Coronavirus
A Universidade non é cousa menor, dito doutro modo, é cousa maior

Este título explica ben o cinismo co que nos vemos na obriga —porque a apatía xa non é unha opción, se non este artigo non tería sentido— de afrontar a actual situación do estudantado da Universidade de Santiago de Compostela (USC). Unha verdadeira cerellada na que a crise da COVID-19 foi só o desencadeante.

Clase Universidad Alumnas
Alumnas en clase. Álvaro Minguito
Membro do grupo de representantes de Grao e Máster da Facultade de Filoloxía.
27 abr 2020 18:00

O 23 de abril, Día Internacional do Libro, compareceu, por fin, o ministro de Universidades Manuel Castells ante os medios de comunicación. Dende o 14 de marzo, data na que se decretou o estado de alarma, o ministro aínda non nos reconfortara coa súa presencia. Mentres o resto de ministros e ministras desfilaban día tras día en roldas de prensa e se repetía a todas horas a excepcionalidade da situación na que nos atopabamos, as estudantes tiñamos a sensación de non ter representación nesa situación e, por tanto, de non formar parte —como formamos— da realidade social da crise. Castells non dubidou en incidir acerca dos problemas de natureza psicolóxica nun chanzo superior sobre a fenda tecnolóxica e os de natureza pedagóxica, mais os nosos problemas psicolóxicos foron xerados, na súa maioría, pola falta de solucións ante os outros.

Coronavirus
Manuel Castells insiste en que las universidades deben tener en cuenta a la comunidad universitaria

El ministro de Universidades ha insistido en que el modelo de evaluación tiene que ser flexible y ha declarado que “los estudiantes deberían saber en breve plazo cómo van a ser evaluados para que puedan prepararse”.

A “incerteza” e “anguria” ás que se referiu o ministro témolas experimentado todas nós dende a suspensión das aulas. Só até hai dous días, cando o reitorado publicou un documento oficial —modificábel— no que trataba de botar luz sobre as datas e criterios de avaliación, o estudantado foi tratado como un corpo homoxéneo que se foron pasando entre o ministerio, as autonomías e os reitorados. Agora temos entendido que dependemos da bonhomía dos departamentos. Normal que non fosemos unha nova apetitosa para os medios, pois a famosa reunión entre a equipa de Castells e as responsables autonómicas só se traduciu nunha serie de recomendacións sobre a maneira de proceder ante a crise. O ministro salientou a propia autonomía das universidades e deixou claro que a última palabra a teñen as respectivas Comunidades Autónomas.

Mentres o resto de ministros e ministras desfilaban día tras día en roldas de prensa e se repetía a todas horas a excepcionalidade da situación na que nos atopabamos, as estudantes tiñamos a sensación de non ter representación nesa situación e de non formar parte da realidade social da crise.

Perante esta situación apareceu a necesidade da mobilización estudantil, para esixir o recoñecemento da nosa propia situación de crise, nada homoxénea e con todas as súas particularidades. Conste que coa mobilización non pretendemos censurar a totalidade do corpo docente, sabemos que moitas das nosas preocupacións e críticas son compartidas por algunhas profesoras e profesores. Porén, temos o deber de dubidar, de aproveitar o pensamento crítico que se di cultivar dende esta institución, en fin, de aproveitar unha serie de armas (malia estaren desafiadas) para protexer os nosos intereses, que inevitabelmente actuarán na contra da comodidade de moita parte do profesorado, do reitorado, das autonomías e do ministerio. Desafortunadamente, esta crise tamén colleu desarticulado a gran parte do estudantado, polo menos na USC. Feito que nos debería estrañar, pero non o fai, en gran medida polo viro de filiacións que tomou a relación que as propias alumnas manteñen coa universidade, sobre a que agora é o noso deber reflexionar.

O ministro tamén recalcou, durante a comparecencia, a necesidade e o deber da consulta co estudantado, iso si, sen que se malinterpretara dita consulta cun peso na toma de decisións, especialmente nesta situación nosa tan complicada. Segundo o ministro, a situación ofrece o lado positivo de estudar e ver como funcionan eses métodos de docencia alternativa, louvando a posta a punto e presteza das universidades para asumir as competencias en liña. Se antes eramos un corpo que se ían pasando de responsábeis en responsábeis, agora semellamos unhas cobaias (moi boas, por certo, xa que segundo Castells, “os estudantes manifestaron unha capacidade de adaptación, responsabilidade e sentido común extraordinaria”). Actuando no nome do sentido común ao que aludía o señor Castells resultounos moi fácil sobrepórmonos ao conformismo e á apatía cos problemas internos da universidade con certa serenidade, até que a situación nos estoupou na cara. Dende a consolidación da relativa liberdade que ten agora a xuventude parece que as universitarias entramos nunha especie de limbo no que, dende a sociedade, se nos contempla como consumidoras hedonistas da vida ou submisas construtoras dun futuro rendíbel, tal e como explicaba Alain Badiou no 2017. Se o filósofo levaba razón aí atopamos as causas da desorientación e a descoordinación política do estudantado. Á fin e ao cabo, o lóxico sería que houbese friccións, protestas xeradas polos conflitos de intereses, non esa falsa estabilidade que esta situación truncou, esperemos, para sempre.

Actuando no nome do sentido común ao que aludía o señor Castells resultounos moi fácil sobrepórmonos ao conformismo e á apatía cos problemas internos da universidade con certa serenidade, até que a situación nos estoupou na cara.

Debemos, como en todo, matizar excepcións. Dende logo, a inquedanza mantívose en determinados núcleos estudantís illados. É normal que nazan divisións, somos moitas as que accedemos agora ao sistema universitario e é difícil coordinarnos a todas. Despois están os sindicatos, mais tamén é certo que, dende hai tempo, se puxo en dúbida a representatividade dos mesmos. Ademais, estes tenderon a crear o mesmo “illamento escolástico” que denunciaba Bourdieu no campo académico, que moi probabelmente garde relación co incremento dos seus problemas internos. Creáronse asembleas abertas, fóra do dominio dos sindicatos, con representantes de cada grao para dar conta da pluralidade de opinións e acadar unha maior representatividade. Estivéronse recollendo a conciencia, a través destas representantes, as queixas e demandas do alumnado da maioría das facultades da USC.

Educación
ANEGA convoca folga estudantil durante o estado de alarma
As organización convocante reivindica a suspensión do curso e a superación das materias que estaban impartíndose no momento do inicio do estado de alarma, sen que estas computen para a media.
Redactáronse e enviáronse manifestos ao reitor e ao decanato (queda patente que non nos aclararon a quen debiamos dirixírmonos) paralelamente á folga convocada pola organización ANEGA, de dubidoso seguimento entre o estudantado. Realizáronse enquisas, coma as que mencionaba Castells na súa comparecencia, por parte do alumnado para coñecer o número de afectadas polas poucas e contraditorias decisións que até o de agora se estaban a tomar sobre o noso devir académico. Se intentabas estabelecer comunicación con estudantes doutras universidades semellaba reinar o “sálvese quen poida”. A día de hoxe seguen a chegar protestas, lóxico, dado que a información segue a ser confusa, sirva de exemplo: que significa que unha alumna poida optar ao aprazamento da defensa do TFG/TFM baixo “circunstancias excepcionais debidamente xustificadas”? Non salientan os medios de comunicación e o Goberno a excepcionalidade da situación en xeral?

Parece mentira que tivera que chegar un virus democrático para pór en dúbida a avaliación presencial e a asistencia ás aulas.

Das penalizacións pola falta de asistencia —tan necesaria— (con posibilidade de suspenso incluída) até a docencia virtual que se está a levar a cabo polo profesorado, sen aulas nin explicacións engadidas —ben por inconsciencia, ben por puro pasotismo— no que uns exercicios e diapositivas suplen perfectamente esa asistencia. Parece mentira que tivera que chegar un virus democrático para pór en dúbida a avaliación presencial e a asistencia ás aulas. Parece mentira que o ministro diga que a universidade é “para os estudantes”, que “necesitan ser oídos” cando ignoraron todas as mobilizacións contra o plan Boloña. Certo é que non hai que esquecer que goberno foi o que aprobou dito plan, o responsábel do título deste artigo, cuxo aparello ideolóxico critica agora o ministro por confraternizar demasiado co estudantado: “En la universidad no todo puede solucionarse de forma asamblearia” sentenciaban “fuentes educativas” para El Mundo. Só lles debemos o cinismo no que nos tivemos que educar, como se sinalaba ao comezo deste artigo, para poder sobrepor as sucesivas frustracións (que mellor mostra disto que a encrucillada na que fican os métodos de ensino). Se de certo a universidade tivera sido para o estudantado e non estivese dominada por un conservadorismo retrógrado, amparado na solemnidade que lle outorgou a historia, a situación sería menos caótica. Tivo que vir a COVID-19 para que realmente fosemos escoitadas. E, malia isto, lendo declaracións coma as do xornal El Mundo e vendo a pouca concreción das recomendacións ás universidades, permitirannos, polo menos, dubidar de até que punto se produciu isto. Se alguén finxe sorpresa tras estas afirmacións diremos que esta ferida interna non é nova. A autocrítica e autoflaxelación lévaa practicando a academia durante boa parte do séc. XX, especialmente a raíz dos fortes movementos estudantís que se deron na segunda metade. Xa se chamou á deconstrución e se criticou “o distanciamento social e mental de cara ao mundo” que se produce no campo académico, como sinalaba Pierre Bourdieu.

Pero basta de Bourdieu e Said e Badiou e arrastrar as críticas do século XX. Como ben dicía Krahe en “Ay Democracia”:

volvamos al aquí y ahora…

Agora que maio está por chegar…

María Zambrano dicía que somos tempo, movémonos entre o tempo e que, por iso mesmo, teríamos que saber respiralo. Tanto o reitorado no documento do novo réxime de avaliación, aprobado polo Consello de Goberno no 22 de abril, como Castells na súa comparecencia, especificaron que ditas medidas son aprobadas só para esta situación especial, esperando voltar á normalidade o vindeiro curso académico. Sinceramente, esperemos que non se volva á normalidade, unha normalidade de conformismo e desorientación, que contemplabamos escépticas moitas de nós. Esperemos que a inquedanza e a cooperación que se está a recuperar entre o estudantado nos leve a deixar de representar os papeis dados previamente no escenario universitario. Soamente deste modo poderemos romper coa filosofía inacabada do século XX e crear novos lazos filiativos coa universidade. Continuemos comprometidas e consideremos as nosas esixencias dentro do conxunto da sociedade.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Migración
Homologaciones Las personas con títulos académicos extranjeros exigen menos promesas y más hechos
El Colectivo Homologación Justa Ya, reclama reunirse con la Ministra de Ciencia, Innovación y Universidades para avanzar en el compromiso del gobierno de agilizar procesos que actualmente duran varios años, afectando a miles de profesionales.
Argentina
Argentina Postales de una rebelión estudiantil contra Milei
Con el triunfo de Javier Milei, hace un año, Argentina se transformó en laboratorio mundial de la extrema derecha. Ahora es también un laboratorio de luchas y zona de resistencias.
América Latina
América Latina La popularidad de Milei se desploma mientras se multiplican las protestas contra los recortes en Argentina
La movilización social ha cobrado en octubre un renovado impulso, espoleada por los vetos presidenciales a leyes aprobadas por el Congreso que pretendían aumentar las pensiones o mejorar la financiación de las universidades públicas.
Genocidio
Genocidio El TPI emite la orden de detención contra Netanyahu y Gallant por crímenes de guerra
La Sala de Cuestiones Preliminares del TPI rechaza las impugnaciones de competencia formuladas por el Estado de Israel y emite órdenes de arresto contra Benjamin Netanyahu y Yoav Gallant.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Los sindicatos denuncian a la Comunidad de Madrid por exponer a sus sanitarios a “gravísimos” riesgos
Solicitan la mayor indemnización económica pedida contra una administración por no contar con un verdadero plan de prevención de riesgos laborales para atención primaria.
COP29
Cumbre del clima La COP29 encara su última jornada con un final agónico sin acuerdo en los temas clave
Los borradores de los textos de negociación sobre la mesa quedan muy lejos de un acuerdo sobre financiación climática en línea con las necesidades para que el planeta no rebase los 1,5ºC de calentamiento medio.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Estados Unidos aprueba la “ley más peligrosa para las libertades” desde la Patriot Act
En Gaza, Cisjordania y Líbano, nuevos ataques israelíes dejan más de un centenar de muertos. En Washington, el Congreso aprueba una ley que permite quitar fondos a ONG, universidades y colectivos sin pruebas ni un proceso transparente.
Barcelona
Derecho a la vivienda El hartazgo por la vivienda impagable se da cita este 23 de noviembre en Barcelona
El amplio movimiento por la vivienda catalán, sindicatos y organizaciones vecinales, sociales y soberanistas demandan soluciones urgentes ante una crisis de vivienda sin solución a la vista

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Opinión
Opinión Non sempre ter moitas luces é sinónimo de intelixencia
Que impacto ecolóxico e social produce a iluminación do Nadal de Vigo? A cidade sofre máis aló da masificación, o caos de tráfico, as molestias á veciñanza, o malgasto ou os recortes en orzamentos de emerxencia social.
Más noticias
Crisis climática
Informe de Unicef El cambio climático multiplicará por tres la exposición de los niños y niñas a las inundaciones para 2050
Es la proyección que hace Unicef en su informe 'El Estado Mundial de la Infancia 2024'. La exposición a olas de calor extremas será ocho veces mayor para 2050 respecto a la década del 2000. “El futuro de todos los niños y las niñas está en peligro”, advierte la agencia de la ONU.
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.
Unión Europea
Unión Europea La ultraderecha europea, ante la victoria de Trump
El triunfo de Donald Trump da alas a todas las formaciones ultraderechistas de Europa y del resto del mundo, que han visto cómo el millonario republicano ha conseguido volver a ganar las elecciones sin moderar un ápice su discurso.
Tribuna
Tribuna Vivienda: es hora de organizarnos
La situación de crisis inmobiliaria nos exige leer el momento para acertar en las batallas que debemos dar ahora, reflexionar sobre los modos de acción colectiva y lograr articular una respuesta política amplia.

Recomendadas

València
Exclusiva El Gobierno de València contrata 12,9 millones en obras de la dana a una constructora investigada por pagos al cuñado de Barberá
La Generalitat Valenciana ha hecho el encargo a Ocide, una empresa cuya matriz está siendo investigada en el caso Azud por pagos “de naturaleza ilícita” al abogado José María Corbín a cambio de contratos adjudicados por el Ayuntamiento de València.
Galego
Dereitos lingüísticos Miles de persoas desbordan a praza da Quintana para mudar o rumbo da lingua galega
A Plataforma Queremos Galego, que convocou esta mobilización, sinala unha nova data para outro acto protesta: o vindeiro 23 de febreiro na praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.