Medio rural
Alcumes e historia: formas de nomear no contexto rural

O proceso de nomeamiento no campo galego suxire un diálogo coa súa propia historia e a súa propia realidade.

Mapa Catastral Galicia
.
24 oct 2020 11:26

A uns metros do río que indica o inicio da parroquia, hai un desvío oculto pola inmensidade das mimosas que invaden a estrada.  A sutil vía, na que apenas colle un coche pequeno, permanece escondida e é imposible mirar onde remata. Alí, un día, detívose a furgoneta de Correos Express  e desde a ventá preguntou: “perdoa, Manuel Barcia Rodríguez?” Quedou a xente a mirar para el. O primeiro dixo: “Non, pois non lle sei. Sóame, pero eu creo que é máis pa´diante...” E a muller que o acompañaba completou: “Boh, é o Tourona. Creo que lle chaman Manuel. Siga e dá volta ata chegar ao bar”. O home marchou, pero as persoas que quedaron alí na metade da estrada aínda dedicaron tempo para fochicar no pasado. Querían verificar se acaso Manuel e o Tourona eran a mesma persoa. 

A confusión de estas persoas non é sorprendente cando se fala de espazos onde hai un dobre nomeamento. O primeiro rexe no marco civil e eclesiástico, resulta do nome que se lle asigna ao pequeno e á pequena cando nace. O segundo, con todo, goberna no ámbito do público e é produto dunha herdanza colectiva. Este, ao igual que os apelidos, transmítese e permite que un mesmo nome poda distinguirse do resto. No caso galego, os nomes de Manuel e José foron sorprendentemente empregados ata a década dos oitenta e resulta probable que os alcumes permitisen distinguir entre moitas persoas que levaban un mesmo nome. Xa que logo, en moitos espazos, as persoas eran nomeadas dúas veces.  

Este segundo nome é un xesto comunitario que, dalgún xeito, lembra a función primixenia de dar un nome propio. Trata de construír un marco de referencia útil –que permite distinguir a un particular dun conxunto xeral-, pero, a diferenza do nome de pila, garda unha historia e responde ao ánimo dunha comunidade. O nome habitual case sempre é asignado con arbitrariedade, mas o alcume, ao igual que moitos sobrenomes, gardan unha historia herdada que, dalgún xeito, se conserva cada vez que o nome é empregado. 

Un día, chegáramos a casa de Carmen onde aproveitamos para merendar. Alí, nun momento de silencio, ela pensou en voz alta sobre o seu propio alcume: “Será que o Pereiro foi un home que vivió aquí hai moitos anos. Meus país contaranme que se cre que foi un señor moi forte capaz de coller un feixe de toxo con apenas un anaco de pel de ovella para non facerse dano”. Preguntámoslle se sabía algo máis e  despois chamamos a súa atención sobre o alcume que levou a nosa casa durante anos. 

Certamente, o sobrenome pereiro podería derivar da arbore froiteira, pero non necesariamente. O que resulta relevante do alcume é que nos permite construír un pasado identitario que, dalgún modo, podemos imaxinar e elixir. Algo parecido tamén sucede coa mística detrás dos apelidos. Dalgún xeito, os alcumes nestes contextos son case pura historia común. 

Nalgunhas outras ocasións, os sobrenomes aluden a historias moito máis próximas e vívidas.  Como é o caso de aqueles que nomearon “da molanchina”, cuxo alcume deriva da lingua asturiana e refírese ás persoas que tiñan o traballo de viaxar polas aldeas como afiadores. Sexa pola súa condición nómada ou polas precarias condicións ás que alude, os involucrados procuran non  atender o chamado dese sobrenome. A referencia alude a apenas unha poucas xeracións atrás é carga con esa historia de penuria que non quere ser lembrada. Así, os sobrenomes tamén operan nese espazo de tensión: no que a memoria e a tradición quere ser negada. 

Se no primeiro caso o alcume era a marca dun relato case mitolóxico, no segundo so hai mostras dun pasado doloroso e incomodo. Isto só demostra o máis obvio: os alcumes son nomes cargados de historia. Dunha historia que os involucrados deciden ou non habitar. No xogo real do nomeamento, non hai sentido de conservación lingüística senón de activación ou negación da memoria. Aínda que moitos dos alcumes son explicitamente rexeitados, tamén certos sobrenomes son empregados a pesar do desacordo dos  involucrados. 

O uso de alcumes no contexto rural pouco ten que ver coa individualidade do nomeado. A diferenza do sobrenome convencional que se recolle dun único suxeito, o alcume rural serve para sinalar a unha comunidade concreta. Neste sentido é moito máis parecido a un apelido e resulta obvio supoñer que estes últimos colleron as formas dos alcumes previos ao xurdimento do rexistro civil. Agora ben, o que aquí interesa son os alcume vivos, que, aínda despois da formalización dos apelidos oficiais, continúan sinalando comunidades e discutindo a súa propia historia. 

A delimitación dos alcumes, a diferenza dos apelidos, en moitas ocasións está relacionado cun núcleo territorial e despois cun lazo sanguíneo. Entón, case sempre nomease a casa dos papeiros para delimitar unha comunidade concreta. Un dos papeiros pode vivir despois noutra casa e conservar o nome, pero tamén un forasteiro pode chegar á casa dos papeiros e adoptar o alcume. Entón, resulta habitual que un familiar de lonxe ou un coñecido que chegue a vivir a unha casa da zona sexa nomeado co alcume do seu novo fogar. Nun primeiro momento, a comunidade emprega o sobrenome no seu sentido máis primario: referenciar ao forasteiro e incluílo nun certo marco coñecido. Pero, despois o novo integrante forma parte da historia que o sobrenome carga. 

***

Chegou de Madrid unha parella para habitar unha casa  que levaba anos en estado de abandono. Era unha propiedade herdada e eles dedicaron varios meses a facer reformas para poder vivir alí. Con todo, a rapaza, herdeira da propiedade, estaba moi interesada en saber que alcume era o propio da nova casa e tamén da súa familia. Despois de facer un sinxelísimo traballo de campo, atoparon que a “os do arameira” era sobrenome que correspondía á casa. Porén, e sen importar o esforzo, o alcume non se reactivou para referirse á casa dos recen chegados. 

É innegable, entón, que, a diferenza dos apelidos adscritos ao rexistro civil, os alcumes se poden perden cando se distancian do centro que lle deu orixe. É  obvio que o proceso migratorio supón a extinción de certos sobrenomes e que o proceso de recuperación poucas veces é satisfactorio. Tamén é innegable que os alcumes poden desaparecer cando o nomeado insiste en deixar de responder a el ou fai explícito o seu desgusto. Pero, máis alá da intención de conservar os usos, chama a atención o feito de que á comunidade é capaz de producir novos e reorientar os que xa existen. Así, o colectivo insiste en imaxinar a base da que xurde o nome: unha nova memoria, unha historia, as aparencias. O dinamismo, que se activa no acto de nomear publicamente a alguén, nada ten que ver coa estabilidade propón o rexistro escrito dos nomes. Xa que logo, o nomeamento é un territorio de negociación e consenso. 

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria
Culturas
Cultura Máis de 30 artistas esixen aos catro festivais galegos de KKR que cumpran coas demandas do pobo palestino
Bandas como Bala, Highpaw, O Leo de Matamá, Dakidarria, Zénit, Hugo Guezeta ou Teresa Ferreiro apoian publicamente as demandas da maior coalición da sociedade palestina contra o fondo proisraelí.
Granada
Cómic 'La Revística': el caso de Juana Rivas, Remama contra el cáncer y más historias de la Granada rebelde en cómic
La asociación ‘La Tebeoteca’ publica el número 9 de su revista gráfica que incluye el caso de Juana Rivas, la iniciativa ‘Remama’ de mujeres pacientes oncológicas o el mítico festival granadino ‘Espárrago Rock’, entre otros temas
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Ourense
Ourense Ourense organízase para loitar contra patrullas de extrema dereita nos barrios máis empobrecidos da cidade
A veciñanza e os movementos sociais responden ao discurso do medo promovido por Frente Obrero e sinalan a súa estratexia de criminalizar a pobreza e sementar odio en contextos de exclusión e abandono institucional.
Feminismos
Feminismo Dous anos sen reparación tras sufrir lesbofobia nun Rexistro Civil de Pontevedra cando ían inscribir a seu fillo
Un funcionario negouse a inscribir ao fillo de Antía e a súa parella. Un erro de redacción na lei trans está detrás dos argumentos que o funcionario esgrime para defender a súa actuación.
Medio ambiente
Medio ambiente Iberdrola proxecta un parque eólico que pon en risco un dos maiores xacementos fortificados de Galiza
A Xunta vén de declarar a utilidade pública para o parque eólico Castro Valente, a pesar de que a súa construción está suspendida cautelarmente polo Tribunal Superior de Xustiza de Galicia.
O Salto medra contigo
Crowdfunding O Salto Galiza abre un crowdfunding para empapelar Altri
Queremos investigar os responsables políticos e empresarias do que podería ser o maior atentado ambiental da historia recente de Galiza.
O Teleclube
O Teleclube 'O Teleclube' alucina no deserto con Óliver Laxe e 'Sirat'
Laxe leva o seu cuarto premio de Cannes, esta vez en competitición, polo seu novo filme que explosiona na gran pantalla.

Últimas

Alemania
Litigio climático Un tribunal alemán abre la puerta a que grandes emisores puedan ser responsabilizados de daños climáticos
El jurado descarta la demanda del agricultor peruano Saúl Luciano Lliuya por entender que el riesgo a su propiedad es demasiado bajo, pero esta misma argumentación podría llevar a condenas en otros casos.

Recomendadas

Culturas
Erika Lust y Sara Torres “El deseo tiene una potencia inagotable para transformar la realidad si lo liberamos de las normas”
Sexo, deseo o ética del placer son algunos de los temas que hilan la escritora Sara Torres y la productora de cine porno Erika Lust en ‘La abundancia del deseo’.
Filosofía
Brais Arribas, filósofo “Non se trata de empoderar senón de disolver o poder”
Durante a conversa, o profesor reflexiona sobre a saúde da filosofía galega, o poshumanismo, as novas masculinidades ou a experiencia da pandemia.