O prelo
Escribir para sobrevivir. Estampas da vida dunha muller negra libre

A editorial Hugin e Munin edita a novela autobiográfica de Harriet E. Wilson que expón a explotación das mulleres negras no século XIX nos Estados Unidos.
19 sep 2021 10:05

A nosa negra, tamén titulada Estampas da vida dunha muller negra libre foi, até un novo descubrimento hai un par de anos, a primeira novela escrita por unha muller negra en Estados Unidos. Trátase da autobiografía de Harriet E. Wilson, quen naceu en 1825 no estado de Nova Hampshire. Como se relata no libro, Wilson foi abandonada cando tiña seis anos pola súa nai  na casa dunha familia terratenente. Alí foi recibida como servidume por contrato, o que consistía en que, a cambio de traballo, as nenas e nenos orfos recibiran vivenda e educación para que, ao cumprir os 18 anos, puidesen marchar e integrarse á sociedade. Con todo, era usual que este tipo de arranxo laboral fose un encubrimento para a explotación das persoas racializadas, como sucedeu no caso da autora. 

A nosa negra, publicada orixinalmente en Boston en 1859 de xeito anónimo, foi traducida ao galego por María Reimónidez para a editorial Hugin e Munin.  

Escrita nos albores da Guerra de Secesión, a única obra de Wilson dá fe de como, aínda nos estados do norte de Estados Unidos, que se proclamaban abolicionistas, as persoas racializadas eran vítimas do abuso, a violencia, e vivían en condicións propias da escravitude aínda que ante a lei fosen persoas “libres”. O texto, ademais, deixa clara a imposibilidade de escapar do racismo e machismo estrutural.

“Decidiu fuxir. Pero, onde? Quen a acollería? A señora B sempre a representa como fea. Se cadra todo o mundo a vía así. Entón ninguén a acollería. Era negra, ninguén a amaría. Se cadra tería que regresar e logo estaría máis a mercé da súa ama ca nunca antes.”

A novela, dividida en doce capítulos curtos, inicia coa breve historia de Mag Smith, unha muller branca que caída en desgraza e logo de casar cun home negro, fica viúva cunha filla e un fillo ao seu cargo. Sen diñeiro nin oportunidades laborais, Mag marcha cun home que lle aconsella deixar a súa filla maior, Frado, na casa da familia Bellmont. A partir de alí, o libro céntrase no período de vida comprendido entre os seis e os 18 anos, tempo que Frado pasa ao servicio dos Bellmont. 

Sen chegar a ser un Bildungsroman, A nosa negra narra o proceso de madurez de Frado. No principio, esta personaxe baseado na experiencia da autora, enfróntase ao descubrimento da súa condición de outretade determinada pola súa cor de pel. Esta experiencia é narrada desde a perspectiva infantil que denota certo estado de incomprensión das estruturas sociais marcadas polo mundo adulto, recurso que podemos atopar noutras obras autobiográficas como Eu sei por que canta o paxaro engaiolado de Maya Angelou ou Cadernos de memorias coloniais de Isabela Figueiredo.   

No desenvolvemento do libro, a protagonitsa, Frado, adquire conciencia da inxustiza e o libro comeza a expor discursos que avogan polo recoñecemento da humanidade das persoas negras e sinalan as estruturas racistas e machistas que perpetúan a súa precariedade e opresión aínda nos territorios máis liberais.  

“É unha pena pensar nos prexuízos que ten o mundo cara á súa xente; que tivese que crecer con tal ignorancia fulminante para cos sentimentos máis refinados. Cando penso no que podería ser, no que será, sinto o impulso de deter o tempo até que cambien as opinións e miles coma ela se ergan nunha liberdade digna.”

Pese a todo, a mirada de Harriet E. Wilson sobre a sociedade norteamericana non é dicotómica nin tampouco recorre á xeralización. En A nosa negra, as persoas brancas non aparecen representadas coma unha masa segregacionista, senón que a autora é capaz de narrar a complexidade do contexto. Por exemplo, certas personaxes que viven na casa onde ela traballa na súa infancia opóñensese explicitamente a violencia coa que é tratada e avogan por relacionarse con ela desde a dignidade que merece, aínda que non por iso cheguen a tomar accións directas para romper a situación de opresión. Mesmo, ao final da novela, inclúense cartas de apoio escritas por algunhas persoas brancas que coñeceron a autora, animando á xente a mercar o libro, dando fe da bondade de Wilson e manifestando o interese polo seu benestar.

Apuntamentos sobre a escritura de mulleres

O prólogo da obra abre cun captatio benevolentiae, figura literaria e retórica dabondo usada polas mulleres a través dos séculos para escusarse de escribir sobre un tema, de certo xeito ou por escribir en si. Mais, ademais disto, a autora deixa claros os seus obxectivos: subsistir.

“Ao lle ofrecer ao público as seguintes páxinas, a autora confesa a súa incapacidade para obsequiar as persoas refinadas, esta narración crúa non está pensada para elas. Abandonada pola familia e impedida pola miña mala saúde, véxome na obriga de aventurarse nun experimento que nos dea sustento a min e ao meu fillo sen perecer de debilidade.”

Desesperada pola súa situación, a autora recorre á escritura. Este esforzo, ben lembra ás palabras que, máis de 120 anos despois escribiu Audrey Lorde en Sister Outsider: “A poesía é a voz dos pobres, da clase traballadora e das mulleres de cor. Para escribir prosa  necesítase unha habitación propia, mais tamén grandes cantidades de papel, unha máquina de escribir e moito tempo”. Mais, para o caso de Harriet E. Wilson, eu engadiría un matiz a través dunha cita de Gloria Anzaldúa no seu escrito “Una carta a escritoras tercermundistas”:  “Esquécete da “habitación propia”, escribe na cociña, encérrate no baño. Escribe no autobús ou mentres fas fila no Departamento de Beneficio Social, entre durmir e estar esperta. (...) Cando esteas deprimida, enfadada, ferida, cando a compaixón e o amor te posúan.  Cando non poidas facer nada máis que escribir”.

No caso de Wilson, o acto de escribir convértese noutra cousa, toma outra dimensión. Así, máis que polo valor literario do libro, que conta cunha prosa directa, clara e lixeira, A nosa negra convértese nun texto imprescindible polo seu valor histórico, pois é unha fiel testemuña dunha cara da opresión que foi esquecida pola historia oficial e rexeitada polo canon literario. 

A nosa negra non tivo moito éxito no seu momento e o fillo da autora morreu seis meses despois da publicación. Foi esquecida até o seu (re)descubrimento en 1982. Segundo o filólogo Eric Gardner, a falta de apoio e interese no libro dos abolicionistas debeuse a que o libro expoñía os resaibos da escravitude no norte dos Estados Unidos (circunstancias que preferían deixar na sombra), ademais de que non ofrecía unha promesa de liberdade. É dicir, por ser demasiado honesta e retratar o mundo tal e como se presentaba. 

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Residencias de mayores
Residencias Fondos de inversión y residencias: la mano invisible que retuerce los cuidados
Mientras DomusVi, en manos del fondo de inversión ICG, ya es la empresa con más residencias privadas del Estado, residentes, familiares y trabajadoras explican lo que supone que las prácticas especulativas acunen la vejez de las personas.
Opinión
Opinión Bretón no es un monstruo, ni Martín el nuevo Capote
Frente a la libertad sin peros que defienden unos, la responsabilidad de muchos: la de ciudadanos y librerías que se niegan a comprar o vender, respectivamente, el libro que Anagrama ha tenido a bien materializar.
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.

Últimas

AGANTRO
Agantro Tatuaxe: terapia e tendencia
Da marxinación á moda, o carácter simbólico e ritual da tatuaxe atópase actualmente erosionado polas dinámicas capitalistas.
Música
Música Pervertidos y puritanos, a los pies de Ethel Cain
Proyectos musicales como ‘Perverts’ de Ethel Cain son capaces de imponer silencio en medio de tanto ruido para pensar en un momento en que las redes sociales son herramientas tendenciosas para la difusión de propaganda de ultraderecha.
Gasto militar
Gasto militar “No nos resignamos a la guerra”: 70 organizaciones rechazan la deriva militarista de la UE y el Gobierno
Más de 70 organizaciones y personalidades de la cultura y el activismo firman un manifiesto que rechaza la escalada belicista y el rearme frente a una posible agresión rusa.
Palestina
Cisjordania Hamdan Ballal, codirector de ‘No other land’, agredido por colonos israelíes
Según los testigos que presenciaron el ataque, el cineasta está herido. Poco antes de las 14h el codirector de la cinta ha anunciado que Ballal ha sido puesto en libertad.
Minería
Minería estratégica en Extremadura La Comisión Europea declara “estratégicos” tres proyectos mineros en Extremadura
Las Navas (Cañaveral), Aguablanca (Monesterio) y La Parrilla (Almoharín) obtendrán financiación, verán facilitados sus procesos de tramitación y se beneficiarán de plazos más reducidos. La mina de Valdeflores no es considerada estratégica.
Más noticias
Obituario
Obituario Jesús Santos, el basurero que se ganó el corazón de Alcorcón
Alcorconero de toda la vida, teniente alcalde, activista social y sindicalista, Jesús Santos hizo que aquellos que le acompañaron en su camino se ilusionaran por la política.
Israel
Genocidio Mercadona vende tampones y patatas procedentes de Israel
En 2024 se produjo una reducción de las importaciones de tampones y patatas israelíes. Mercadona es una de las plataformas que trabajan con estos productos.
Madrid
Madrid La Sareb amenaza con el desahucio a dos jóvenes activistas en Carabanchel
Cadete 7, el bloque en lucha del que el ‘banco malo’ prevé desalojarles de forma inminente este jueves 27, fue el primero recuperado por el movimiento de vivienda de Madrid en 2013 tras haber permanecido deshabitado desde 2008.
Palestina
Palestina Egipto abre la puerta a un nuevo alto el fuego en Gaza con el visto bueno de Hamás y EEUU
A cambio de la retirada gradual de la tropas de Israel en la Franja, serían liberados cinco rehenes cada semana. El Gobierno de Netanyahu no se ha pronunciado y siguen los ataques contra población civil.

Recomendadas

Medio ambiente
Medio ambiente Milleiros de persoas enchen A Pobra do Caramiñal para berrar contra a celulosa de Altri e a mina de Touro
Unha grande multitude por terra e centos de embarcacións por mar esíxenlle ao Goberno de Alfonso Rueda que “recúe” ante o potencial desastre ambiental que sobrevoa Galiza.
Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Nature, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Argentina
Estela de Carlotto “Faltan todavía muchos nietos por encontrar”
Al cumplirse 49 años del golpe cívico-militar, la presidenta de Abuelas de Plaza de Mayo dialogó con El Salto y apuntó contra el Gobierno de Milei y su ministra de Seguridad, Patricia Bullrich, que encabeza la represión de la protesta social.