O prelo
Superguerreiras, moscas robóticas e 'playlists' máxicas: unha estética do desfase

Alba Rozas amosa en 'Lapislázuli' o seu coñecemento dos xéneros da fantasía e a ciencia ficción, así como a súa formación filolóxica.
Superguerreiras_O_Prelo
Capa do libro 'Lapisázuli', de Alba Rozas. Branca Trigo Cabaleiro
21 jul 2024 05:30

“As moscas enchían a praia das Lapas. Chegaran polo mar, mentres ti agardabas no límite entre a area e as ondas. [...] Desde o descubrimento das cinco pedras, co posterior auxe das superguerreiras, até os menos asisados ventaban a nosa vitoria. [...] Con motivo de semellante efeméride, a intro de Dragon Ball Z resoaba en cada un dos recunchos da cidade.”

Sete anos despois desta batalla na Torre de Hércules, as superguerreiras volven enfrontarse ao seu inimigo. En Lapislázuli: o regreso das superguerreiras, primeira novela para adultos de Alba Rozas (autora xa experimentada en literatura xuvenil e relato breve), atopamos o retorno das protagonistas: cinco mozas con cadansúa pedra de poder que lles outorga habilidades vencelladas aos cinco sentidos. Rozas aproveita os poderes das superguerreiras tamén como recursos narrativos: asistimos a escenas do pasado por medio da capacidade de Eire de traer os recordos a flote, e desfrutamos da banda sonora grazas á súa capacidade de reproducir música á vontade. Na construción da novela vese un coñecemento profundo dos motivos dos xéneros da fantasía e a ciencia ficción, que son deconstruídos, parodiados e homenaxeados.

“― Aghárrate! ―O berro de Coralia reverberou agudo contra as ondas―. Aghárrate que fondeamos!

Sen querer, Alecrín bailaba a muiñeira sobre a cabeza escorregadiza do kraken. Entrementres, a ametista, cos pés firmemente chantados na gomosa masa visceral da criatura, repetía a única orde que o lapislázuli non lograba obedecer.”

Xa na contracapa do libro nos anuncian a inspiración variada detrás de Lapislázuli: Naoko Takeuchi, China Miéville, Robert E. Howard, Emily Rodda, Adrezj Sapkowski, Akira Toriyama… A mestura de referentes e xéneros provoca que a obra posúa unha estética do desfase que, se ben innovadora no panorama literario galego, non é para todo o mundo. A autora non se pregunta en ningún momento se as protagonistas deberían ir montadas nun polbo xigante. Claro que deberían. Neste sentido, venme ao recordo a película Sucker Punch (Zack Snyder, 2011), filme que provocou opinións polarizadas pero que, sen dúbida, levou ata as últimas consecuencias o cruzamento entre a mente e o videoxogo. Tamén o videoxogo está presente en Lapislázuli por medio dos subtítulos das partes da novela (“Cargando…”), algúns temas da playlist creada por Eire (que se pode escoitar mediate un código QR ao final do libro) e unha mestura de realidade e ficción que trae unha certa xogabilidade á interpretación des lectores.

Na novela de Alba Rozas aparecen lugares reais da Galiza (coma a Torre de Hércules, o Faro de Burela ou a Catedral de Santiago) e personaxes baseadas en persoas reais (coma Meiga-i). A pegada do fanfic na literatura está cada vez máis presente, e distingo algo dela no desenvolvemento de Lapislázuli. Alecrín, a protagonista, é unha moza que ten que lidiar co tribunal da tese de doutoramento e almorza leite con cereais nunha casa okupa coas súas amigas. Certo que ten unha espada máxica e un mozo robot, pero quen non se meteu en cousas raras na universidade?

“―Que tal a cea de onte? ―preguntou mentres sentaba directamente no chan.―Produtiva, se temos en conta que nos revelou as principais posicións das moscas dentro e fóra da parte vella, [...]. Infamante se atendemos a que Coralia se lle declarou varias veces, despois de acabar a botella, alegando que o seu rotacismo e a súa gheada eran puros. Explicoulle tamén como os teus desapareceron en canto te viñeches a Santiago para te licenciar e te asentaches na cidade. O tal cambio disque denota a falta de personalidade e enteireza que ao teu irmán lle sobra.”

En Lapislázuli hai tamén un gran traballo lingüístico. Rozas dota a cada personaxe dos trazos dialectais propios do seu lugar de orixe, o que pon de manifesto un esforzo por dignificar a diversidade dialectal do galego. Lemos, por exemplo, como unha das superguerreiras máis fortes, Coralia, berra “Vinde, desghrasadas!” a unha ducia de robots asasinos. Falando de diversidade, e aínda que isto debería ser o habitual e non algo destacable, quero tamén sinalar a naturalidade coa que a autora introduce personaxes do colectivo LGBTIQA+. A mesma Coralia é trans, e as dúas superguerreiras que aínda non mencionei (Eire e Mor) son parella. A orientación e identidade non son elementos centrais na historia, senón que se establecen coma un trazo máis das protagonistas, o que é importante a nivel de representación.

A novela de Alba Rozas é unha obra innovadora na nosa literatura. Frenética, válese de saltos temporais, referencias e cambios de perspectiva para trasladar aes lectores unha historia que, ao final, nos fala do que supón conservar (ou non) a humanidade. Editada por Boadicea, demóstranos que este selo non ten medo ás apostas arriscadas, como xa demostraran con Gastrulación (Boadiceda Editora, 2023), de Pablo Pesado. É bo saber que a novela fantástica galega segue sorprendendo e entrando en diálogo con outros sistemas literarios.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Ciencia ficción
El Salto Radio Podcast | Ciencia ficción capitalista
“La ciencia ficción capitalista es la violencia que restringe el monopolio de la imaginación sobre el futuro a las corporaciones” (Michel Nieva)
Literatura
Luis Carlos Barragán “Lo más preciado que tenemos, las memorias que atesoramos, de repente son solo un producto más”
Luis Carlos Barragán desafía las narrativas hegemónicas de género y sexualidad a partir de la construcción de identidades híbridas entre lo humano y no humano que trascienden las limitaciones impuestas por las estructuras normativas de poder.
Estados Unidos
Hari Kunzru “En EE UU hay dos tipos de nazis: los que llevan botas y los que llevan corbata”
El escritor británico reflexiona sobre la victoria de Donald Trump y cómo los conservadores han movilizado teorías como la psicología evolutiva para renovar sus posiciones y plantear una batalla cultural en foros online o redes sociales.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.

Últimas

Música
Vivir Quintana “Desde la alegría resignificamos la tristeza y la violencia que nos ha estado machacando”
La artista mexicana se encuentra en Madrid, donde marchó junto a miles en la manifestación del sábado 8 de marzo por la mañana. El martes 11 ofrece un concierto en la Sala Villanos presentando canciones de un álbum que estrena en abril.
Rusia
Guerra en Ucrania Kagarlitsky, desde la cárcel, sobre las negociaciones de alto el fuego: “Sin liberación de presos no hay paz”
Borís Kagarlitsky es una de las figuras más reputadas de la izquierda rusa. Desde 2023 escribe desde la cárcel. El Salto publica dos cartas recientes ante la perspectiva de un alto el fuego en la guerra que Rusia sostiene con Ucrania.
Análisis
Análisis La izquierda y la política de rearme de la Unión Europea
El aumento en defensa pondrá en marcha una nueva carrera armamentística que no puede resultar más que en un mayor empobrecimiento de las clases populares.
Opinión
Opinión Sean Baker y el realismo social
En sus películas, Sean Baker enseña que aún podemos observar los lazos históricos, mirar aquellas identidades estigmatizadas, humanizarlas, comprenderlas y entender que el enemigo real no está en esa figura extraña que siempre ha sido odiada.

Recomendadas

Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereito
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Sergas
Sanidade O Sergas dificulta o acceso a máis de 8.500 contratos que suman 57 millóns de gastos
A Axencia de Doazón de Órganos e Sangue indexa miles de pagos sen concepto e imposibilita a súa auditoría. A Xunta de Alfonso Rueda sostén que a opacidade débese a “un erro de codificación”. Porén, esta práctica repítese desde 2018.
Urbanismo
Urbanismo salvaxe Un pobo contra o asfalto: Bembrive e Mos rebélanse contra unha autovía que arrasará o seu pulmón verde
Veciñas e veciños conseguen presentar 25.000 alegacións contra unha estrutura de dez quilómetros, defendida xa só polo PSOE en Madrid e en Galiza, que partirá en dous unha poboación enteira e forzará a expropiación de decenas de vivendas.
Islamofobia
Religión El aumento de vetos al hiyab en escuelas reaviva el debate sobre la islamofobia en España
Cada vez son más los centros educativos que están vetando estas prendas propias de la cultura musulmana a través de disposiciones en sus protocolos internos.