Medio rural
A caza e os seus cans

Ir de caza é unhas das actividades máis habituais dos medios rurais. Mais, a costas de quen? As ínfimas condicións de vida dos cans abre un debate sobre ver os animais só desde unha perspectiva utilitarista.

perros cautiverio
Imagen: FAADA
14 ago 2020 22:42

Eu, que medrei nunha cidade, estaba acostumada a ver polas rúas cans vestindo roupas do más bonitas, gatos en carriolas que, en canto chegan a súa casa, xogan no seu reino composto de castelos de felpa que as veces ocupan a metade dos salóns. Até coñecía pequenos roedores que vivían nun mundo xigantesco composto por túneles, rodas e serraduras.  

A relación cos animais no rural, no entanto, é moi distinta. Ningún can (excepto quizabes o meu) dorme dentro da casa, os gatiños non contan con camas cómodas e os pequenos roedores son animais que se desexa sacar a toda costa das adegas e non mascotas para ter dentro da casa.  

Ter un animal na miña aldea é, nun principio, unha cuestión meramente práctica: todos teñen unha utilidade. Os cans están para protexer a casa e escorrentar os depredadores ou os xabarís que fan desfeitas na millarada; os gatos, para cazar ratos; as galiñas e patos, para poñer ovos; as cabras, ovellas e vacas, para aproveitar o leite, comer ás crías ou para vender, e os porcos... xa sabemos para que. Son contadas as casas que teñen cabalos, por exemplo, só polo gusto de coidalos. 

A pesar de todo, o sentido de utilidade dos animais non quita que a xente despois poda xerar unha relación sentimental cos animais e encariñarse con eles grazas á convivencia. Cando eu estivera preocupada porque o meu gatiño Lucas non aparecera en case unha semana, preguntei a un veciño se o tiña visto. El respondeume: “Non o vin, non. Pero vaia, carallo, non te preocupes que iso é cousa boa, agora tes unha boca menos que alimentar...” Secasí, sei que ese mesmo veciño, aínda que non o diga, adora o can que o acompaña a todas as labranzas desde hai cerca de dez anos e que cada que el senta a descansar, recibe o can, que corre a sentarse ao seu carón, con sorrisos e caricias. 

Escoitando á veciñanza, entendín que, cando se medra nun contexto de precariedade onde todo o que se sementa e se coida se aproveita e se sacrifica, encariñarse moito cos animais non fai sentido. “¿Para que lle poñer nome aos porcos se ao final imos matalos?”, comentan algúns. Non lles parece lóxico, por exemplo, que na miña casa non nos comamos as nosas galiñas. Para que coidalas e alimentalas se ao final non se van a aproveitar? Porque iso si, todos os animais da miña aldea están ben coidados e, polo menos até a súa morte, teñen unha vida mellor da que tiveron moitos animas cuxa carne logo atopamos no supermercado. Mais non busco profundar neste texto nos debates éticos relacionados coa alimentación das poboacións labregas.  

O que quero dicir é que, cando os animais son o medio para un fin, as súas condicións de vida dependen da sensibilidade de cada persoa que os custodia. Aínda que eu non teña coñecemento de que na miña aldea alguén trate mal aos animais, teño escoitado contos sobre algún home que maltrataba as súas cabras e gatos dun xeito que non é doado relatar. 

Mais hai unha constante bastante estendida no que respecta a malas condicións de vida cara a un animal cunha función en particular: a caza. 

IR DE CAZA 

A cacería é unha actividade que moitas persoas a consideran como un “deporte” (A Real Federación Española de Caza, que obtivo o seu título ‘real’ pola concesión do rei no 2002, regula as normativas de dita actividade e a encadra no Consello Superior de Deportes).  Mais o mundo da cacería é máis grande do que nun principio sospeitara, xa que tamén existe a “caza natural, sostible e respectuosa co medio ambiente”, en palabras do presidente da Asociación de Cazadores Navarros, Miguel Iñigo.  

A caza no meu contexto inmediato, unha aldea pontevedresa, máis que unha cuestión de tradición, é un acto que potencia os encontros sociais e unha actividade que prové o pracer de adentarse e camiñar no medio do monte. Pero tampouco hai que esquecer da relación cultural entre a masculinidade e as armas. Na miña parroquia non hai ningunha muller-cazadora, así que podería supoñer que a caza tamén ten que ver coa reafirmación da masculinidade entre os grupos de homes.  

E é unha actividade bastante habitual. Das tres casas que rodean a miña, dúas teñen cans de cacería. Nun principio, polo tipo de discursos cos que medrei, pensara que falar con algún veciño-cazador sobre a caza sería un pouco incómodo para ambos. Daba por sentado que o dilema ético estaría presente e que o faría sentir incómodo. Mais non. As charlas son moi abertas e flúen sen problema ningún. Ao final, a caza está regulada polas administracións públicas e na aldea é unha actividade de ocio máis como os torneos de tute ou as noites de bingo. 

Así pois, nos primeiros meses cando aínda non coñecía moi ben a ninguén, ocorréuseme preguntar ao meu veciño-taxista se el ía de cacería. Nese momento mirara que a caza era algo tan común que pensei que ben podía funcionar como unha desas conversacións para combater os silencios inconfortables.  

Mais o home, para a miña sorpresa respondeu: “fun unha ou dúas veces. De feito merquei unha escopeta e todo. Pero despois me din de conta que o que me gustaba era saír a camiñar polo monte e sentar nunha pedra a comer un bocadillo. E para iso non tiña a necesidade de matar a un coenllo... porque a min no me gustou matar así, dábame moita pena”.  

Chámame a atención que, a pesar de que toda a poboación da miña parroquia cría animais para eventualmente sacrificalos e consumilos, non a calquera, como é o caso do meu veciño-taxista, gústalle saír a cazar. É como se os animais en liberdade espertaran unha sensibilidade particular, como se houbese unha diferencia entre os salvaxes e os que se mercan cun propósito en específico.  

Agora ben, cada fin de semana, o bar da aldea enchese de coches con remolques nos que nunha caixa metálica de metro e medio por metro e medio, van polo menos dous ou tres cans que ladran enfurecidos a calquera persoa distraía que se achegue moito á eles. 

OS CANS 

Gaiola cans de caza
Unha gaiola na que habitan dous cans

Cada que baixo a Mondariz pola estrada, paso por unha casa-bar. Nunha das paredes da casa  construíuse con ladrillos un cuarto con dimensións de un metro de ancho e dous de longo. Nese pequeno espazo, pechado dun costado cunha reixa de metal, viven dous cans. Dous. Sempre que paso están alí e cada que me achego a mirarlles de cerca, recibenme amosándo os cabeiros, enfurecidos, rabiados...  

Até o día de hoxe non me explico por que, se a construción está ao carón da estrada, ningunha autoridade tomou cartas no asunto. Segundo o artigo no. 9 da LEY 4/2017, de 3 de octubre, de protección y bienestar de los animales de compañía en Galicia, está prohibido “Manter aos animais en condicións inadecuadas, desde o punto de vista hixiénico-sanitario ou medioambiental, ou desatender o coidado e atención necesarios, de acordo coas necesidades fisiolóxicas e etolóxicas segundo a raza e especie.” (Tradución miña)  

Que os cans de caza vivan en esas condicións é máis que común e algo do que non se fala. Polo menos non o suficiente. Noutra casa da miña parroquia, nunha gaiola de aproximadamente metro e medio de ancho e sete de largo, viven SETE cans. Cans que son substituídos cada determinado tempo xa que o índice de mortalidade é bastante alto, como se pode supoñer se pensamos que esas gaiolas soen estar lonxe das casas dos donos, que non se limpan con suficiente frecuencia e que os cans pelexan constantemente entre si sen que ninguén os separe ou auxilie. 

É como se os cans de caza foran dunha raza inferior aos cans de compañía. De feito, o máis común é que, nas casas dos homes-cazadores, os cans de compañía estean soltos polo patio e xardín. Mentres que os de cacería viven separados e amontoados en gaiolas.  

Non é un segredo ningún. De feito, hai unhas semanas nunha reportaxe de David Babarro sobre a fauna salvaxe de A Costa, Cudeiro, un veciño da rexión afirmaba: “atopamos cans de caza, cando rematan as batidas, abandonados nas estradas todos os anos”. Ao final do verán pasado, só na zona de Vigo, atopáronse 370 cans unha vez que rematou a tempada de cacería.  

Mentres tanto, cada ano organízanse feiras onde se poñen á venda até 2.000 cans de caza e tense chegado a pagar 4.500 euros por un can adulto. Isto contrasta, no entanto, co feito que no 2017, segundo a Garda Civil, 40% dos cans que sofren maltrato, abandono ou roubo son de caza. Se pensa que a cifra é moito maior xa que non hai constancia estatística nin un organismo que recompile os datos.  

Sen dúbida, penso que este tipo de abusos e malos tratos sobre os animais ten que ver coa mirada utilitarista da que falei. A coexistencia e interdependencia coa natureza, incluídos os animais, sexan gando ou sexan salvaxes, xa é un feito particularmente visible nas zonas rurais, mais non sempre é recoñecido. E non pido que a miña veciña lle poña un nome a cada unha da súas galiñas. Mais, que pasaría se nos damos a oportunidade de empatizar co que está fóra de nós? De agradecer o que nos dan e dar a cambio algo máis que alimento. Que outras posibilidades de convivencia cos animais traería rachar co antropocentrismo? Que podería mudar? 

Arquivado en: Galicia Caza Medio rural
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Caza
Maltrato animal A Xunta usa fondos Next Generation para financiar un campionato de caza
A Fundación Franz Weber critica o emprego de fondos europeos “para subvencionar actividades que supoñen malos tratos e violencia sobre animais”. O convenio da Secretaría Xeral para ou Deporte considérao “proxecto de especial relevancia”.
Caza
Maltrato animal La Xunta del PP usa fondos Next Generation para financiar un campeonato de caza
La Fundación Franz Weber critica el empleo de fondos europeos “para subvencionar actividades que suponen maltrato y violencia sobre animales”. El convenio de la Secretaría Xeral para o Deporte lo considera “proyecto de especial relevancia”.
Medio ambiente
Caza en Monfragüe Recurrida la resolución que permite cazar en el Parque Nacional de Monfragüe
Ecologistas en Acción, SEO/BirdLife y WWF recurren la resolución de la Junta de Extremadura por la que se aprueba el “Programa de acción selectiva de ungulados en el Parque Nacional de Monfragüe 2023-2024”.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Tribunal Constitucional
Lei do Litoral O Constitucional avala a lei galega coa que a Xunta fixo súas as competencias na costa
O tribunal rexeitou por unanimidade o recurso do Goberno español contra 69 preceptos do texto, pero anula o que permite que os sistemas de vertedura de augas residuais poidan ocupar o dominio público marítimo-terrestre.
Sanidad pública
Ribera Salud Hospital del Vinalopó: el último rehén de la privatización del PP valenciano
La vuelta del PP al gobierno valenciano ha supuesto un balón de oxígeno para la principal beneficiaria de la privatización sanitaria, que mantendrá la concesión de Elx-Crevillent a pesar del malestar social.
Lawfare
Guerra judicial Las izquierdas brindan el apoyo unánime a Sánchez que él les negó durante la era del ‘lawfare’
Todos los partidos con representación en el Parlamento y ubicados a la izquierda del PSOE, también los soberanismos, han mostrado sus posiciones públicas en solidaridad con el acoso mediático y judicial contra el presidente del Gobierno.
Gobierno de coalición
Lawfare Sánchez cancela su agenda y para a “reflexionar” tras los ataques de la derecha y la imputación de Gómez
El presidente del Gobierno denuncia una operación contra él y su pareja, Begoña Gómez, por parte de la derecha y la ultraderecha, así como los medios afines que ha desembocado en la denuncia de Manos Limpias.
Lawfare
Justicia a la derecha Pedro Sánchez no está solo: estos son los precedentes a su caso de ‘lawfare’
El presidente del Gobierno aseguraba en su carta que el suyo era un caso de lawfare “sin precedentes”. Lo cierto es que esta estrategia de judicializar la vida política se ha enraizado durante los últimos años.
Política
Lawfare ¿Qué decisiones puede tomar Pedro Sánchez tras amagar con dimitir?
Tras el anuncio del presidente, se abren varias posibilidades que no se resolverán hasta el lunes: ¿Una moción de confianza? ¿La convocatoria de elecciones? ¿Un cambio de marco? ¿Dimitir y dar el salto a la presidencia del Consejo Europeo?
Opinión
Opinión Cuando la mierda nos come
El panorama mediático se ha convertido en una amalgama de espacios a cada cual más insano. Basura fabricada por gabinetes ultras, aceptada por jueces afines y amplificada por pseudomedios de propaganda regados con dinero público. Hay que pararlo.

Últimas

Portugal
Portugal Cuando los campesinos portugueses tomaron la tierra… y la contrarrevolución se la despojó a tiros
Tras el 25 de abril de 1974 una ola de ocupaciones agrícolas impulsó en Portugal una profunda reforma agraria que los gobiernos socialistas y conservadores tardarían más de una década en desmontar.
Derechos Humanos
Libertades y derechos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Palestina
Genocidio en Gaza La Flotilla de la Libertad acusa a Israel de parar su salida con una nueva maniobra de presión
Los esfuerzos de Israel para impedir la partida del barco Adkeniz con destino a Gaza ponen otra traba que puede ser definitiva para el destino de una misión que pretende romper el bloqueo marítimo sobre Gaza.
Antifascismo
Antifascismo en Roma 25 de Abril, día de ‘La Liberazione’
El movimiento antifascista celebra el fin de la ocupación nazi con una demostración de poder en las calles de Roma.
Más noticias
El Salto Twitch
El Salto Twitch La Catana 2x06, comunicación política y campaña
Nos preguntamos cómo la carta de Pedro Sánchez atraviesa un momento político y electoral que se estira desde las generales, pasando por elecciones gallegas y vascas, para cristalizar en unas catalanas y europeas que van a marcar nuestro imaginario.
Portugal
Memoria histórica 50 años del 25 de abril: la reforma agraria
Cuando se cumple medio siglo de la Revolución de los Claveles este catedrático y corresponsal de prensa en Portugal entre 1974 y 1975 relata una de las caras menos conocidas de este proceso histórico: la reforma agraria.
Palestina
Palestina La Flotilla hacia Gaza anuncia un retraso de la salida de los barcos de ayuda
La organización refiere presiones internacionales para que no se lleve a cabo una misión que pretende entregar 5.500 toneladas de alimentos y productos de primera necesidad a la población atrapada en el territorio palestino.

Recomendadas

Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).
Música
Música Aprendiendo filosofía con el punk patatero de La Polla Records
Los cáusticos esputos lanzados por Evaristo en las canciones de La Polla Records contenían materia adecuada para hablar de filosofía política en el instituto. Así lo entiende el profesor Tomás García Azkonobieta, autor de ‘La filosofía es La Polla’.