O prelo
Antón Lopo: “A nosa vocación é conectar, crear constelacións de minorías, afianzar ámbitos colectivos” 

Falamos con Antón Lopo, un dos fundadores da editorial Chan da Pólvora, un proxecto que nos fai expandir a nosa concepción da poesía.
Antón Lopo poeta
Foto: ACIVRO STUDIO 15
15 oct 2021 10:13

Como a poesía mesma, Chan da Pólvora muda co corpo, non pode permanecer suxeita a ren. Outra analoxía posible é que a supervivencia desta editorial, como a creación e edición da literatura, depende do acompañamento, da complicidade de ollos e ouvidos alleos. E, para facelo, hai que adoptar múltiples formas, irromper en distintos espazos. A través dos anos, esta editorial independente ten demostrado que a poesía sempre excede o ámbito literario para se converter nun punto de encontro.

Antón Lopo, ademais de ser un artista multidisciplinar, é un dos fundadores desta editorial. Falamos con el sobre poesía, sobre o proxecto editorial de Chan da Pólvora e sobre a particular presencia da lírica na historial da cultura galega.

Nalgunhas entrevistas dixeches que entendes a poesía como algo que transcende o literario e o texto escrito. Baixo esta perspectiva, que é Chan da Pólvora alén dunha editorial?
A poesía non é só, nin estritamente, literatura. O poema é unha 'envolvencia'. Cómpre escoitalo, contemplalo, deixar que transite a través de ti. Pero tamén atravesalo e observalo desde dentro. Ás veces, un poema pode levarte a lugares aos que, doutro xeito, nunca chegarías. Chan da Pólvora pretende explorar latitudes que non se teñen en conta. Queremos darlle identidade e corpo ao que habitualmente se ignora. A capacidade da especie para expulsar o que lle molesta é case perfecta. A nós interésanos estar nese “case”, coarnos pola físgoa que aproxima a imperfección á eficacia. A nosa liña é unha declaración de principios.

Publicamos poetas inéditos como Antón Blanco, Monica Sánchez, Genaro da Silva ou Paula Luís, con libros autenticamente marabillosos. Pero tamén temos espazo para Arcadio López Casanova, para Carlos Lema, Teresa Moure, Antón Reixa ou Xabier Cordal. Esforzámonos para acabar con dez anos de silencio en Pilar Pallarés ou Ana Romaní. Apostamos por voces discordantes como a da asombrosa poesía de Emilio Araúxo. Atraemos cara ao galego poetas que só publicaran en castelán como Miriam Reyes, Pablo Fidalgo ou Constantino Bértolo. Rescatamos testemuños esquecidos de Novoneyra, de Suárez Picallo, de Franco del Carro… Temos unha colección insólita para calquera país do mundo como é Rabo de Egua de poesía LGTBi+ e outra, denominada Areal de Melide, dedicada a poetas que transitan polos vieiros paralelos da poesía que se plasma en imaxes pero tamén na escrita. Abrimos vías de tradución para verquer ao galego textos inéditos de poetas singulares, como Louise Glück, Ferrater ou Andrew McMillan… Fomentamos a poesía para nenas e nenos, con títulos como Tinta da luz, de Pepe e Berta Cáccamo, que obtivo o certificado de honra do Ibby ou Nós outras, de Marica Campo e Menchu Lamas, que logrou o premio Follas Novas ao libro mellor editado do 2020. Unha liña así é impensable para unha editorial pequena con recursos limitados...

Que significa explorar e publicar obras poéticas nun contexto no que a lírica parece perder terreo?
A poesía está en continua transformación. Refírome á poesía como concepción, non aos poetas ou ás editoras, que tamén poden compartir coa poesía esta característica aínda que tenden máis á pregnancia. Nunca é a mesma poesía pero sempre é o mesmo río. A acepción de lírica ven dun momento en que a poesía se interpretaba acompañada dun instrumento musical, concretamente a lira, pero hai moitos séculos que a poesía se independizou da música e da lira. En canto a que a lírica perdese terreo, supoño que te refires ao estrepitoso fracaso da utopía das emocións románticas. Costará moitos anos reconstruír a razón. Ninguén de nós o verá.

Temos interese polos formatos que rebasan a configuración libresca. Un dos principais retos da cultura dixital é crear lugares de encontro á marxe das redes sociais.

Que papel ten no voso proxecto a colaboración con outros selos editoriais?
Un dos nosos primeiros proxectos de Chan da Pólvora Editora foi tender unha alianza con Papeles Mínimos, a editorial madrileña que dirixe Imanol Bértolo, coa que publicamos 13, unha antoloxía da poesía galega “próxima“ realizada por Chus Nogueira. Non existe unha alianza semellante en todo o Estado nin é frecuente atopar libros que usen tres idiomas, como o de Beatriz Chivite que publicamos en vasco, castelán e galego. Esta alianza é unha aposta polo plurilingüismo, concepto que se foi perdendo nas últimas décadas porque a moitos lles repugna a idea da igualdade entre os idiomas do estado. A nosa vocación é converternos en confluencia, conectar, crear constelacións de minorías, afianzar ámbitos colectivos…

Que é Laboratorio de Indagacións Poéticas?, como funciona?, forma parte do voso proxecto?
A finais da década dos noventa, Ana Romaní e mais eu creamos o Laboratorio de Indagacións Poéticas, LIPo, para que servirse de soporte aos nosos proxectos de poesía física, principalmente a performática. Vinte anos despois recuperamos este selo, dentro de Chan da Pólvora, para renovar o noso interese polos formatos que rebasan a configuración libresca. Non se trata dun selo pechado senón dun soporte dixital aberto. Un dos principais retos da cultura dixital é crear lugares de encontro á marxe das redes sociais…

Cales son os criterios editoriais para seleccionar e editar un texto?
Unha vez escoiteille a unha editora de poesía que só publicaba o que a ela lle gustaba. Pareceume unha xenialidade. Eu non son un editor tan sublime nin me podo considerar un editor do hedonismo tecnolóxico. Sen dúbida hai algo que vai máis alá da beleza ou da estética. Aspiro a esculcar esa posibilidade e conformaríame con expoñer, mediante a complexidade dun catálogo, as dúbidas e os procesos desa esculca.

En que radica para vos a importancia de editar en galego nun contexto de conflito lingüístico?
O conflito en Galicia vai máis alá do lingüístico. É un enfrontamento entre formas diferentes de vida: un enfrontamento político. Neste contexto, para nós significa tomar partido por unha conciencia determinada de entender o mundo pero tamén de entender o pasado e o futuro. O feito de falar galego segue a ser un acto de valentía. É algo sorprendente. En ningunha cidade de Galicia se espera que abras a boca e fales en galego. O último que se lles ocorre é que o fagas e cando o fas, a distorsión que provoca o teu idioma crea ondulacións no espazo tempo propias máis dunha novela de ciencia-ficción que da realidade tanxible. Pero xa ves: aí está a xente que de maneira natural ou con vontade premeditada e política segue a falar galego. Nós, como editora, estamos aqui para darlle corpo escrito a ese desafío oral.

Ti cres que no ámbito da normalización lingüística ou da dinamización do galego a edición de poesía cumpre unha función relevante?
A poesía ten un papel decisivo na historia cultural de Galicia. Pero sería un erro pensar que importa só a poesía escrita e a editada. A poesía aliméntase de múltiples fontes e ningunha é menos importante que a outra. Todas achegan os seus nutrientes, tanto a poesía espontánea que xorde na rúa como as regueifas, os torneos, os brindos ao rap e mais o trap, ou os sofisticados verso dos libros… A poesía é o único ámbito onde o galego está normalizado. O seu apoxeo é indiscutible e vai máis alá do noso idioma. E aí están os premios de Pilar Pallarés, de Olga Novo, de Ana Romaní, de Anxo Quintela… Ou o eco que resoa nos máis selectos círculos internacionais cos poemas de Rosalía de Castro, de Chus Pato, de Manuel Rivas, de Méndez Ferrín… Hai unha esixencia e unha forza nas poetas galegas moi difícil de conseguir. A nosa cultura acadou un podería poético extraordinario, superior ao que viviron os cancioneiros na Idade Media. Uns países producen seda e outros tecnoloxía. Nós producimos a mellor poesía do mundo. Mágoa que nin a administración, nin os economistas nin os xestores culturais se decaten do potencial.

A poesía é o único ámbito onde o galego está normalizado. O seu apoxeo é indiscutible e vai máis alá do noso idioma.

Nestes cinco anos de traxectoria, que tipo de estratexias financeiras tedes realizado para continuar editando?
Chan da Pólvora naceu como un ámbito comunal, con diferentes unidades de produción: unha libraría, unha editorial e, pouco despois, un espazo artístico. Os impulsores do proxecto, Alicia Fernández, Eduard Velasco e mais eu –logo uníusenos Gonzalo Hermo– concentramos o noso patrimonio económico na posta en marcha da libraría, que debía ser o eixo visible –e físico– do proxecto. A min encargáronme dirixir a editorial porque levaba máis de vinte anos editando un suplemento cultural onde publicara a práctica totalidade dos poetas galegos e a cambio de asumir esa responsabilidade, pedín que Manolo Martínez se incorporase ao proxecto porque era un dos deseñadores de prestixio do país. Como director da editorial, propuxen por un modelo –nada novidoso por outra parte– de subscricións anuais, co que seguimos ata hoxe. Por suposto, tiñamos tamén as nosas mans e a nosa experiencia, que resultou clave. Pero a estratexia financeira principal foi a acollida dos nosos libros. Iso garantiu a nosa supervivencia.

A libraría en Santiago era tamén un espazo de mediación da lectura. Hoxe, no voso horizonte hai algún outro proxecto que se enfoque en achegar a poesía á xente?
Aos dous anos de botar a andar o proxecto, a libraría traspasouse. Foi un golpe duro, ao igual que a desaparición de Muro Dochán, proposta de hibridación artística que dirixiu Juan de Nieves, unha das ideas realmente provocadoras que puxo en marcha Chan da Pólvora. Pero aínda foi máis doloroso, en moitos sentidos, cando a libraría pechou definitivamente. Construiramos aquel espazo entre todos e servía de difusión aos nosos libros, pero grazas ao traballo de xente como Quico Baleiras a libraría era tamén un axente dinamizador na cidade de Compostela e ata atreveríame a dicir que se convertera nun punto de encontro para todos os poetas, non só galegos. Na editora quedamos desorientados, máis aínda porque coincidiu cun grave accidente de Manolo Martínez que case lle costa a vida. Pero contivemos a respiración e nun acto de apaixonamento, creamos a Horta das Chas, tamén no barrio de San Pedro, en Compostela, un espazo que nos serviu de referencia física e que logramos desenvolver aínda baixo as limitacións da pandemia. Tamén tivemos a sorte de que Chan da Pólvora Editora estaba xa consolidada, cunha estética singular e un catálogo expansivo. Colles un libro de Chan da Pólvora e sabes que tes nas mans unha experiencia única.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Literatura
Millanes rivas “El 25-M nos facilita generar una comunidad y creo que ‘Paisaje nacional’ contribuye a ello”
Un encuentro con el escritor Millanes Rivas a propósito de su novela ‘Paisaje nacional’, con Extremadura, su historia herida y el 25 de marzo de fondo conversado.
Literatura
McKenzie Wark “Mi transición fue como un montón de pequeñas ediciones”
‘Amor, dinero, sexo y muerte’ (Caja Negra, 2025) se presenta como un libro de “memorias”, pero no es exactamente eso. La obra recoge una docena de cartas en las que Warck se aproxima a los temas de sus obras anteriores de una forma íntima.
Opinión socias
Literatura Orwell y el nuevo mundo
Ahora que se han normalizado brutales situaciones de desigualdad, de injusticia, de violencia, guerra y muerte, haríamos bien en recuperar a Orwell.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Residencias de mayores
Residencias Fondos de inversión y residencias: la mano invisible que retuerce los cuidados
Mientras DomusVi, en manos del fondo de inversión ICG, ya es la empresa con más residencias privadas del Estado, residentes, familiares y trabajadoras explican lo que supone que las prácticas especulativas acunen la vejez de las personas.
Opinión
Opinión Bretón no es un monstruo, ni Martín el nuevo Capote
Frente a la libertad sin peros que defienden unos, la responsabilidad de muchos: la de ciudadanos y librerías que se niegan a comprar o vender, respectivamente, el libro que Anagrama ha tenido a bien materializar.
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.

Últimas

AGANTRO
Agantro Tatuaxe: terapia e tendencia
Da marxinación á moda, o carácter simbólico e ritual da tatuaxe atópase actualmente erosionado polas dinámicas capitalistas.
Música
Música Pervertidos y puritanos, a los pies de Ethel Cain
Proyectos musicales como ‘Perverts’ de Ethel Cain son capaces de imponer silencio en medio de tanto ruido para pensar en un momento en que las redes sociales son herramientas tendenciosas para la difusión de propaganda de ultraderecha.
Gasto militar
Gasto militar “No nos resignamos a la guerra”: 70 organizaciones rechazan la deriva militarista de la UE y el Gobierno
Más de 70 organizaciones y personalidades de la cultura y el activismo firman un manifiesto que rechaza la escalada belicista y el rearme frente a una posible agresión rusa.
Palestina
Cisjordania Hamdan Ballal, codirector de ‘No other land’, agredido por colonos israelíes
Según los testigos que presenciaron el ataque, el cineasta está herido. Poco antes de las 14h el codirector de la cinta ha anunciado que Ballal ha sido puesto en libertad.
Minería
Minería estratégica en Extremadura La Comisión Europea declara “estratégicos” tres proyectos mineros en Extremadura
Las Navas (Cañaveral), Aguablanca (Monesterio) y La Parrilla (Almoharín) obtendrán financiación, verán facilitados sus procesos de tramitación y se beneficiarán de plazos más reducidos. La mina de Valdeflores no es considerada estratégica.
Más noticias
Obituario
Obituario Jesús Santos, el basurero que se ganó el corazón de Alcorcón
Alcorconero de toda la vida, teniente alcalde, activista social y sindicalista, Jesús Santos hizo que aquellos que le acompañaron en su camino se ilusionaran por la política.
Israel
Genocidio Mercadona vende tampones y patatas procedentes de Israel
En 2024 se produjo una reducción de las importaciones de tampones y patatas israelíes. Mercadona es una de las plataformas que trabajan con estos productos.
Madrid
Madrid La Sareb amenaza con el desahucio a dos jóvenes activistas en Carabanchel
Cadete 7, el bloque en lucha del que el ‘banco malo’ prevé desalojarles de forma inminente este jueves 27, fue el primero recuperado por el movimiento de vivienda de Madrid en 2013 tras haber permanecido deshabitado desde 2008.
Palestina
Palestina Egipto abre la puerta a un nuevo alto el fuego en Gaza con el visto bueno de Hamás y EEUU
A cambio de la retirada gradual de la tropas de Israel en la Franja, serían liberados cinco rehenes cada semana. El Gobierno de Netanyahu no se ha pronunciado y siguen los ataques contra población civil.

Recomendadas

Medio ambiente
Medio ambiente Milleiros de persoas enchen A Pobra do Caramiñal para berrar contra a celulosa de Altri e a mina de Touro
Unha grande multitude por terra e centos de embarcacións por mar esíxenlle ao Goberno de Alfonso Rueda que “recúe” ante o potencial desastre ambiental que sobrevoa Galiza.
Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Nature, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Argentina
Estela de Carlotto “Faltan todavía muchos nietos por encontrar”
Al cumplirse 49 años del golpe cívico-militar, la presidenta de Abuelas de Plaza de Mayo dialogó con El Salto y apuntó contra el Gobierno de Milei y su ministra de Seguridad, Patricia Bullrich, que encabeza la represión de la protesta social.