AGANTRO
Testemuña ocular

As fotografías do presente serán os vestixios do noso pasado.
agantro foto 1
Único punto desde onde se ve o campo de retención de persoas en tránsito de Lanzarote, situado no medio dunha autopista entre Arrecife e San Bartolomé. María Abenia
4 may 2022 07:50

A inflación de imaxes que acompaña ao noso século reflicte a interdependencia que temos como sociedades coas fotografías, símbolos, iconas e audiovisuais. Unha relación complexa, e por momentos bulímica, cuxos síntomas a nivel de pensamento caracterízanse, en parte, pola dificultade de lectura que dispoñemos ante calquera imaxe. Esta atrofia da mirada, poderíamos dicir, por sobrexposición, impídenos a maior parte do tempo manter un diálogo coas imaxes que non sexa fragmentado, anestesiado ou superficial.

De feito, a pesar de toda a tradición fotoxornalística que vimos desenvolvendo desde o nacemento da Fotografía no século XIX —así como das nosas ambicións e anhelos tecnolóxicos de capturar “a realidade” e de retela na nosa memoria—, algúns e algunhas historiadores contemporáneos, afectados da hipervisualidade imperante nas nosas comunidades e da estratexia que subxace baixo toda imaxe, cuestionan a Fotografía como método de rexistro documental para as narrativas que elaboran da Historia Presente.  E non é para menos. Mentres os medios de comunicación fan uso da Fotografía ca fin de ilustrar os seus demandados titulares do día; a Historia, redactada a un ritmo máis lento pola xustaposición dos relatos e documentos que ten que investigar e seleccionar, prevense máis de todo aquilo que a poida sacudir en exceso e suscitar un posicionamento ideolóxico ou parcial daquilo que representa.

Con todo, ninguén dubida de que hoxe, tanto a Pintura, o Gravado, o Cine ou a Fotografía, non fan máis que reconstruír a realidade. O corpo fotográfico popular sobrevido da democratización das cámaras dixitais desde finais dos anos 90 —agora todos e todas portamos un móbil económico con capacidade fotográfica— podería aportar, nos seus esforzos por seleccionar o relevante —aínda que isto sexa aínda unha proposta de base—, unha testemuña importante que definiría, polo menos, parte do que no futuro será a marca e as memorias iconográficas dunha época determinada: A nosa.

agantro foto 2
Vista, desde a única rúa transitable, do valo que rodea o campo de retención de persoas en tránsito de Raíces (Tenerife). María Abenia
Porque, que fotografamos? Ou mellor aínda, que podemos fotografar? Se o noso labor como individuos e suxeitos políticos que somos, en democracia, sería idealmente o de recuperar unha soberanía das imaxes —se é real que posuímos a capacidade de xerar un metabolismo (audio)visual enorme á marxe da pericia persoal e da calidade dos nosos dispositivos—; por que teríamos que deternos nas mesmas iconografías xa manidas, e non facer uso daquilo que, aínda que nos escraviza, tamén nos dá a oportunidade de edificar unha noosfera máis rexenerativa e colaborativa?

Que pasaría se coas nosas cámaras, por exemplo, explorásemos as xeografías e fronteiras dos nosos propios territorios? Unha rúa, un polígono, unha praza, un edificio... Pois quizais acontecería que, se vivísemos na illa de Lanzarote e cuestionáramos os límites do traxecto en coche de Arrecife ao municipio de San Bartolomé, repararíamos, con sorte, nunha pequena fisura. Unha apertura á dereita da autopista. Esta apertura —case inapreciable á velocidade dos nosos autos— conduciríanos por un camiño de terra de 4 metros de longo a unha nave, rodeada de camións e autobuses nun dos seus laterais, e de valados e telas escurecidas no outro, onde está a súa entrada.

agantro foto 3
O campo de retención de persoas en situación de tránsito de Lanzarote, situado entre San Bartolomé e Arrecife, desprega, no seu lateral, unha ringleira de autobuses e camións en batería, que obstaculizan a visión das únicas cristaleiras das que dispón a nave cara ao exterior. María Abenia

Unha vez alí, se conseguísemos superar o aburrimento visual da nave —de arquitectura funcional e pouco interesante—, teriamos que seguir a nosa intuición e olfacto —sentidos aos que tamén habería que dotar de maior soberanía— e atrevernos a achegarnos ao valado. Ao facelo, e ao lanzar a mirada a través dunha das súas rañuras, descubririamos, a modo de borrón ou pintura en esfumado pola densidade da tela escurecida, a posibilidade de facer unha foto moi inquietante: Un grupo reducido de homes novos, entre 18 e 30 anos na súa maioría, de orixe africana, semi-espidos, lavando o corpo con caldeiros de auga fría, e rodeados por un cordón policial nacional que os equipara en número. Xunto con eles, outros representantes de FRONTEX —a tan cuestionada Garda Europea polas súas devolucións en quente— e pouco máis. Á dereita, latrinas de plástico; á esquerda, a oficina policial. E poderíamos ir máis aló incluso. Facendo uso do nosos dereito cidadán de participar nas cuestións que atanguen aos nosos territorios demócratas, ficaríamos á espera de ser atendidas e atendidos por estas persoas que conforman o corpo de seguridade do lugar, coa intención de comprender o que acontece alí dentro. Agardaríamos a que o garda de servizo —todo homes— nos entrevise detrás do valado. En cuestión de segundos, e xa avistados, manteríamos unha singular conversa con el: 

—Ola, boas tardes, aquí non pode estar. Isto é unha cuestión estatal.
—Estou quitando fotos do espazo co móbil.
—Xa. Pero, como observa, aquí non hai nada que fotografar. Isto e só o exterior.
—Podo pasar ao interior? Gustaríame saber como xestiona o meu Goberno o asilo das persoas en busca de acollida internacional.
—Dentro non pode pasar máis que o corpo de seguridade, señora. Tampouco deixamos pasar á prensa. É máis, para que vai usar esas fotografía que está a tomar co móbil?
—Para reflexionar sobre aquilo que hai tras o valado e os camións do lateral.
—Pero non ve nada.
—Por iso, precisamente.

agantro foto 4
Novo campo de retención de persoas migrantes, fronte á Comisaría de Policía xunto ao porto de Arrecife. María Abenia

Os procesos de memoria que teñen como obxecto a recuperación dos feitos históricos —os acontecementos traumáticos do noso pasado— para sandar as feridas psicolóxicas e morais dos pobos, conforman hoxe un exercicio fundamental de reactivación para desentumecer as nosas memorias colectivas. Procesos de memoria nos que as testemuñas orais, os textos, os documentos que están e os que se botan en falta, as imaxes desde calquera tipo de disciplina artística, as fábulas e mitos colectivos que aportan ideas, símbolos e valores, producen un movemento social do imaxinario colectivo do que todas e todos somos partícipes. 

Somos, de feito, un instrumento de acción da historia que está por vir. Un instrumento de acción coa capacidade de unir relatos, e de atender e revisar a memoria e a mirada do noso pasado. Por iso, atendendo a estas fotografías actuais que poderíamos aportar dos campos de retención de persoas en tránsito de Canarias, teríamos a capacidade tamén, xuntos as e aos historiadores, de trazar unha ponte temporal nas propias illas, remitíndonos incluso ata os anos 30. Esta remisión non é por unha cuestión de similitude nos feitos históricos —como sabemos, esa era a época da represión franquista en tempos da Guerra Civil española—, senón pola similitude arquitectónica, xestión e censura da mirada sobre os espazos de retención de persoas. Nos anos 30, habilitáronse lugares en terra, así como cárceres flotante no mar, para reter a miles de civís que non claudicaban coa ideoloxía imperante. Homes e mulleres de diferentes profesións, idades, preferencias sexuais e/ou sospeitosos de pertencer ao réxime republicano. As estruturas destes lugares compartían, sorprendentemente, a mesma arquitectura que os campos de retención actuais. Nos campos de concentración dos anos 30, tampouco había acceso visual desde o exterior para aquelas persoas que desexaran saber que estaba sucedendo con descoñecidos e cos seus familiares. Persoas que foran internadas dun día para o outro neses lugares pechados, de costas á poboación, e que permanecerían alí meses e incluso anos —se non se daba o caso de que desapareceran repentinamente, por fusilamento ou lanzamento ao mar—. Nos anos posteriores, os eventos traumáticos que acontecían alí, aínda que non foran vistos directamente polos seus propios ollos, traspasarían os muros e conformarían unha das grandes feridas na vida e memoria das e dos habitantes da illa.

Agora ben, un deses campos de concentración —situado na base militar de Las Raíces, xunto ao aeroporto de Tenerife— serve agora, e aquí a analoxía, como campo de retención de persoas africanas de países como Mozambique, Marrocos, Senegal, Ghana, Nixeria, etc. Segundo testemuñas dos homes que son retidos alí, estes campos non reúnen apenas condicións de coidados e vida dignos. Aínda así, o de Las Raíces é un dos campos máis 'privilexiados', pois permite saír ás persoas que retén durante unhas horas ao día para camiñar e/ou vender pulseiras ou artesanías no exterior. Isto non acontece nos campos de retención ou nos Centros de Internamento de Estranxeiros (CIEs) das illas menores, como El Hierro, La Palma e Lanzarote; con menos mediatización e movementos cidadáns que os acompañen. Alí, os internos, cuxos datos identificativos non son compartidos coa cidadanía, teñen prohibida a saída fóra dos recintos, e sábese que van rotando dun campo a outro cada certo tempo. É dicir, unha persoa retida nun campo de Lanzarote, aos poucos días ou meses irá a outro centro, quizá en Gran Canaria. E así sucesivamente. Isto implica que é separada da súa familia e/ou compañeiros e compañeiras —as mulleres e as crianzas van a outros centros— cada certo tempo, ata que a súa situación se desbloquee. Un proceso que pode tardar meses ou mesmo anos.

agantro foto 5
Co aeroporto de Los Rodeos de fondo, é posible fotografar tras o valado unha nave abandonada no campo de “Destacamento de las Raíces” (como así se denomina en Google Maps este antigo cuartel militar e campo de concentración franquista) en Tenerife. Esta xanela deixa entrever a un grupo de persoas de orixe africana de pé, no interior do recinto. María Abenia

“Máis ou menos durante a última xeración, os historiadores ampliaron considerablemente os seus intereses, ata incluír neles non só os acontecementos políticos, as tendencias económicas e as estruturas sociais, senón tamén a historia das mentalidades, a historia da vida cotiá, a historia da cultura material, a historia do corpo, etc. Non terían podido levar ao cabo as súas investigacións sobre estes campos relativamente novos, se se limitasen ás fontes tradicionais como, por exemplo, os documentos oficiais producidos polas administracións e conservados nos seus arquivos. Por ese motivo, cada vez máis a miúdo estanse a utilizar distintos tipos de documentación, entre os cales, xunto aos textos literarios e as testemuñas orais, tamén as imaxes ocupan un lugar”, escribe o historiador e profesor británico Peter Burke no seu ensaio, Visto e non visto.  O uso da imaxe no documento histórico (2005). Imaxes que, aínda que non espertan en todo o sector simpatías pola súa sobreabundancia e pretensión autoral, engrosan cada vez máis a arca dos recordos que, no futuro, permanecerán —se o soporte tecnolóxico o permite e se fai un uso axeitado das mesmas— arquivadas para a posteridade.

agantro foto 6
agantro foto 7
agantro foto 8
agantro foto 9

A Fotografía, cuxa capacidade de síntese fai visible a súa autosuficiencia discursiva —é dicir, ese detalle concreto que remata sendo retratado no interior das súas marxes e cuxa narrativa exprésase por si mesma—, pasa a formar parte dunha memoria común compartida, que ben pode ser local, nacional ou universal. Unha memoria que, lanzada desde un tempo presente, transitará despois por diferentes épocas e mentalidades, aportando ao seu contido unha lectura diferente a cada tempo, a cada época e a cada persoa. Isto é así porque o seu discurso, ao quedar impreso e embalsamado nun formato físico —en papel fotográfico— e/ou en formato dixital, pervivirá; quedando en contacto coa sensibilidade e os valores de cada época e cada persoa que a contemple. 

Ou, como describira o filósofo alemán Walter Benjamín na súa Tese de Filosofía da Historia, será unha articulación histórica do pasado que non “verdadeiramente foi”, senón máis ben un recordo cun contido que é diferente segundo quen o recorde.  Así, poderíamos preguntarnos e imaxinar como nos sentiremos dentro duns anos, por exemplo, ao contemplar estas fotografías das marxes. Ao recordar estas imaxes que hoxe podemos tomar, difundir e compartir coas nosas cámaras populares en tempo real e a través das redes, das fronteiras 'invisibles' das nosas vilas, e dos muros que neles se alzan. Estas permitirannos cuestionar non só a nosa desinformación e/ou complicidade e/ou inacción ao respecto, senón o uso que fixeron os noso gobernos do territorio, e do substrato humano que profesaron cara a uns pobos determinados. Pobos cuxa vulnerabilidade é, ademais e en gran parte, froito dun intercambio desigual e abusivo que réximes colonialistas exerceron cara a elas e as súas culturas durante séculos. Si, podemos preguntarnos, agora xa, como nos sentiremos ao saber que as fotografías que fagamos do presente —ou que non sacamos— serán os vestixios do noso pasado. Seguro que, a algunhas persoas máis ca outras, nos pesarán demasiado.

Sobre a autora
María Abenia Gracia, realizadora, programadora en Miradas Doc, guionista e profesora de linguaxe audiovisual e fotográfica, con especialización en Teoría de Cine e Medios Audiovisuais Contemporáneos, Dirección de cine e Fotografía Documental.

 

 
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Culturas
Xirou Xiao “Mi mirada artística es constructiva y, por tanto, tiene en la educación su aliada”
La compañía de performers Cangrejo Pro; la exposición ‘Zhōngguó. El País del Centro’ o la película de Arantxa Echevarría ‘Chinas’ son algunos de los proyectos en relación a la comunidad china en Madrid con la impronta de Xirou Xiao.
Fotografía
2023, un año en imágenes 2023, un año en imágenes
Un resumen visual de una actualidad repleta de pequeñas y grandes luchas, resistencias, debates, conflictos, derrotas y algunas esperanzas.
Fake news
CyL Así se financia la desinformación: Castilla y León y los contratos menores de publicidad
Esta es la primera parte de una radiografía sobre cómo los gobiernos regionales de derechas han alimentado a los medios de desinformación, empezando por Castilla y León y su Gobierno de coalición de PP y Vox.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).
Música
Música Aprendiendo filosofía con el punk patatero de La Polla Records
Los cáusticos esputos lanzados por Evaristo en las canciones de La Polla Records contenían materia adecuada para hablar de filosofía política en el instituto. Así lo entiende el profesor Tomás García Azkonobieta, autor de ‘La filosofía es La Polla’.
Gasto militar
Gasto militar El gasto militar mundial batió un nuevo récord en 2023 al aumentar un 6,8%
Crece en todas las regiones y alcanza la cifra de 2,44 billones, según el último informe del Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).
Melilla
Fronteras Denuncian expulsiones sin respaldo legal en el CETI de Melilla
La organización Solidary Wheels cuestiona las expulsiones recurrentes de solicitantes de asilo del Centro de Estancia Temporal de Inmigrantes en la ciudad autónoma.
Opinión
Opinión ¿Sirve de algo la condena internacional del genocidio?
Somos nosotros, países testigos de cuanto ocurre, los que somos juzgados con cada vida humana a la que negamos la justicia.

Últimas

Investigación
Migracións Mulleres á fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
O prelo
O prelo E que facemos con esta dor?
A última novela de Berta Dávila reflexiona sobre os vínculos familiares e os distintos xeitos de afrontar o dó.
Deportes
Deporte Feminismo y escalada: “Estamos aquí y podemos ocupar este espacio, seas como seas”
Cada vez hay más iniciativas que luchan por aumentar la representatividad de las mujeres en el montañismo y el alpinismo. También por generar comunidad y eliminar las violencia machistas tanto en el rocódromo como en la roca.
Más noticias
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Vecinas de Madrid entregan 5.000 reclamaciones a la Consejería de Sanidad
Ya son 9.000 las quejas recogidas en cuatro meses por el estado de la Atención Primaria. Una veintena de centros de salud se encuentran en estado crítico y un millón de madrileños y madrileñas no tienen médico asignado.
El Salto Radio
EL SALTO RADIO La biblioteca, siempre pública
Celebramos el día del libro reivindicando lo público y adentrándonos en el corazón de una biblioteca de barrio en Dos Hermanas.
Ecología
Medio Ambiente Grupos ecologistas se movilizan contra la reapertura de la mina de Aználcollar 26 años después del desastre
Los colectivos ecologistas llaman a la movilización ciudadana 26 años después del desastre de Aznalcóllar ante la próxima reapertura de la mina y la aprobación del vertido de 85.520 millones de litros de agua contaminada al Guadalquivir.
El Salto Radio
¡Qué Grande Es El Cómic! Lecturas: ‘Aquí’
El programa ¡Qué Grande Es El Cómic! pone sobre la mesa de debate la revolucionaria obra de Richard McGuire, diez años después de su primera edición
Palestina
Movimiento BDS El País Valencià sale a las calles por Palestina
Las marchas y concentraciones han exigido al estado español que interrumpa la venta de armamento al estado sionista y se detenga el genocidio palestino.

Recomendadas

Feminismos
Sophie Lewis “Abolir la familia no trata de separar a la gente, sino de unirla”
La pensadora Sophie Lewis cuestiona la institución familiar desde un feminismo marxista que apunta a superar el parentesco en la búsqueda de la liberación y el reparto de los cuidados en base a la interdependencia.
América Latina
Neocolonialismo Guatemala y el imperialismo bananero de la United Fruit Company
El monopolio bananero United Fruit Company dominó la economía y la política de varios países centroamericanos.
Catalunya
Antirracismo Las muchas voces de Catalunya: identidades diversas, segregación y más de 300 idiomas
En las últimas décadas la sociedad catalana se ha transformado con la llegada de personas migrantes, que ya suponen un 21% de la población. Aunque la exclusión y el racismo siguen ahí, en el día a día lenguas, experiencias e identidades se mezclan.
Cuba
Proyectos artísticos en la isla El arte y la cultura como válvula de escape para resistir la crisis en Cuba
Entre todos los desafíos que enfrenta Cuba, el arte y la cultura se mantienen como refugios de creatividad y resiliencia.