Ecología
'Algas verdes', unha banda deseñada de denuncia ecosocial

Reseña do cómic-reportaxe de Léraud e Van Hove publicado por Astiberri.
Portada Algas Verdes cómic
Colaborador do Instituto Resiliencia https://www.saberes.eu/css/tag/instituto-resiliencia/
26 abr 2023 09:30

Algas verdes. La historia prohibida (2022) é un cómic de non ficción, parte reportaxe, parte ensaio, pero que trata temáticas que conteñen todos os ingredientes necesarios para un bo argumento de ficción do xénero de intriga ou de serie negra: un asasino silandeiro e invisible asexa todo aquel que se achegue á beiramar en Bretaña. O criminal leva actuando desde polo menos a década dos 1970 e reaparece todos os anos coas temperaturas mornas, malia os enormes recursos postos polas autoridades para erradicalo. O peor do caso é que o asasino conta ao seu favor coa lei do silencio que parece imperar na clase política e empresarial e, en xeral, na sociedade civil bretoa. Un pequeno grupo de xornalistas, científicos e activistas medioambientais tentan deter definitivamente o criminal, desvelar os seus cómplices e encubridores e sacar á luz a verdade...

Xa desde as contundentes cinco primeiras páxinas, os autores, os franceses Inès Léraud (guion) e Pierre Van Hove (debuxo) van partir desta intriga, pero van revelarnos quen é o asasino, xa que o seu principal interese é informarnos sobre este grave problema medioambiental e de saúde pública que afecta especialmente Bretaña e que é aínda pouco coñecido para a opinión pública xeral: as mareas verdes.

Durante os meses máis cálidos (antes, primavera e verán; actualmente, a meirande parte do ano), en praias e esteiros dos ríos se depositan enormes cantidades de algas verdes, molestas, pero inocuas mentres están frescas. Ao apodreceren, xeran sulfuro de hidróxeno (H2S), un gas a temperatura ambiente, que se acumula en burbullas e non se libera ata que as algas son movidas. O H2S ten un cheiro moi desagradable, a ovos podres, pero en concentracións moi altas bloquea o olfacto e, o que é peor, é moi tóxico por simple inhalación, podendo causar a morte dunha persoa en segundos.

Esta banda deseñada, parte reportaxe e parte ensaio, aborda con ingredientes de intriga e xénero negro, un grave problema medioambiental e de saúde pública na Bretaña

Poderemos considerar mellor os contidos da obra se vemos as partes das que está composta, fundamentalmente dúas: unha primeira que abrangue o prólogo, os primeiros capítulos e os dous capítulos finais e onde se reconstrúen os incidentes máis graves, acontecidos entre 1989 e 2016 (en total, tres persoas falecidas e unha corentena de animais mortos, tanto salvaxes coma domésticos) e as reaccións que estes producen nas sociedades bretoa e francesa. Neste punto, o cómic representa con total acerto o choque entre aqueles que investigan, tratan de coñecer as causas, poñerlles remedio e advertir a opinión pública para que os incidentes non se volvan repetir (e que resultan ser unha minoría: achegados das vítimas, un médico, uns poucos xornalistas e activistas medioambientais...) e aqueles que obstaculizan as investigacións, ocultan a verdade, encobren posibles responsables ou, simplemente, non fan nada. Entre eles: políticos nos varios niveis da administración (local, rexional, estatal), membros da administración xudicial, científicos que traballan para corporacións ou lobbies empresariais, parte dos xornalistas e directivos de medios de comunicación e mesmo agricultores e gandeiros (individualmente ou nas súas organizacións representativas).

algas verdes 2

Así, como exemplo disto, en toda a área costeira bretoa afectada polas mareas, unha soa alcaldesa, logo dun dos incidentes, fixo instalar inmediatamente letreiros nas praias advertindo do perigo das algas verdes; os outros alcaldes preferiron non facelo ante o temor de que puidesen “espantar os turistas”, sen dúbida seguindo a máxima ultra-capitalista de xamais permitir que unha mala nova, un dilema moral, unha desgraza persoal, nin por suposto unha desfeita medioambiental, che arruíne un negocio... Esta parte da obra conecta directamente coa empatía e co sentido ético do lector e consegue comunicar auténtico desacougo.

A maioría dos alcaldes seguiu a máxima ultracapitalista de xamais permitir que unha mala nova ambiental che arruine o negocio

A segunda parte, constituída polos capítulos centrais, é a que explica como se chegou a esa situación. Porque, ademais de seren un grave problema de saúde pública, as mareas verdes son un síntoma dunha patoloxía medioambiental máis fonda. A hipertrofia das algas verdes está vencellada directamente co exceso de nutrientes no medio (principalmente nitratos, disoltos na auga), os cales son achegados en forma de residuos de actividades humanas (principalmente gandería e agricultura, tamén a actividade urbana), residuos que chegan facer tóxicas (tamén para os humanos) e inhabitables para a flora e a fauna propias as augas dalgúns ríos, pero que paradoxalmente son un fertilizante potentísimo para as algas verdes da zona intermareal.

Este desequilibrio total do ecosistema ten as súas raíces na introdución da agro-industria moderna en Bretaña a partir dos anos 1950 e 1960, co seu uso sistemático de agroquímicos. A agrogandería bretoa pasou en poucos anos dun sistema extensivo e de subsistencia a outro intensivo e altamente industrializado, algo análogo, aínda que anterior no tempo, ao acontecido en Galicia. Así como o consumo de agroquímicos e a emisión de puríns non deixa de aumentar ano a ano, tamén aumenta a concentración de nitratos e o tamaño e duración das mareas verdes.

A agrogandería bretoa pasou a un sistema intensivo altamente industrializado, un proceso análogo ao acontecido en Galicia

O cómic amosa en detalle como, sendo Bretaña unha das principais rexións produtoras de alimentos da UE, cun sector agroalimentario moi industrializado, ademais dun crecente sector turístico, e inserida no actual sistema capitalista do crecemento infinito, son exercidas múltiples presións, desde todos os recantos do sistema, contra calquera que pretenda actuar contra as mareas verdes e contra as súas causas directas. Malia todo, nos últimos anos, a tendencia esta revirando e as administracións comezan recoñecer a desfeita medioambiental e actuar (insuficientemente) contra mareas e excesos de contaminantes.

Por outra banda, nesta segunda parte se explica tamén certa trampa económico-legal na que se ven metidos os agrogandeiros bretóns actuais, para os cales case a única opción de supervivencia é traballaren para as poderosas corporacións alimentarias da rexión, favorecidas polos gobernos rexional e estatal e fornecidas con fondos da UE e, dese xeito, perderen toda iniciativa á hora de escoller o que cultivan/crían, como o cultivan/crían e como o comercializan. Sen dúbida, esta é a sección informativamente máis densa e a que require un maior esforzo por parte dos lectores.

En definitiva, Algas verdes. La historia prohibida é un ensaio-reportaxe exhaustivo, con continuos apuntamentos á marxe e cun extenso apéndice documental (textos e fotografías) que apoia o contido gráfico. Unha obra que cumpre fundamentalmente unha función informativa, didáctica e de denuncia ecolóxica e social, pero que non descoida en absoluto o entretemento do lector, área onde destaca, ocasionalmente, unha afiada sátira política. Na humilde opinión deste comentarista, é de obrigatoria adquisición por parte de bibliotecas que teñan unha sección medioambiental.

Esta obra, editada no Estado con calidade e prezo asequible por Astiberri, merece un lugar na sección sobre medioambiente das bibliotecas públicas.

A guionista Inès Léraud (Saumur, 1981), xornalista con formación superior en cinema e filosofía, leva colaborando con diversas radios francesas desde a década de 2000, producindo programas e audio-documentais centrados en temas sociais e ecolóxicos. En 2015 trasládase a Bretaña e inicia unha investigación sobre a situación do agro, da agroindustria e do medio ambiente nesta rexión, que dá como froito, entre outros, unha serie de audio-reportaxes. Xa centrada no problema das mareas verdes, Léraud crea unha primeira versión de Algas verdes, tamén debuxada por Van Hove, en forma de reportaxe de BD de 43 páxinas e que, co título “Sur la plage empoisonnée” (Na praia envelenada), foi publicada en setembro de 2017 en La Revue Dessinée nº 17 (unha revista trimestral francesa de investigación xornalística e reportaxes integramente en BD). Dous anos despois, logo dunha reelaboración e ampliación de contidos, Delcourt saca do prelo, en edición conxunta con La Revue Dessinée, este que é o primeiro álbum de Léraud como guionista.

Para o debuxante Pierre Van Hove (Angoulême, 1974) este é o seu segundo álbum completo nese labor. Van Hove é un autodidacta que pasou previamente polos eidos da animación audiovisual, a ilustración infantil e para a prensa, antes de centrarse na BD. Nesta obra usa un estilo semi-realista moi sobrio mais expresivo, que lle dá a moitas secuencias certa cualidade de longametraxe documental en soporte papel (por exemplo, cando sostén un mesmo encadre ao longo de varias viñetas ou imita encadres típicos da reportaxe audiovisual) e que lle permite compoñer con claridade cadriños e páxinas con grande cantidade de información gráfica. Non obstante, Van Hove racha o estilo con ocasionais escapadas cara á sátira gráfica e á caricatura, achegando variedade á obra (como nas dúas duplas páxinas (92-95) nas que fai saltar unha diminuta caricatura do presidente do consello rexional de Bretaña por todas as oficinas e xuntanzas das organizacións empresariais do chamado lobby bretón).

Para rematar, a colorista Mathilda, colaboradora habitual de Van Hove, consegue combinar claridade con expresividade e engadir algunhas notas expresionistas aos debuxos deste, usando sempre cores desaturadas, nunha paleta notablemente limitada, na que predominan verdes, azuis e amarelos.

A edición en castelán a cargo de Astiberri (Colección Sillón Orejero, 2022, con tradución de Rubén Lardín, 130 páxinas + apéndice documental de 25) compaxina a estupenda calidade que é marca da casa, cun prezo ben asequible.

E se diciamos ao comezo que a temática de Algas verdes daría un bo argumento para unha ficción de intriga, resulta que esa vai ser precisamente a súa próxima vida: para xullo de 2023 está prevista en Francia a estrea de Algues vertes, l’histoire interdite, unha adaptación en forma de longametraxe de ficción de produción franco-belga, dirixida por Pierre Jolivet, guionizada por Jolivet e Inès Léraud e protagonizada por Céline Sallette e Nina Meurisse.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

El Salto Radio
¡Qué Grande Es El Cómic! Lecturas: ‘Aquí’
El programa ¡Qué Grande Es El Cómic! pone sobre la mesa de debate la revolucionaria obra de Richard McGuire, diez años después de su primera edición
Cómic
Cómic ‘The Question’ y el nuevo cómic negro de superhéroes
Entre 1987 y 1989, Dennis O’Neil forjó su obra maestra, ‘The Question’, un cómic atemporal que trascendió por romper las reglas de la ortodoxia del superhéroe.
El Salto Radio
Programa especial La vida en viñetas
El programa ¡Qué Grande Es El Cómic! celebró su primer aniversario promoviendo una tertulia sobre el oficio de hacer cómics con destacadas figuras de la industria
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Tribunal Constitucional
Lei do Litoral O Constitucional avala a lei galega coa que a Xunta fixo súas as competencias na costa
O tribunal rexeitou por unanimidade o recurso do Goberno español contra 69 preceptos do texto, pero anula o que permite que os sistemas de vertedura de augas residuais poidan ocupar o dominio público marítimo-terrestre.
Lawfare
Del shock a la reacción El PSOE sale en tromba a resistir el ‘lawfare’ que antes negaba
Este jueves por la tarde comenzaron a delinearse las primeras acciones de calle y estrategias de movilización. El grupo parlamentario, atónito ante un Sánchez bunkerizado. En Sumar piden recordar que el proyecto político supera los nombres.
Sanidad pública
Ribera Salud Hospital del Vinalopó: el último rehén de la privatización del PP valenciano
La vuelta del PP al gobierno valenciano ha supuesto un balón de oxígeno para la principal beneficiaria de la privatización sanitaria, que mantendrá la concesión de Elx-Crevillent a pesar del malestar social.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.
Cine
Estíbaliz Urresola “El cine no debe quedar impasible ante las atrocidades que suceden”
La directora de ‘20.000 especies de abejas’ sigue recibiendo reconocimientos por su película, pero pide que se transformen en aplicación de mejoras concretas para el colectivo trans.
Ley de Memoria Histórica
Niños y niñas de la polio Víctimas de la Polio y post-polio desesperadas ante la nula respuesta de las administraciones a sus demandas
Claman por un apoyo inmediato de otra forma “van a acabar extinguiéndonos después de años de sufrimiento y abandono”, afirman desde la Plataforma niños y niñas de la polio que este viernes se concentran frente a Sanidad.
Lawfare
Guerra judicial Las izquierdas brindan el apoyo unánime a Sánchez que él les negó durante la era del ‘lawfare’
Todos los partidos con representación en el Parlamento y ubicados a la izquierda del PSOE, también los soberanismos, han mostrado sus posiciones públicas en solidaridad con el acoso mediático y judicial contra el presidente del Gobierno.

Últimas

Opinión
Opinión Cuando la mierda nos come
El panorama mediático se ha convertido en una amalgama de espacios a cada cual más insano. Basura fabricada por gabinetes ultras, aceptada por jueces afines y amplificada por pseudomedios de propaganda regados con dinero público. Hay que pararlo.
Migración
Migración València suprime el Consejo municipal donde se abordaban las problemáticas migrantes
La supresión de este órgano consultivo pone en riesgo las iniciativas realizadas para facilitar la relación de la administración con el 22% de la población local.
Más noticias
Portugal
Portugal Cuando los campesinos portugueses tomaron la tierra… y la contrarrevolución se la despojó a tiros
Tras el 25 de abril de 1974 una ola de ocupaciones agrícolas impulsó en Portugal una profunda reforma agraria que los gobiernos socialistas y conservadores tardarían más de una década en desmontar.
Medios de comunicación
Opinión ¿Y qué esperabas, Pedro?
Los gobiernos de derechas llevan años alimentando con dinero público a sus medios afines que esparcen bulos y manipulan sin que el Gobierno haya hecho nada para evitarlo.
Crisis climática
Crisis climática ¿Cómo sería una transición ecosocial en la industria española?
El sector industrial es el segundo consumidor de energía, solo por detrás del de transporte. La transición ecosocial debe pasar obligatoriamente por la transformación de este sector de la economía.
Derechos Humanos
Libertades y derechos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Palestina
Genocidio en Gaza La Flotilla de la Libertad acusa a Israel de parar su salida con una nueva maniobra de presión
Los esfuerzos de Israel para impedir la partida del barco Adkeniz con destino a Gaza ponen otra traba que puede ser definitiva para el destino de una misión que pretende romper el bloqueo marítimo sobre Gaza.

Recomendadas

Política
Lawfare ¿Qué decisiones puede tomar Pedro Sánchez tras amagar con dimitir?
Tras el anuncio del presidente, se abren varias posibilidades que no se resolverán hasta el lunes: ¿Una moción de confianza? ¿La convocatoria de elecciones? ¿Un cambio de marco? ¿Dimitir y dar el salto a la presidencia del Consejo Europeo?
Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).