Medio rural
Alcumes e historia: formas de nomear no contexto rural

O proceso de nomeamiento no campo galego suxire un diálogo coa súa propia historia e a súa propia realidade.

Mapa Catastral Galicia
.
24 oct 2020 11:26

A uns metros do río que indica o inicio da parroquia, hai un desvío oculto pola inmensidade das mimosas que invaden a estrada.  A sutil vía, na que apenas colle un coche pequeno, permanece escondida e é imposible mirar onde remata. Alí, un día, detívose a furgoneta de Correos Express  e desde a ventá preguntou: “perdoa, Manuel Barcia Rodríguez?” Quedou a xente a mirar para el. O primeiro dixo: “Non, pois non lle sei. Sóame, pero eu creo que é máis pa´diante...” E a muller que o acompañaba completou: “Boh, é o Tourona. Creo que lle chaman Manuel. Siga e dá volta ata chegar ao bar”. O home marchou, pero as persoas que quedaron alí na metade da estrada aínda dedicaron tempo para fochicar no pasado. Querían verificar se acaso Manuel e o Tourona eran a mesma persoa. 

A confusión de estas persoas non é sorprendente cando se fala de espazos onde hai un dobre nomeamento. O primeiro rexe no marco civil e eclesiástico, resulta do nome que se lle asigna ao pequeno e á pequena cando nace. O segundo, con todo, goberna no ámbito do público e é produto dunha herdanza colectiva. Este, ao igual que os apelidos, transmítese e permite que un mesmo nome poda distinguirse do resto. No caso galego, os nomes de Manuel e José foron sorprendentemente empregados ata a década dos oitenta e resulta probable que os alcumes permitisen distinguir entre moitas persoas que levaban un mesmo nome. Xa que logo, en moitos espazos, as persoas eran nomeadas dúas veces.  

Este segundo nome é un xesto comunitario que, dalgún xeito, lembra a función primixenia de dar un nome propio. Trata de construír un marco de referencia útil –que permite distinguir a un particular dun conxunto xeral-, pero, a diferenza do nome de pila, garda unha historia e responde ao ánimo dunha comunidade. O nome habitual case sempre é asignado con arbitrariedade, mas o alcume, ao igual que moitos sobrenomes, gardan unha historia herdada que, dalgún xeito, se conserva cada vez que o nome é empregado. 

Un día, chegáramos a casa de Carmen onde aproveitamos para merendar. Alí, nun momento de silencio, ela pensou en voz alta sobre o seu propio alcume: “Será que o Pereiro foi un home que vivió aquí hai moitos anos. Meus país contaranme que se cre que foi un señor moi forte capaz de coller un feixe de toxo con apenas un anaco de pel de ovella para non facerse dano”. Preguntámoslle se sabía algo máis e  despois chamamos a súa atención sobre o alcume que levou a nosa casa durante anos. 

Certamente, o sobrenome pereiro podería derivar da arbore froiteira, pero non necesariamente. O que resulta relevante do alcume é que nos permite construír un pasado identitario que, dalgún modo, podemos imaxinar e elixir. Algo parecido tamén sucede coa mística detrás dos apelidos. Dalgún xeito, os alcumes nestes contextos son case pura historia común. 

Nalgunhas outras ocasións, os sobrenomes aluden a historias moito máis próximas e vívidas.  Como é o caso de aqueles que nomearon “da molanchina”, cuxo alcume deriva da lingua asturiana e refírese ás persoas que tiñan o traballo de viaxar polas aldeas como afiadores. Sexa pola súa condición nómada ou polas precarias condicións ás que alude, os involucrados procuran non  atender o chamado dese sobrenome. A referencia alude a apenas unha poucas xeracións atrás é carga con esa historia de penuria que non quere ser lembrada. Así, os sobrenomes tamén operan nese espazo de tensión: no que a memoria e a tradición quere ser negada. 

Se no primeiro caso o alcume era a marca dun relato case mitolóxico, no segundo so hai mostras dun pasado doloroso e incomodo. Isto só demostra o máis obvio: os alcumes son nomes cargados de historia. Dunha historia que os involucrados deciden ou non habitar. No xogo real do nomeamento, non hai sentido de conservación lingüística senón de activación ou negación da memoria. Aínda que moitos dos alcumes son explicitamente rexeitados, tamén certos sobrenomes son empregados a pesar do desacordo dos  involucrados. 

O uso de alcumes no contexto rural pouco ten que ver coa individualidade do nomeado. A diferenza do sobrenome convencional que se recolle dun único suxeito, o alcume rural serve para sinalar a unha comunidade concreta. Neste sentido é moito máis parecido a un apelido e resulta obvio supoñer que estes últimos colleron as formas dos alcumes previos ao xurdimento do rexistro civil. Agora ben, o que aquí interesa son os alcume vivos, que, aínda despois da formalización dos apelidos oficiais, continúan sinalando comunidades e discutindo a súa propia historia. 

A delimitación dos alcumes, a diferenza dos apelidos, en moitas ocasións está relacionado cun núcleo territorial e despois cun lazo sanguíneo. Entón, case sempre nomease a casa dos papeiros para delimitar unha comunidade concreta. Un dos papeiros pode vivir despois noutra casa e conservar o nome, pero tamén un forasteiro pode chegar á casa dos papeiros e adoptar o alcume. Entón, resulta habitual que un familiar de lonxe ou un coñecido que chegue a vivir a unha casa da zona sexa nomeado co alcume do seu novo fogar. Nun primeiro momento, a comunidade emprega o sobrenome no seu sentido máis primario: referenciar ao forasteiro e incluílo nun certo marco coñecido. Pero, despois o novo integrante forma parte da historia que o sobrenome carga. 

***

Chegou de Madrid unha parella para habitar unha casa  que levaba anos en estado de abandono. Era unha propiedade herdada e eles dedicaron varios meses a facer reformas para poder vivir alí. Con todo, a rapaza, herdeira da propiedade, estaba moi interesada en saber que alcume era o propio da nova casa e tamén da súa familia. Despois de facer un sinxelísimo traballo de campo, atoparon que a “os do arameira” era sobrenome que correspondía á casa. Porén, e sen importar o esforzo, o alcume non se reactivou para referirse á casa dos recen chegados. 

É innegable, entón, que, a diferenza dos apelidos adscritos ao rexistro civil, os alcumes se poden perden cando se distancian do centro que lle deu orixe. É  obvio que o proceso migratorio supón a extinción de certos sobrenomes e que o proceso de recuperación poucas veces é satisfactorio. Tamén é innegable que os alcumes poden desaparecer cando o nomeado insiste en deixar de responder a el ou fai explícito o seu desgusto. Pero, máis alá da intención de conservar os usos, chama a atención o feito de que á comunidade é capaz de producir novos e reorientar os que xa existen. Así, o colectivo insiste en imaxinar a base da que xurde o nome: unha nova memoria, unha historia, as aparencias. O dinamismo, que se activa no acto de nomear publicamente a alguén, nada ten que ver coa estabilidade propón o rexistro escrito dos nomes. Xa que logo, o nomeamento é un territorio de negociación e consenso. 

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
Teatro
Teatro ‘1936’: unha ferida aberta sobre o escenario
A nova produción dirixida por Andrés Lima converte a Guerra Civil en materia escénica, abrindo un espazo de reflexión crítica sobre as súas pegadas no presente.
Literatura
Iban Zaldua “El mercado no llega a todos los rincones. Entonces, bueno, hay que introducir la fantasía”
En el cómic ‘Botere handi batek’ trata lo cotidiano mediante elementos irónicos, como los superhéroes y los seres superpoderosos, que nos conectan con la realidad histórica del conflicto vasco.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.

Recomendadas

Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.
Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.