O prelo
De volta ás orixes dunha historia inacabada

Nun contexto en que coñecemos dabondo a historia do feminismo occidental, “Parir a Liberdade” regrésanos ás nosas raíces e reconstrúe a traxectoria do movemento feminista galego.
21 mar 2021 09:30

Nun abrir e pechar de ollos, pasaron 46 anos desde 1975, ano que se acostuma considerar como o comezo “oficial” do feminismo organizado galego. Nese entón, Galicia era basicamente rural, tiña un alto grao de emigración ademais dunhas arraigadas ideas baseadas no catolicismo como resaibo de 36 anos de ditadura. Como foron eses anos de eclosión do movemento feminista no noso país? Que se reivindicaba daquela? Que se logrou e que demandas seguen pendentes?

Elvira Fente é periodista. Traballou como redactora para Cadena Ser, El Progreso de Lugo, a TVG e o Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia. Comezou a escribir sobre mulleres con perspectiva de xénero a partir do seu encontro nas aulas con Carmen Blanco. Escribiu varios libros entre os que se poden nomear Mullerícola, As miñas gafas violetas e Queizán: O  renacer dunha Atígona. Parir a liberdade: o movemento feminista en Galicia foi o seu primeiro libro e foi publicado por Alvarellos Editora no 2010.

A pesar de que xa saíra do prelo hai más de dez anos, este texto de Fente é un documento importante nun contexto en que a Historia da que se soe falar sempre ocorre noutros lares, como se o feminismo nacese unha soa vez e logo se transmitise ao resto do atrasado globo. Coñecemos dabondo a historia do feminismo “universal” -que máis que universal é o do Norte Global-. E é que hai moita bibliografía sobre a vida, obra de Simone de Beavoir ou Betty Frieddan, sobre a historia das sufraxistas inglesas; lemos a Woolf, a Butler, a Atwood... mais Parir a Liberdade encárgase de reconstruír a traxectoria do movemento feminista galego desde os primeiros anos da democracia, cando aínda era un movemento bastante minoritario.

TRAS AS PEGADAS

Para facer esta achega ao noso pasado, Elvira Fente percorreu os documentos, materiais gráficos, sonoros e tamén as voces das mulleres protagonistas dese período de efervescencia social.

O libro, que colle o seu título dunha expresión que María Xosé Queizán usa en varios dos deus textos, está dividido en tres partes. A primeira é unha aproximación histórica do movemento feminista en Galicia. Esta reconstrución foi posible en maior medida polos apuntes e as reflexións das mulleres que se inmortalizaron nas páxinas das primeiras revistas feministas.

Parir a liberdade rende honores a A Saia, Andaina ou a A Festa da Palabra Silenciada: algunhas das revistas que foron imprescindibles para ampliar as redes de mulleres e estender o alcance do movemento; revistas que máis que outra cousa foron plataformas que deron difusión ás voces das galegas de distintos contextos.

Na entrevista que a autora lle fai a María Xosé Queizán, directora de A Festa da Palabra Silenciada, esta última menciona que o obxectivo destas publicacións era “formar novas lectoras, fomentar a creación feminina, recuperar a historia silenciada, forzar novos valores críticos que permitan avaliar a literatura de mulleres non desde a reclusión e a marxinalidade senón desde a constatación de que lles era negada a palabra (...) É dicir, mostrar, ensinar, fomentar o espírito crítico e facer da revista un foro que ofrece un espazo inmellorable para empezar a publicar”.

A HISTORIA FAISE E ESCRIBESE EN COLECTIVO

A través das follas de Parir a liberdade, podemos recuperar parte da nosa historia que quedara esquecida. Elvira Fente rescata os momentos máis significativos do movemento de xeito didáctico e cronolóxico. Así, axúdanos a lembrar o sentido da organización e devólvenos a certeza de que, aínda que non o pareza, toda acción e manifestación empurran a historia para adiante. Comprobamos, grazas ao seguimento e férrea documentación de Fente, que ningún logro ou cambio na lexislación en favor da liberdade das mulleres foi un agasallo: todo foi gañado, froito da organización e manifestación das nosas nais.

“O 8 de marzo de 1977 a Asociación Galega da Muller daba un mitin na alameda de Santiago pola amnistía dos delitos da muller. Ó ano seguinte repítese polo 8 de marzo a manifestación en Pontevedra polos mesmos motivos. Nese mesmo ano, 1978, desaparecen o adulterio e o amancebamento como delitos e deixa de penalizarse a venda dos métodos anticonceptivos”.

No corpo do texto interveñen notas de prensa, manifestos de colectivos, citas extraídas de artigos de revistas. Así, tanto na primeira parte do libro, coma na segunda, na que se expoñen os principais eixes temáticos do movemento nesa época, a autora constrúe un libro que recompila e dispón o contido de tal xeito que a reconstrución histórica se fai en colectivo, a través da transcrición dos escritos que foron publicados ó longo dos anos.

O resumo do percorrido do movemento feminista danos a perspectiva suficiente para facer unha analoxía entre o presente e o pasado, para recoñecer a valentía das mulleres que nos precederon e para comprender que estamos nunha loita continua en que aínda hai moitas cousas por lograr.

“A auto inculpación das 15 feministas viguesas foi a mecha que prendeu unha protesta social que, nunha semana, espallouse por todo o Estado, contra unha ofensiva xudicial, política e relixiosa orquestrada contra o dereito a abortar. Converteuse nunha onda de autoinculpacións para esixir a aprobación dunha leu de prazos que lle permita á muller decidir sobre o seu propio corpo sen renderlle contas a ninguén“.

Con todo, conforme avánzase na lectura, algo falta. Non nos basta coa información que Elvira Fente recolle e dispón para nós. Bótase de menos a súa voz, o seu xuízo, a súa intervención mediando os contidos.

OS OCOS

Mais, así como podemos observar os avances, tamén o libro dá conta dos erros, das ausencias, das omisións. Por unha banda, salta á vista que o feminismo en Galicia, polo menos até o 2010, non inclúe a voz das mulleres racializadas. As reivindicacións non as toman en conta nin teñen unha perspectiva antiracista. Nese sentido, Parir a liberdade tamén nos invita a prestar atención e, de xeito indirecto, sinálanos os ocos no movemento.

Esta lectura crítica tamén podemos estendela ao tratamento dos principais eixes temáticos da loita feminista do período que abarca o libro de Fente. Cando se aborda o tema da prostitución, por exemplo, podemos analizar o discurso dos manifestos que promoveron as asociacións feministas, os cales quitan axencia ás traballadoras sexuais e escriben desde un privilexio de clase que non empatiza nin se esforza por comprender a complexidade dos obstáculos, necesidades doutras realidades.

UN MAR DE VOCES

A terceira parte do libro é un espazo dedicado á transcrición das entrevistas que Elvira Fente fixo a dez mulleres implicadas no movemento feminista en Galicia desde os seus inicios. Nestas entrevistas fálase sobre a política, a historia e sobre as distintas traxectorias de vida de cada unha.

Fente pregunta a todas cuestións como se o feminismo debería loitar por ocupar postos nas institucións e administracións ou se é máis efectivo o “asociacionismo popular”. As respostas son variadas. Mentres que para algunhas é importante ocupar eses espazos, para outras sería un erro, como para a bibliotecaria anarco-feminista Rosa Bassave: “O movemento não está nos mellores momentos e em parte á pela excessiva institucionalização. Teríamos que pensar por nós próprias à margem do estado e não cair na trampa do sistema. Como anarquiste penso que o acreditar nas leis não leva a nenhuma saída q que é a própria sociedade a que tem que revolver-se e mudar, e para isso é necessário que o câmbio vaia uma a uma”

Hai outras voces que nos guían e nos dan alento, como a traballadora social Ana Míguez que comenta: “Desde que milito no feminismo sempre se nos acusou de utópicas, pero como moi ben dicía Anatole France a utopía é o principio de todo progreso e o deseño dun mundo mellor. E algo que xa gañamos”

E non faltan tampouco as intervencións que nos fan reflexionar sobre o significado detrás das consignas e reivindicacións: “Non pode haber liberdade sen medios materiais mínimos e económicos que o permitan, non é a liberdade en abstracto. Liberdade é a capacidade do s individuos de autodeterminarse e a autodeterminación é poder decidir sobre a vida, poder desenvolver as súas capacidades e iso require medios materiais”, apunta María Xosé Agra.

Así, Parir a liberdade termina por ser un texto-compás que nos orienta e nos suxire a dirección cara a onde debemos de tomar o seguinte paso.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Naturae, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Córdoba
Red transfeminista La RATA cordobesa se consolida con un evento en forma de “perolada”
La Red de Autodefensa Transfeminista (RATA) ha organizado el pasado 15 de marzo una jornada de actividades como espacio alternativo ocio, existencia y resistencia en el centro social autogestionado Rey Heredia de Córdoba.
La vida y ya
La vida y ya Te ha tenido que pasar
Ella me contaba eso que había vivido mil veces estando en espacios en los que había solo mujeres.
Contaminación
Contaminación Un municipio galego demanda á Xunta pola contaminación do encoro das Conchas
A veciñanza das Conchas, na comarca da Limia, leva á Xunta ao Tribunal Superior de Xustiza de Galicia pola contaminación provocada debido á cría intensiva de gando porcino e avícola.
Infancia
Infancia Reforma de la ley de infancia: cinco claves para proteger a las madres protectoras
El Ministerio de Infancia y Juventud ha iniciado un proceso para ampliar esta norma aprobada en 2021. Varias organizaciones dan las claves para evitar el castigo a las madres protectoras.
Israel
Israel Israel lleva de nuevo a Gaza al borde de la hambruna con su bloqueo de suministros más prolongado
“Hay días que no puedo permitirme comer”, comenta Muhammad, residente en la ciudad de Gaza, donde regresó con su mujer y su hijo después de la tregua del 19 de enero, tras más de un año desplazados.

Últimas

AGANTRO
Agantro Tatuaxe: terapia e tendencia
Da marxinación á moda, o carácter simbólico e ritual da tatuaxe atópase actualmente erosionado polas dinámicas capitalistas.
Guerra en Ucrania
Conflicto bélico Rusia y Ucrania acuerdan un principio de alto el fuego marítimo a instancias de Estados Unidos
La Casa Blanca emite dos comunicados que coinciden en señalar una tregua en el Mar Negro y en prometer trabajo para el final de los ataques energéticos por ambas partes.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Opinión
Opinión Es el militarismo, amigo, el militarismo
¿Puede que si el militarismo es la solución para todo, realmente no solucione nada, sino que realmente sea el problema?
Más noticias
Residencias de mayores
Residencias Fondos de inversión y residencias: la mano invisible que retuerce los cuidados
Mientras DomusVi, en manos del fondo de inversión ICG, ya es la empresa con más residencias privadas del Estado, residentes, familiares y trabajadoras explican lo que supone que las prácticas especulativas acunen la vejez de las personas.
Música
Kiliki Frexko “No me interesa el arte político que te dice qué pensar o cómo deben ser las cosas”
Tras años de trabajo colectivo, Kiliki Frexko presenta su primer proyecto en solitario. ‘Iltze 1’ es un paso adelante en su trayectoria, donde mezcla referencias, explora nuevos sonidos y habla desde un lugar más personal, sin perder el filo.
Granada
Urbanismo 146.574 m² de solares vacíos en Granada por disfrutar
“¿Y si estos espacios no estuvieran esperando al próximo gran inversor? ¿Y si ya fueran nuestros?”. Esta y otras reflexiones sobre la especulación inmobiliaria, en un proyecto artístico exhibido en el Centro José Guerrero.
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.

Recomendadas

Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Naturae, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Medio ambiente
Medio ambiente Milleiros de persoas enchen A Pobra do Caramiñal para berrar contra a celulosa de Altri e a mina de Touro
Unha grande multitude por terra e centos de embarcacións por mar esíxenlle ao Goberno de Alfonso Rueda que “recúe” ante o potencial desastre ambiental que sobrevoa Galiza.