Medio rural
Medio século de explotación: lucrar coa precariedade

A desigualdade de oportunidades económicas no rural é unha inxutiza a que se enfrontan as comunidades locais e que leva afectando a varias xeracións. Que mudou desde hai sesenta anos até hoxe?
26 feb 2021 21:51

Coto de Eira é o monte máis alto da miña parroquia e quizabes até do meu concello. Para chegar até o cume, saíndo da igrexa da parroquia, tes que facer unha andaina de case tres horas. Desde enriba, alcánzase  ver a ría de Vigo, a ponte de Rande e até as Illas Cíes saíndo, a máis de 40 quilómetros de distancia do mar. Hoxe, Coto de Eira é un afamado destino entre os sendeiristas, mais non sempre foi un espazo para o lecer. Ao contrario, era o lugar ao que se ía só a traballar.

Nalgún momento dos anos sesenta

Aínda non saíra o sol. O reloxo marcaba as cinco da mañá. Bea tomou un cunco con leite e un anaco de pan de millo. Tivo sorte de que esta vez o pan non estivese feito de amarga fariña de landras. Cando, desde á fiestra da cociña, viu que unha luz perforaba a escuridade, apurou o leite, colleu o atado, previamente enchido cunha botella de auga e un bocadillo de queixo, e o seu sacho.

Bea tiña doce ou trece anos e estaba afeita a ir traballar ao xornal. Porén, este traballo era particular pois non consistía en axudar nas leiras da familia nin nas dun veciño. Subía, acompañada dalgunha veciñanza, ao Coto de Eira para perforar a terra e plantar piñeiros. A política forestal franquista, que empezara en 1941, consistía repoboar o monte cun cultivo masivo de árbores pirófitas de crecemento rápido para obter o beneficio económico da materia prima.

Foi o Patrimonio Forestal do Estado (PFE) quen ignorou os dereitos das comunidades sobre os terreos comunais e, a través de consorcios, “desvirtuou” a súa condición de propietarias a favor dos consistorios municipais.

Os efectos das políticas chegaron á miña aldea e foron elas, escritas desde un remoto despacho, as que facían que Bea, aos seus doce anos, camiñara case tres horas monte arriba co sacho no ombreiro para cumprir a súa xornada de traballo.  

“Cando subíamos estaba escuro e tíñamos que levar lanternas. Á metade do camiño, aclaraba e entón gardábamos as lanternas debaixo dunha pedra. Pouco máis enriba, estaban unhas vigas grandes de metal que tíñamos que cargar até onde tocase traballar. Era con elas co que facíamos os buracos na terra para plantar os piñeiros”, conta Bea agora cos seus cabelos curtos e brancos.

Como se pode supoñer, enriba, xa no lugar do traballo, as condicións non eran as mellores e sempre había polo menos un capataz –ao que Bea se soe referir como “encargado”- vixiando á xente.

“A camiñada era igual de longa e pesada ca xornada de traballo. Aínda así, estaba prohibido comer e beber fóra da hora de xantar. Un día, estabamos facendo uns buracos cando eu dixen 'Ah, ben podería beber agora'. A veciña que estaba ao meu carón escoitoume e díxome´: 'Pois bebe un pouco, que trouxeches a túa botella. Malo será'. Entón, alí vou eu a onde estaban as cousas e toma demo! Cando estaba a coa botella nos beizos, escoito que a mesma veciña berra ao encargado: ‘Mira á xente que di que che ven a traballar e só ven a beber’. Xúroche que quedei de pedra. Ese día traballamos máis e a todos nos pagaron só media xornada. Así que o castigo tamén o levou ela”.

Así remata a historia Bea, sentada na cociña. A pesar de que recoñece o duro que era o traballo, as inxustizas e abusos de poder do capataz en quenda e a fraca remuneración económica que recibía, na súa voz non se escoita a indignación. “Era o que había”, dime sempre que lle fago preguntas guiadas pola miña inocente incredulidade.

Non é un caso particular. Toda a miña veciñanza de máis de sesenta enorgullecese de que traballou na precariedae. É como se o prolongado estado de pobreza –aderezado coas políticas franquistas de brainwashing- tiveran a forza de modificar a percepción da realidade ao grao de tomar por bo o pouco que dan. Fíxolles agradecer e coller con desesperación as migallas.

Velaí o segredo da implantación da política forestal: precarizar ao extremo á xente do rural para abaratar a man de obra.

Nas primeiras décadas do brillante século vinte e un

Unhas casas máis abaixo da de Bea, vive unha muller á que nunca vin descansar. Sempre que a atopo, está a levar as ovellas ao eido, sachar a terra, cortar madeira ou a estarricar o estrume nunha veiga... É das poucas persoas da aldea que vive do xornal e traballa tanto que aos seus corenta anos ten as complicacións físicas dunha persoa maior, cousa que curiosamente acrecenta a fascinación da veciñanza que a mira e a afaga cun sinxelo: “Que traballadora es”.

Mais a realidade é que, aínda que traballenaté desfalecer, o xornal non lle dá para vivir como lle gustaría. Por iso, as fins de semana traballa na cociña dun deses restaurantes familiares enormes ao carón das estradas.

A dona deste restaurante é unha familia oriúnda da nosa mesma aldea. Ademais do local en que traballa esta muller, nas vilas contiguas teñen múltiples sucursais e negocios polos que pasou moita veciñanza en condición de empregada. Sempre de paso, ninguén queda moito tempo porque pronto danse de conta  que non haberá contrato e que vas ganar pouco menos de catro euros por hora.

Unha veciña nova que chegou a traballar alí coa idea de que se encargaría só de facer os bocadillos, ao fin de servizo, descubriu que lle tocaba tamén cooperar na limpeza da cociña e do salón, tarefas que terminaban ás tres da mañá. Logo dun mes, puxeron a alguén máis na cociña e quedou como lavalouza. Ela mesma contoume que as veces alongaban tanto os servizo entre quendas que non lles daban tempo de xantar e que unha vez no inverno non había auga quente e tivo que lavar por máis dun mes a louza con auga xeada. Ela traballaba alí porque non atopaba traballo nos redores da vila porque, ademais, non tiña un medio de transporte privado co cal baixar á cidade na procura dunha mellor opción. Así que cando un veciño, parte da familia dona do restaurante,  ofreceulle o traballo, non dubidou en aceptalo.

Agora, despois de que ao restaurante lle caera unha inspección de traballo, fixéronlles a todas as empregadas (porque na cociña todas son mulleres) contratos por dúas horas. As horas restantes da xornada páganlles sen xustificar.

Mais, como mencionara a miña veciña, a opción de saír e atopar outro traballo no rural non é tan doada. Non hai moitas máis opcións laborais que se compaxinen coa vida no campo. O restaurante representa, despois de todo, un ingreso “constante” que lles dá respiro, por exemplo, ás nais solteiras cando se atopan en complicacións económicas. “É o que hai”, “É mellor que nada”, “Sempre está ben ganar algo extra para completar”, comenta calquera que traballa unha tempada no restaurante, antes de que se volva física e mentalmente insostible.

A primeira muller é a única que leva anos traballando nesa cociña. Conta a xente que traballa de máis. Hoxe, os donos considérana case parte da familia e, aínda que o seu contrato tampouco reflicte as case 20 horas que realmente traballa, paganlle un pouco mellor que ás demais. Ela nunca comentan nada ao respecto. Ninguén lle escoitou queixarse. Non sei se agradeza, mais cala ao recibir o mínimo. 

***

Máis de medio século separa a época en que Bea ía a Coto de Eira a traballar desta na que a muller va ao restaurante familiar. Aproximadamente 55 anos. Morreu Franco, pasou a transición, o Estado español foi nomeado primeiro mundo, instauráronse institucións para procurar o desenvolvemento do medio rural... mais, canto mudou a situación? Que se fixo politicamente en 55 anos? Onde está o impacto do Estado de Benestar na vida das miñas veciñas? En que lles favoreceu exactamente?

Como pano de fondo, fica inerte Cote de Eira: a testemuña que parecese que, ao presenciar por décadas a explotación da que ten sido obxecto a poboación nas súas faldras, foi castigado coa mesma moeda. Hoxe o monte tamén é ameazado pola explotación. As empresas mineiras ven o monte igual que os donos ven ás traballadoras rurais: como algo vulnerable do que se poden aproveitar e aínda saír dicindo: “fixemos ben, sacamos recursos; creamos traballo”.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Análisis
Análisis El franquismo y la “limpieza de las ciudades” de españoles y españolas de provincias
Hay una idea extendida sobre la relación del régimen franquista con los movimientos migratorios, pero la cara amable y permisiva de la dictadura con los procesos migratorios desde los sesenta no se extendió en las primeras décadas de la dictadura.
Memoria histórica
Memoria histórica Antonio Otero Seco, un homenaje a su memoria
Homenaje al republicano exiliado y periodista en 2025, aniversario de los 50 años de España en libertad.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.
Paterna
Paterna Vandalizan el muro de Paterna donde el franquismo fusiló a 2.238 personas
El paredón amaneció este viernes con grandes letras pintadas con spray negro donde se podía leer “Sagredo eres maricón y tarado”, en referencia al alcalde del municipio.
Más noticias
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión La unidad del anarcosindicalismo es la acción conjunta
Al hilo de supuestos movimientos desde la CGT hacia la unificación con CNT es necesario diferenciar entre lo que es una relación en clara mejora y lo que sería un proyecto real en marcha.
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.