O prelo
Sopas New Campbell ou a literatura onírica

E ti, que farías se a próxima vez que abras o teu roupeiro aparece un paquidermo? Cuarto de inverno publica unha novela que escapa dos lugares comúns e fainos dubidar de todo o que está escrito nas súas páxinas.
Sopas New Campbells de Teresa Moure
22 ene 2021 20:24

Por máis que leamos, gardamos certas ideas preconcibidas sobre a literatura. Digamos que gran parte dos libros que lemos, aínda que nos parezan magníficos, non nos chegan a sorprender completamente: quizabes a trama, as súas personaxes, o uso da linguaxe ou o xeito en que se desenvolven os feitos termina por ser, por así dicilo, “convencional”. E non ten nada de malo. O gusto non está nin debería de estar determinado só por todo aquilo que sae das normas preestablecidas polos xéneros ou polas meras convencións. Mais, cando sucede, cando se le algo que resulta inesperado, confúndenos. Regresamos as páxinas e volvemos a ler porque hai unha parte de nós que non pode crer o que din esas diminutas palabras impresas.

Obras así quédanse na memoria. É como ler Peer Gynt e pensar: que está a pasar?, de verdade é este teatro decimonónico?, e din que é do mesmo autor que escribiu Casa de Bonecas? Ou como ler Cen anos de soidade e non estar segura de quen é esa personaxe, se o fillo, o neto ou o curmán, mais aínda así sentir o espírito sobresaltarse cando na súa morte choven flores amarelas durante toda a noite. Son libros que nos lembran todas as posibilidades que garda a literatura. Algo similar sucedeume lendo Sopas New Campell.

É difícil de presentar a Teresa Moure. Leo a súa pequena biografía na lapela do libro e describese como “un projecto performático em construçao” e más adiante advírtese que “qualquer dado biográfico (humano) atribuído a TM é, portanto, (necessariamente) falso”.  Para min, o único que isto pode significar (e que quizabes di moito máis dela que os seus premios e listaxe de publicacións) é que o papel no lle é suficiente para construír os seus relatos. Dá a sensación de que a súa obra é a súa vida mesma e que si ben usa a literatura como unha ferramenta para comunicar, tamén a usa para narrarse, para darlle forma á súa identidade.

Porén, os datos falsos na rede dan conta de que, supostamente, Moure é profesora na Universidade de Santiago de Compostela e ten escrito máis dunha vintena de libros de diferentes xéneros, entre os que destacan o ensaio, a dramaturxia e a narrativa. Teresa Moure é recoñecida como unha das escritoras máis orixinais e versátiles da literatura contemporánea galega.

O seu último libro, Sopas New Campell, foi publicado na metade do 2020 por Cuarto de Inverno, editorial que, con pouco máis dun ano de vida, distínguese tanto pola diversidade do seu catálogo feminino, así como polo extremo coidado das súas edicións.

A premisa do texto é a seguinte: Nádia, unha muller que traballa cargando armarios, un día atopa no seu un elefante. E é que Sopas New Campbell é a terceira parte dunha triloxía de metaficción en que o denominador común son os elefantes.

Neste texto que pecha o ciclo, os elefantes aparecen nos armarios como a culpa aparece nos nosos corpos. Aliméntanse da nosa melancolía e as nosas angustias manteñenos vivos, os fan medrar. Só desaparecen cando se experimentan momentos de tranquilidade e paz. Mais nada dura para sempre e a vida escríbese sobre un muro cuberto de mosaicos de emocións. Por máis que a protagonista quere acabar cos elefantes e incluso inventa métodos para asasinalos, o que Moure parece querer comunicarnos con esta metáfora é que ninguén pode fuxir nin escapar dos seus propios elefantes. Xa sexa cedo ou máis tarde, volverán e haberá que aprender a vivir con eles.

“Intuitivamente sabemos que qualquer animal deve estar cá no planeta com alguma finalidade. Porém, um elefante serve para quê? (...) quando a civilização ocupou as terras mais afastadas, começou a demonstrar-se a sua ineficácia evolutiva: precisam comer exageradamente. Como ocorre nestes casos, os exemplares mais dotados adaptaram-se, precisamente ao entenderem que a culpa é o fruto mais fresco e nutritivo que existe. A culpa floresce a cada manhã. É só digerível para un estômago banhado em bastantes ácidos. Está em toda a parte e sem medida. Foi neste momento que os elefantes vieram para se instalarem nos roupeiros dos humanos. Simplesmente assim. Tão real."

Ao longo do libro acompañamos a Nádia na súa procura por tratar de eliminar a praga paquidérmica. Esta personaxe resalta polo carácter egoísta e enfastiado que a fai parecer unha eterna adolescente sumida nun humor pesimista. Por sorte, como contrapuntos aparecen na historia amizades que a rodean e a conteñen con paciencia, coidado e cariño.  Desta maneira, a historia convértese nunha sorte de viaxe iniciático contemporáneo e onírico no que non hai grandes aventuras nin desafíos que sortear. Máis ben é un percorrido interior para descubrir quen somos, de que estamos feitos.

“Os sabotadores são seres minúsculos que estão presentes nos momentos decisivos das nossas vidas. Revistam o que fazemos e exprimem a sua opinião, sempre negativa, em alta e clara voz. Têm a facultade de se encarnarem no corpo dos nossos familiares, das amizades, ou no de um ser superior que está em toda a parte para emitirem juízos negativos das pessoas ou das ideias que nos atraem. (...) O seu único objetivo é fazerem a melhor das guerrilhas: a de estragar o pleno funcionamento dos mecanismos da nossa vontade”.

E, xusto alí, cando pensamos que sabemos cara a onde vai a historia, todo re-configúrase coma nun xogo de espellos en que nada é o que parecía ser. Teresa Moure non busca compracernos cunha historia convencional, senón que non deixa de desconcertarnos cos xiros que lle dá á historia. A través das súas palabras reproduce a arquitectura dos soños e é alí onde plasma a acción: un escenario en que parece que nada ten sentido, pero onde todo se move segundo a súa propia lóxica.

Hai algúns anos, cando estudaba unha licenciatura en interpretación, unha das miñas mestras preguntou a todo o meu grupo: “que fai que sobre o escenario (mais tamén aplica á vida real) unha raíña teña lexitimidade? Non depende unicamente da actriz que a interpreta, depende do rango que lle dan todos ao redor”. Algo similar pasa en Sopas New Campbell: cando nada é o que parece até o grao que a protagonista, Nádia, perde o sentido da identidade, indispensablemente recorre aos demais. Son os outros quen nos constrúen e somos nós quen nos construímos en relación a eles. Non podemos ser uns sen os outros. O problema é, claro, saber se están a mentir.

A autora xoga coas nosas expectativas. Ao final, Teresa Moure pecha a súa triloxía de maneira congruente en relación ás ideas coas que parece rexer a súa vida e a súa arte: “Não pretendo diferenciar-me das linhas da literatura galega atual voluntariamente. Pretendo é diferenciar-me de mim própria (…) as obsessões próprias, o pulso na maneira de contar é o que dá unidade a cada uma das entregas, a cada livro. Mas os livros têm que ser diferentes, até porque eu não sou a mesma que era há um ano. Escrever exige reinventar-se; diferenciar-se no possível do escrito antes”, contaba para uha entrevista con Através Editora, e non nos decepciona nese sentido.

Arquivado en: Galego Literatura O prelo
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
Literatura
50 aniversario Aresti vive en la memoria de un pueblo vasco en disputa
Hoy comienzan en Bilbao los actos del 50 aniversario de la muerte de Gabriel Aresti, referencia ineludible e incómoda de la literatura vasca moderna.
Feminismos
Feminismo “Gatazka eta abusua ez dira gauza bera”, feminismoko eztabaidei heltzeko
Laura Macayaren liburua ekarri du euskarara Katakrakek. Amaia Astobizak itzuli du, feminismoaren baitako eztabaidak ireki eta beste begirada batzuetatik ekiteko helburuarekin.
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.