, a gandería e a matanza do porco. Christine nunca deixa de observar con respecto e admiración os coñecementos dos veciños, que son moito máis profundos e complexos de que a mesma xente cree. Observa que o cultivo das patacas encerra coñecementos ancestrais, por exemplo de astronomía, que moitas veces perden a súa explicación co paso do tempo e que se converten en meras prácticas que terminan por levarse a cabo por tradición.

Christine e o seu marido morrerán no Pazo. Que atopan en Galicia que non atoparon en París nin en Irán nin en ningunha outra parte do mundo?

Esta capacidade de ollar é a que fai posíbel que Christine poida describir e denunciar a pobreza sen poetizala nin vitimizar á poboación. Na mesma liña, a autora comparte a súa preocupación de ter unha mirada colonial e moralmente superior sobre a súa contorna que, en comparación co mundo parisiense, parece estar atrasado.

“O certo é que comezamos cunha especie de complexo de superioridade. Non esperabamos atopar nada tan xenuíno, forte e vivo. O ambiente xeral é tan lento, tan apático. O que ocorre no fondo está oculto. Hai que afondar, e é preciso facelo aos poucos.”

Quizás foi esta sensación o motor que levou a Christine e a seu home a abrir o salón do Pazo do Cadro para facer unha exposición dos artistas locais, idea que nun principio parecía unha tolemia. Mais de recomendación en recomendación, a parella percorreu as aldeas de Pontevedra e Ourense, e deron cunha serie de personaxes excepcionais que facían magníficas obras de arte (algúns mesmo sen sabelo). Como reaccionará a aldea ante unha exposición de arte, algo que non teñen visto na súa vida?, preguntase a narradora antes da inauguración.
En contra de todos os prognósticos, pero dacordo cos primeiros desexos da familia, Christine e o seu marido morrerán no Pazo. Que atopan en Galicia que non atoparon en París nin en Irán nin en ningunha outra parte do mundo? Como foi que unha muller cosmopolita terminou por quedar a pesar das limitacións que se atopa non só de infraestrutura senón tamén de sanidade pública?

A mirada estranxeira de Christine sobre Galicia é potente porque visibiliza cunha voz crítica tanto as virtudes, como as problemáticas para superar da sociedade galega.

A pesar de que se adoite pensar que nada do que aparece no libro permanece (empezando pola vida rural), o libro é unha viaxe ao pasado necesario para reencontrarnos co presente e avaliar que cousas cambiaron e cales permanecen. En que consiste o progreso? A mirada estranxeira de Christine sobre Galicia é potente porque visibiliza cunha voz crítica tanto as virtudes, como as problemáticas para superar da sociedade galega. É por iso que Vivir na fin do mundo é máis que un libro que describe como vivía a xente na segunda metade do século pasado. É tamén unha oportunidade para profundar na propia condición humana a través da exposición das distintas visións sobre a vida dependendo das culturas nas que se viva.

“E a muller que tivo fillo tras fillo entre colleita e colleita de viño, que axudou aos netos a vir ao mundo e que cada ano viu nacer añiños, cuxos e porquiños, que pregou e chorou en numerosos velorios, non saberá máis ca a señora da cidade coa súa distancia hixiénica e impenetrable ante todo o que chamamos realidade? Con que termómetro se mide o nivel da vida? E a felicidade?”

Despois de tantos anos, tras a morte de Lilliestierna no 2000, o Pazo de Cadro quedou baleiro e abandonado, nas mesmas condicións coas que Christine o atopou. É como se o mesmo Pazo estivera condenado. Con todo, é mellor pensar que esa mole de pedra está a agardar pacientemente a que alguén abra a porta e déalle vida unha vez máis. Todo é posíbel na fin do mundo.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Opinión
Opinión La vigencia del Tierra y Libertad
El encaje de Andalucía en la nueva globalidad se ve actualizado en cuanto oferente de mano de obra barata y espacios para el turismo o la producción energética, el viejo lema de Blas Infante, Tierra y Libertad, parece estar más vigente que nunca.
Literatura
Millanes rivas “El 25-M nos facilita generar una comunidad y creo que ‘Paisaje nacional’ contribuye a ello”
Un encuentro con el escritor Millanes Rivas a propósito de su novela ‘Paisaje nacional’, con Extremadura, su historia herida y el 25 de marzo de fondo conversado.
Literatura
McKenzie Wark “Mi transición fue como un montón de pequeñas ediciones”
‘Amor, dinero, sexo y muerte’ (Caja Negra, 2025) se presenta como un libro de “memorias”, pero no es exactamente eso. La obra recoge una docena de cartas en las que Warck se aproxima a los temas de sus obras anteriores de una forma íntima.
Comunidad de Madrid
Sanidad Universal Sociedades sanitarias critican el SMS amenazante que el Gobierno de Ayuso está enviando a personas migrantes
Cuatro sociedades científicas denuncian un texto amenazante en el que se indica al destinatario que dispone de 30 días para seguir de alta en la Tarjeta Sanitaria, lo que está generando “incertidumbre” y “desprotección”.

Últimas

Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar llegan a un acuerdo para que el SMI no tribute el IRPF
Pese a adelantar la ministra de Trabajo que se habían roto las negociaciones, finalmente las personas que cobren el salario mínimo no tendrán que declarar en 2025.
Opinión
Opinión Sobre la cancelación de Georgina Orellano en el Foro ESPAL 2025
La cancelación de Georgina redunda en esta incapacidad para escuchar a las trabajadoras sexuales y en el pánico que tienen de que se las escuche. Denota inmadurez política, cerrazón dialéctica y pacatería moral.
Madrid
Derecho a la vivienda Consumo abre expediente a Alquiler Seguro por prácticas abusivas contra los inquilinos
La decisión del Ministerio de Pablo Bustinduy, según el Sindicato de Inquilinas, “abre la puerta a la devolución de millones de euros a las inquilinas que reclamen sus derechos”.
Notas a pie de página
Notas a pie de página Mansiones encantadas y casas sin cocina
La casa encantada como símbolo de la opresión del espacio doméstico recorre la literatura de muchas escritoras. Pero hubo un tiempo en el que algunas feministas trataron de imaginar otro hogar posible, en el que se liberase el trabajo doméstico.
Economía
Análisis Europa, ¿última defensora del liberalismo o cómplice de un orden fracasado?
El peligro no proviene únicamente de líderes externos “autoritarios”, sino de la erosión interna de la democracia bajo un sistema que pone al mercado por encima de la gente.
Más noticias
Comunidad de Madrid
Comunidad de madrid El taxi advierte de que las nuevas licencias a Cabify van a “reventar el mercado”
El Tribunal Superior de Justicia de Madrid da la razón a las plataformas de VTC y obliga a la Comunidad de Madrid a concederles más de 2500 nuevas licencias en la comunidad.
Sevilla
Proyectos estratégicos Ilegalidades pasadas y peligros futuros de la mina que la Unión Europea quiere revivir en Sevilla
Las Cruces tiene un historial de más de 6,5 millones de euros en sanciones e indemnizaciones por extracciones ilegales de agua. El espaldarazo de la UE y del Gobierno al proyecto podría empeorar los vertidos que ya realiza la mina en el Guadalquivir.
El Salto Radio
El Salto Radio Algoritmo y precariedad
Acostumbrados ya sin remedio a pedir por teléfono, a comprar chismes que nos llegan desde el otro lado del planeta en dos días, o comida que, aunque sea diluviando, nos traen a casa en 15 minutos… ¿Nos asomamos a lo que hay detrás?
En saco roto (textos de ficción)
En saco roto Trayecto
“El objetivo principal de cualquier reunión es dejar convocada la siguiente”, dijo uno de ellos. Y el otro estuvo de acuerdo y añadió una anécdota sobre un encuentro en una casa palaciega que tenía de todo excepto una sala para reunirse.

Recomendadas

Contaminación
Contaminación Un municipio galego demanda á Xunta pola contaminación do encoro das Conchas
A veciñanza das Conchas, na comarca da Limia, leva á Xunta ao Tribunal Superior de Xustiza de Galicia pola contaminación provocada debido á cría intensiva de gando porcino e avícola.
América del Sur
América del Sur La batalla por el litio: pueblos originarios resisten un “genocidio medioambiental y cultural”
Sudamérica se ha convertido en la proveedora mundial de materias primas para la transición energética. Las comunidades afectadas se revelan ante una actividad que genera desposesión de tierras, contaminación, sequía y conflictos internos.
El Salvador
Ivania Cruz “El estado de excepción se está utilizando en El Salvador para gobernar en base al miedo”
A esta defensora de derechos humanos y comunitarios le allanaron su casa mientras se encontraba en un viaje internacional. Desde el exterior, denuncia la persecución del gobierno salvadoreño hacia su organización y hacia las comunidades que defiende.
Yemayá Revista
México Sobrevivir en la frontera: el cuerpo como moneda de cambio
En Tapachula, punto clave de la frontera sur de México, miles de mujeres migrantes permanecen atrapadas sin poder seguir su camino hacia Estados Unidos.