niños recurso

Educación
Ecofeminismo para todos os públicos

‘Pequeño diccionario de ecofeminismo’ é unha nova e orixinal obra de María González Reyes.

Coordinador do Instituto Resiliencia

29 dic 2021 20:53

Baixo a aparencia dun inocente libro ilustrado para cativos, a docente e activista María González Reyes, ofrécenos no recentemente publicado Pequeño diccionario de ecofeminismo unha valiosa ferramenta non tanto para achegar esa fértil confluencia de feminismo e ecoloxismo aos nosos nenos, senón máis ben para achegarmos mutuamente, adultos e nenos, as nosas visións acerca da dupla opresión sobre a vida que se exerce sobre as mulleres e sobre a biosfera, compartindo tamén a idea dun mundo que as supere.

Acompañado dunhas discretas ilustracións de Celia Sacido, que axudan a atraer as nenas e os nenos á súa lectura, atopamos nas súas páxinas unha combinación de definicións inventadas por un grupo de máis de cen cativos de entre 5 e 9 anos que nos dan a súa visión —sorprendentemente sabia as máis das veces, mais nalgunha ocasión reveladoramente ignorante— de conceptos básicos para pensar o mundo en clave ecofeminista. Esa clave, apunta a única autoridade no campo que atoparemos no libro, Vandana Shiva, consiste en “recoñecer que este fermoso mundo do cal somos parte é unha terra vivente, que é unha terra sagrada e é sostén de calquera forma de vida”.

O libro é unha valiosa ferramenta para achegarmos as visións de adultos e nenos acerca da dupla opresión sobre a vida

As persoas adultas que se acheguen ao libro hanse sentir abraiadas pola agudeza das respostas de moitos destes sabios miúdos e acariñadas por esa peculiar poesía que agroma espontánea nos primeiros anos de dominio da expresión oral e escrita, en definicións coma a que describe unha árbore coma “unha planta moi importante na nosa vida, porque sen ela non podemos respirar. E se non respiramos, morremos” ou que as bruxas eran “antigamente, as mulleres listas”. Se cadra non é unha sabedoría poética moi diferente da que atesouran os pobos orixinarios ou a que tiñan as nosas avoas e avós nas aldeas preindustriais, que eran quen de explicar conceptos complexos de maneira sinxela e intuitiva centrándose naquilo que realmente conta a efectos vitais.

Aínda que tamén hai que recoñecer que, por desgraza, a que atoparemos neste Pequeño diccionario de Ecofeminismo está lonxe de ser unha intelixencia colectiva representativa do conxunto das nenas e nenos das nosas sociedades industrializadas, senón dun grupo que se presume moi particular, e no que é innegable a pegada, nalgúns dos protagonistas do dicionario, de docentes ou familias especialmente sensibilizadas tanto coa loita feminista coma coa ecoloxista. E iso, sabémolo, non adoita ser a norma nun sistema educativo convencional atrapado entre a obsesión por converter os innatos espíritos libres dos rapaces en obedientes engrenaxes para a Megamáquina e unha tecnolatría moi desorientada das auténticas coordenadas civilizacionais nas que se van mover mañá as persoas actualmente en idade escolar. Sería un experimento educativo moi interesante analizar o tipo de definicións que daría aos conceptos recollidos neste libro a rapazada en función de se residen en áreas urbanas ou rurais, ou en función dos países de procedencia, no caso do alumnado migrante. Oxalá alguén se anime a facer algún proxecto didáctico deste tipo nun país tan híbrido como é Galiza, a cabalo entre o urbano de pequena escala e un rural do que, por fortuna, non nos demos despegado de todo.
As rapazas e rapaces que falan neste libro non son a norma, por desgraza, no noso sistema educativo

Mais os nenos non son os únicos que falan neste dicionario. O papel principal da autora adulta desta obra coral e multixeracional é o de acompañar cada letra do alfabeto cun minirrelato relacionado con algunhas das palabras definidas, algo que fai mediante o seu persoal estilo literario que xa tivemos ocasión de coñecer nun anterior libro, Vivir.

Unha das cousas que máis chama a atención destes relatos que tecen a resistencia das mulleres a diversas formas de opresión co amor a un mundo natural ameazado polos mesmos opresores, é o especial protagonismo das mulleres pobres e indíxenas do Sur, concretamente dese continente que os europeos demos en chamar co nome de América. A explicación deste protagonismo reside, con seguridade, nas múltiples viaxes que realizou a autora para coñecer, participando neles, diversos movementos sociais. Segundo afirma a propia María González, foi especialmente nos barrios populares de Tucumán (Arxentina) onde “aprendeu a mirar o mundo desde abaixo”, o cal non deixa de ser o mesmo que nos propón neste libro no que aprendemos a mirar o ecofeminismo desde a estatura dos nosos pequenos. Para ela as súas “grandes mestras” foron as mulleres destes barrios que lle amosaron que “outros mundos posibles” si que existen, e son precisamente os que elas habitan.

Sen dúbida hai moito de experiencias vitais reais nas súas historias, que chegan a emocionarnos, a través dese valor tan ecofeminista como é a empatía, en apenas un par de páxinas. O mérito da autora está en facer esas historias accesibles tanto para as adultas como para as lectoras máis novas, aínda que para poder percibir a mensaxe na súa totalidade, serían máis recomendables para idades a partir de 8 ou 9 anos.

Mais este dicionario non agacha unha chata que ten: está incompleto. Aínda que iso é comprensible, precisamente porque é pequeno. Teño a impresión de que vai ser tan só a primeira entrega, e que esas palabras que nos anuncia a autora na última páxina que se topan a faltar nel (e ás que se podían engadir outras como Aforrar, Bosque, Labregos, Comunal, Colonizar, Culturas, Decrecimento, Democrático, Horta, Migrante, Noso, Petróleo, Permacultura, Posteridade, Rexenerar, Resiliente, Socialismo, Silvestre...) poderémolas descubrir en futuras entregas do que ben podería rematar por conformar unha Grande Enciclopedia Familiar do Ecofeminismo.

Este libro compría usalo na aula e mais en calquera fogar con nenos destas idades, propoñéndolles o xogo de tentar definir estas ou outras palabras, e aprender con eles a ver o mundo con outros ollares. Outro recurso que engadir aos materiais xa máis expresamente deseñados para as escolas como Gaia, creado por FUHEM con notable influencia de Ecoloxistas en Acción, organización na que (non sorprende) tamén milita a autora deste libro que agora chega ás librarías. Publicacións, ambas as dúas, de enorme valor para a transformación de relatos, valores, contidos e prácticas no Ensino que precisamos con urxencia como motor da transición cultural a unha nova civilización en paz coa Vida.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Lanaren Ekonomia
Lanaren Ekonomia Itunpeko eskolen gainkontzertazioaren aurka eta hezkuntza publikoaren aldeko borroka
VV.AA.
Euskal hezkuntza sistemaren itunpeko eskolen gainkontzertazioa eta zentru pribatuen umeak hartzeko gaitasuna beherakada demografikoari eta biztanleriaren klase osaketari egokitu behar dira.
Educación pública
Educafakes J. Rogero y D. Turienzo: “La educación pública es hoy uno de los últimos bastiones de la democracia”
Jesús Rogero y Daniel Turienzo analizan en “Educafakes” cómo las narrativas falsas perjudican la educación pública y los intereses tras ellas. A la vez, repasan los prejuicios sobre el sistema educativo público y proponen cómo fortalecerlo.
Tribuna
Tribuna Verde de ecosocial, verde de educación pública
En nuestras aulas se ha colado una prisa ansiosa, que juzga al alumnado como un gasto, que lo dirige, poco a poco, a un mundo laboral tecnoptimista y completamente atomizador.
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Crisis climática
Informe de la OMM El nivel del mar se disparó en un 2024 que contabilizó el mayor número de desplazados climáticos en 16 años
El balance climático de 2024 de la Organización Meteorológica Mundial resalta datos preocupantes en indicadores clave de la crisis climática y confirma que el pasado fue el año más cálido jamás registrado.
Activismos
Movementos sociais Guerra xeopolítica e loitas sociais: un ciclo de conferencias aborda en Vigo as raíces dun mundo en crise
Poñentes como Xosé Manuel Beiras, Miguel Urbán, Queralt Castillo ou Aurora Moreno abordarán algunhas das cuestións clave para analizar o presente e argallar ideas para o futuro nunhas xornadas organizadas polo grupo de activistas Ecoar.
Crisis climática
Informe España experimentó 28 días de temperaturas por encima de la media en invierno por el cambio climático
València experimentó el mayor número de días por encima de la media (33) y Barcelona vivió la mayor intensidad de la anomalía: 1,4ºC sobre el promedio. Casi 394 millones de personas por todo el mundo sufrieron 30 días o más inusualmente cálidos.

Últimas

Más noticias
Arte
Arte y memoria histórica Un artista renuncia a un premio de la Academia de Bellas Artes Canaria por su defensa del monumento a Franco
Acaymo S. Cuesta argumenta que la posición de la Academia con respecto al ‘Monumento al Caudillo’ de Juan de Ávalos es contraria a los principios democráticos que defiende y no recogerá el galardón.
Análisis
Análisis La hipérbole pasa factura a Vox y deja la mayoría absoluta en manos de Sumar y Podemos
La caída de dos puntos de Vox muestra cómo la izquierda y el PSOE podrían seguir teniendo una oportunidad de evitar un Ejecutivo del Partido Popular con la ultraderecha.
València
Racismo El Aita Mari se querella contra Vox Borriana y un diputado ultra por llamarles “barco negrero”
Un edil de Borriana y diputado autonómico ultra les acusó de ser “barco de negreros” y “cooperador necesario de las mafias de tráfico de personas”. El partido difundió estas declaraciones.

Recomendadas

Medio ambiente
Medio ambiente A Xunta desoe a oposición social e dá luz verde ambiental á celulosa de Altri e Greenalia
O informe da administración galega, gobernada polo PP de Alfonso Rueda, conclúe que a proposta é “ambientalmente viable” e pasa por alto as decenas de miles de alegacións presentadas, así como a contestación social.
Costas
Costa A ría de Arousa, ao bordo do colapso ecosistémico
A principal produtora de marisco de Galiza afronta unha crise sen precedentes; o impacto da contaminación actual e a de potenciais industrias como Altri ou a reapertura da mina de Touro poñen en perigo o sector do mar.
Medio ambiente
Medio ambiente Miles de persoas enchen as prazas galegas contra o ‘si’ ambiental da Xunta a Altri
A Plataforma Ulloa Viva logrou mobilizar decenas de concentracións nos concellos da conca do río Ulla e máis alá para protestar contra a Declaración de Impacto Ambiental aprobada polo Goberno de Alfonso Rueda para a celulosa.
Cine
Vicente Monroy “El capitalismo es un ejercicio de destrucción de la curiosidad”
En su nuevo ensayo, Vicente Monroy convierte la penumbra de las salas de cine en protagonista, tejiendo un relato fascinante que une sus dos grandes pasiones: el cine y la arquitectura.