Danza
“En dez anos nunca tivemos un contrato escrito. Non podemos seguir traballando así”

Desde hai dez anos, a cidade de Ourense é tomada durante dez días de verán pola danza contemporánea. Porén, a equipa do festival Corpo(a)Terra anunciou, despois da súa ultima edición a finais de agosto deste ano, o seu desarraigo da cidade e mesmo deu a coñecer o mal trato e a falta de sensibilidade da que foron vítimas por parte dos funcionarios do Concello ourensán.


Begoña Cuquejo directora de Corpo a Terra
Paula Quintas, Marta Alonso e Begoña Cuquejo, codirectoras de Corpo(a)Terra. Foto arquivo do festival.
2 oct 2020 07:00

Desde hai dez anos, a cidade de Ourense é tomada durante dez días de verán pola danza contemporánea. Porén, a equipa do festival Corpo(a)Terra anunciou, despois da súa ultima edición a finais de agosto deste ano, o seu desarraigo da cidade e mesmo deu a coñecer o mal trato e a falta de sensibilidade da que foron vítimas por parte dos funcionarios do Concello ourensán.

Conversamos con Begoña Cuquejo, directora de Corpo(a)Terra, sobre o festival, o estado da cultura na Galiza e as estratexias de resistencia para asegurar o futuro do proxecto.

Cal é a historia de Corpo(a)terra? Como xurdiu?
No 2011,  Marta Alonso mais eu tiñamos falado de levar unha actuación de danza a Ourense. Precisábamos ver danza sen ter que saír de Galicia. Cando chegou o momento de actuar na rúa, como parte dunha proposta persoal, dixemos: “porque non facemos disto un festival?” e inspirámonos no festival Pé de pedra que para entón xa non existía.
Nun intre terminaron apuntándose todos os profesionais da danza que estaban nese momento en activo e xa tiñamos tres días de programación cheos de actuacións.
Nese primeiro ano non queríamos impoñerlle un nome ao festival e nós xunto á cidadanía buscámoslle un nome: o cidadán de a pé quen escribía proposicións nun muro ao largo dos dez días do festival. O último día apareceu “Corpo á terra”, que foi votado polo publico. 

Queremos traballar co que significa o corpo e o xénero na danza, presentar cousas que se pregunten como mudan os xéneros e como mudan as identidades.

Que liñas de traballo seguen? 
Logo de ver que a cidadanía estaba moi involucrada e de que Paula Quintas se incorporara na nosa equipa, empezamos a tomar a responsabilidade dun proxecto social con subvencións públicas. Creamos o proxecto como ten que ser: cunha partida para a cidadanía e unha partida para as propias artistas locais, tanto as creadoras, como as intérpretes, que non soen ter un apoio.
Nos últimos anos empezamos a traer grandes producións como foi A Partida. E, como tamén facemos un exercicio enorme de produción, temos a liña de axentes culturais que veñen a ver o que está pasando. Ademais contamos con redes internacionais para os creadores galegos (con Suíza, por exemplo, establecemos lugares onde poden vir logo a estrear). Ten sido traballo moi continuado no tempo, estes dez anos deron para moito.

Podes contarnos un pouco mais sobre o factor participativo nos espectáculos que se programan? Porque se inclinaron cara á esa dirección? 
Nós, a verdade, tratamos de estar nos formatos máis actuais. Tratamos de seguir recollendo a danza contemporánea pero tamén de ter unha liña sempre cara ao circo e cara á performatividade. Non só recollemos o formato espectáculo, facemos outro tipo de colaboracións con artistas que utilizan o corpo desde outras perspectivas. Nunha representación de A partida dixemos: temos que facer unha serie de programación ao redor das escenas expandidas ou colaterais. Ademais, queremos traballar co que significa o corpo e o xénero na danza, presentar cousas que se preguntan como mudan eses xéneros e como mudan as identidades. Realmente estudiamos o que pasa co corpo e tratamos de integrar todos o formatos que falan del.  

O que queremos é que a cidade que acolla un festival así, se comprometa cun convenio.

Como se adaptaron a situación da pandemia nesta ultima edición? 
Este ano tentamos de darlle unha saída polo lado do streaming porque sabíamos que vía presencial non habería tanta xente. Fixemos un streaming completamente profesional, con varias cámaras para que a danza se vira ben desde as casas. Ao final, había mil persoas véndoo. Porque claro, polo COVID, só puidesen estar cen persoas de xeito presencial. Entón, cando nos dimos conta dixemos: imos a tirar doutras cousas. Por iso utilizamos tamén drons de luces, porque se podían ver por toda a cidade. Ademais, xeolocalizamos a retrospectiva de Corpo(a)terra na cidade de Ourense porque, se ao final marchamos de alí, polo menos queda ese legado. 

Cal é o motivo do cese do festival? 
Pois nesta traxectoria de dez anos, o que nunca houbo foi un contrato legal por escrito. E nós non podemos seguir traballando así. A cidade que acolle festivais ten que facer un convenio legal. A nosa asociación está facendo unha actividade cun valor de cen mil euros e só lle pedimos a Ourense quince mil. Un contrato moito menor. O que queremos é que a cidade que acolla un proxecto así, se comprometa cun convenio. Un convenio a varios anos, coas cousas firmadas e sólidas. Nós non podemos estar na Rede Nacional de Festivais porque nunca ao día de xaneiro lles podemos dicir: temos o contrato firmado.
Iso é una vergoña. É un proxecto moi  profesional e moi grande. Para nós é grande, para a danza de Galiza é grande, pero para eles (os funcionarios do Concello de Ourense) non é nada. Calquera cidade ten que ofrecer un convenio con contrato porque nós si lles facemos contratos a todos os artistas e, se algo falla, nós pagamos. E iso é o que eles non fan. Non queren facer contratos nin convenios. 

Levamos dez anos facendo un proxecto cultural, está máis que xustificado que non hai malversación de fondos.

Pensas que feito de non darlles o contrato, é dicir, condicións mínimas para calquera traballadora, ten que ver cunha demeritación ou incomprensión do traballo artístico? 
Completamente. Non se dan conta do traballo que dan as cousas. Por falta dese contrato unha vez perdemos unha Europa Creativa: o noso festival estaba invitado a formar parte da subvención europea, que nos ía dar cincuenta mil euros pero, claro, para iso tes que demostrar que che apoia a cidade que che acolle. Perdemos a oportunidade porque non tíñamos ese contrato. 
Nós temos subvencións do INAEM e da Xunta grazas a que temos unha estrutura sólida. Mais o Concello de Ourense, por ignorancia, termina provocando un desmantelamento xeral da cultura. 

Moitos outros festivais na cidade de Ourense desapareceron nos últimos anos. Consideras que os motivos son os mesmos ou semellantes aos dos de Corpo(a)terra? 
Si, claro. Son motivos moi semellantes e hai un punto no que a xente xa non pode seguir empeñando ou pedindo créditos ou hipotecas sobre as súas casas para poder pagar as cousas. 

Agora mesmo toda a cultura está moi mal. Faltan estruturas sólidas, un bo plan estratéxico.

Fixeron un convenio de colaboración coma unha condición ao Concello para poder continuar co festival nos próximos anos. Pódesme explicar un pouco máis en que consiste e cales serían os beneficios para vos e todas as persoas involucradas no festival? 
Un convenio de colaboración pon estabilidade e profesionalidade. Neste caso o funcionario dixo que non tiña tempo para facer ese tipo de pliego e que non o ía facer. Díxenlle que nós podíamos ofrecernos a facer un borrador, que pagariámolo dos nosos soldos, pero nada. O beneficio dun convenio é que podemos medrar e a cidadanía pode ver a evolución dun festival; podes facer un proxecto a tres anos cos artistas, porque se ti sabes que durante tres anos podes pagarlle ese caché a unha persoa, podes facer o acompañamento dun proceso artístico. E, por suposto, podemos contratar a un equipo con anticipación. Porque, como ter bos profesionais en xullo se non os bloqueamos? 
Nós temos traído artistas boísimos dicindo “imos adiante e se non, lles pagamos nós”. Porque hai que bloquealos un ano antes e logo non tes escusa para dicirlle: non, é que ao final o meu Concello non quixo pagarme. 
Entón nós, para prever e facer algo sólido, estable e profesional, precisamos este tipo de contratos en fórmulas xurídicas. Ademais, levamos dez anos facendo un proxecto cultural, está máis que xustificado que non hai malversación de fondos.

Cal consideras ti que é o estado da danza contemporánea en Galiza agora mesmo? 
A verdade é que agora mesmo toda a cultura está moi mal. Entón tampouco sei se a danza está peor. Faltan estruturas sólidas como na época na que o Centro Coreográfico Galego estaba ben dirixido e tiña unha partida orzamentaria forte. Cando as institucións fan un bo traballo cos recursos grandes, nótase moito. Esa época era moi interesante.
Agora hai pequenas axudas, como as axudas a coproducións, que eu creo que son parches porque non hai un bo plan estratéxico para a danza. Tampouco sei se o hai para as outras artes. 
Nós estivemos moi en contacto con todas as redes de festivais e co outras asociacións doutros xéneros artísticos durante a corentena. As problemáticas, para a danza sobre todo, pero para a cultura en xeral, están alí. Pero estámonos apoiando todos. 

Nestes contactos xurdiu o que podería ser un plan de acción para facerlle fronte ao desmantelamento cultural? 
Si. Ao igual que nun momento dado necesitamos rodearnos de fotógrafos e de xestores culturais, agora tamén entendemos que sen asesor xurídico non se pode facer nada. Temos que acompañarnos coa linguaxe administrativa e xurídica coa que lidamos todos os días. A burocracia é moi dura. No sector da danza en Galicia, estamos todas nunha plataforma que se chama PAM (Plataforma de Artes do Movemento) e alí axudámonos e tratamos de estar atentas ás necesidades do sector. Iso co respecto á danza mais sucede o mesmo respecto á rede de festivais.
Na asociación de Ourense o que nos pasa é que hai que meterlle moitísimo tempo e non sempre podemos. Ao final a institución nos gaña porque a burocracia está mudando todo o tempo. Entón é moi difícil. 

Retornando a Corpo(a)terra. Falan do desenvolvemento de novos formatos para a continuidade do proxecto en próximas edicións, que teñen en mente? Cales son as súas estratexias para resistir? 
Para novembro temos unha sorpresa dun novo formato, pero aínda o estamos a argallar. Mentres, imos apoiarnos na formación, na universidade e no Espazo Xove. Tamén imos buscar un convenio cunha cidade que nos acolla. 

A indiferencia do Concello cara ás artes parece converterse nunha resposta sistemática ao longo dos últimos anos. Se Corpo(a)terra desaparece ou marcha da cidade, sumarase á longa lista festivais que deixaron de existir como Outono Fotográfico, Pórtico do Paraíso, Enclave de cámara e, quizabes, á mesma MITEU, cuxo destino tamén pende dun fío, o cal os funcionarios do Concello de Ourense, cales Moiras, poden decidir en calquera momento se o cortan ou o deixan intanto. Polo menos outro ano.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

El Salto Radio
¡Qué Grande Es El Cómic! Lecturas: ‘Aquí’
El programa ¡Qué Grande Es El Cómic! pone sobre la mesa de debate la revolucionaria obra de Richard McGuire, diez años después de su primera edición
Cuba
Proyectos artísticos en la isla El arte y la cultura como válvula de escape para resistir la crisis en Cuba
Entre todos los desafíos que enfrenta Cuba, el arte y la cultura se mantienen como refugios de creatividad y resiliencia.
Tribunal Constitucional
Lei do Litoral O Constitucional avala a lei galega coa que a Xunta fixo súas as competencias na costa
O tribunal rexeitou por unanimidade o recurso do Goberno español contra 69 preceptos do texto, pero anula o que permite que os sistemas de vertedura de augas residuais poidan ocupar o dominio público marítimo-terrestre.
Lawfare
Del shock a la reacción El PSOE sale en tromba a resistir el ‘lawfare’ que antes negaba
Este jueves por la tarde comenzaron a delinearse las primeras acciones de calle y estrategias de movilización. El grupo parlamentario, atónito ante un Sánchez bunkerizado. En Sumar piden recordar que el proyecto político supera los nombres.
Sanidad pública
Ribera Salud Hospital del Vinalopó: el último rehén de la privatización del PP valenciano
La vuelta del PP al gobierno valenciano ha supuesto un balón de oxígeno para la principal beneficiaria de la privatización sanitaria, que mantendrá la concesión de Elx-Crevillent a pesar del malestar social.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.
Cine
Estíbaliz Urresola “El cine no debe quedar impasible ante las atrocidades que suceden”
La directora de ‘20.000 especies de abejas’ sigue recibiendo reconocimientos por su película, pero pide que se transformen en aplicación de mejoras concretas para el colectivo trans.
Lawfare
Guerra judicial Las izquierdas brindan el apoyo unánime a Sánchez que él les negó durante la era del ‘lawfare’
Todos los partidos con representación en el Parlamento y ubicados a la izquierda del PSOE, también los soberanismos, han mostrado sus posiciones públicas en solidaridad con el acoso mediático y judicial contra el presidente del Gobierno.
Gobierno de coalición
Lawfare Sánchez cancela su agenda y para a “reflexionar” tras los ataques de la derecha y la imputación de Gómez
El presidente del Gobierno denuncia una operación contra él y su pareja, Begoña Gómez, por parte de la derecha y la ultraderecha, así como los medios afines que ha desembocado en la denuncia de Manos Limpias.

Últimas

Opinión
Opinión Cuando la mierda nos come
El panorama mediático se ha convertido en una amalgama de espacios a cada cual más insano. Basura fabricada por gabinetes ultras, aceptada por jueces afines y amplificada por pseudomedios de propaganda regados con dinero público. Hay que pararlo.
Portugal
Portugal Cuando los campesinos portugueses tomaron la tierra… y la contrarrevolución se la despojó a tiros
Tras el 25 de abril de 1974 una ola de ocupaciones agrícolas impulsó en Portugal una profunda reforma agraria que los gobiernos socialistas y conservadores tardarían más de una década en desmontar.
Medios de comunicación
Opinión ¿Y qué esperabas, Pedro?
Los gobiernos de derechas llevan años alimentando con dinero público a sus medios afines que esparcen bulos y manipulan sin que el Gobierno haya hecho nada para evitarlo.
Crisis climática
Crisis climática ¿Cómo sería una transición ecosocial en la industria española?
El sector industrial es el segundo consumidor de energía, solo por detrás del de transporte. La transición ecosocial debe pasar obligatoriamente por la transformación de este sector de la economía.
Más noticias
Derechos Humanos
Libertades y derechos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Palestina
Genocidio en Gaza La Flotilla de la Libertad acusa a Israel de parar su salida con una nueva maniobra de presión
Los esfuerzos de Israel para impedir la partida del barco Adkeniz con destino a Gaza ponen otra traba que puede ser definitiva para el destino de una misión que pretende romper el bloqueo marítimo sobre Gaza.
Antifascismo
Antifascismo en Roma 25 de Abril, día de ‘La Liberazione’
El movimiento antifascista celebra el fin de la ocupación nazi con una demostración de poder en las calles de Roma.
El Salto Twitch
El Salto Twitch La Catana 2x06, comunicación política y campaña
Nos preguntamos cómo la carta de Pedro Sánchez atraviesa un momento político y electoral que se estira desde las generales, pasando por elecciones gallegas y vascas, para cristalizar en unas catalanas y europeas que van a marcar nuestro imaginario.

Recomendadas

Política
Lawfare ¿Qué decisiones puede tomar Pedro Sánchez tras amagar con dimitir?
Tras el anuncio del presidente, se abren varias posibilidades que no se resolverán hasta el lunes: ¿Una moción de confianza? ¿La convocatoria de elecciones? ¿Un cambio de marco? ¿Dimitir y dar el salto a la presidencia del Consejo Europeo?
Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).