AGANTRO
Estratexias e resistencias: das mariscadoras aos “cayetanos”

Onde as clases subalternas empregaban as tácticas de resistencia cotián para mellorar as súas vidas, as clases privilexiadas as usan para manter os seus privilexios.
O mar tamén ten mulleres - 11
Dúas traballadoras do mar. Fotografía pertencente á galería “O mar tamén ten mulleres”. Elena Buch

Agantro (Asociación Galega de Antropoloxía Social e Cultural)

30 ene 2021 11:13

A finais da década de 1970 James C. Scott, politicólogo e antropólogo, levou a cabo unha investigación entre os agricultores pobres dunha vila de Malaisia. Convivindo coas persoas deste modesto lugar puido ir desenguedellando o complexo novelo de relacións, intereses enfrontados, colaboración e competición que tiñan lugar entre uns e outros, entre os que posuían case que todas as terras e o poder e os que debían alugar o seu lombo e as súas forzas para sobrevivir.

Esta sociedade pequena, remota aos centros de poder e composta maioritariamente por xente moi pobre, resultou ser un microcosmos grazas ao estudo do cal Scott desenrolou unha visión que tería grande influencia nas ciencias sociais. Ata entón, a tendencia maioritaria nos estudos sociais e históricos era a de presentar ás clases subalternas coma suxeitas á vontade das elites, que dispuñan delas ao seu antollo, explotándoas sen recibir unha contestación, xa que a mesma ideoloxía dos poderosos colonizaría as mentes dos dominados. A atenta observación etnográfica de Scott amosou que a realidade era outra: as persoas das clases inferiores non asumían sen mais o relato das clases dominantes, se non que adaptaban a relixión e a ideoloxía aos seus intereses; e tampouco eran pasivas ante a súa situación de sometemento, pola contra levaban a cabo todo tipo de estrataxemas para minimizar a explotación da que eran obxecto. Estas estratexias foron definidas por Scott coma resistencia cotián.

Para as persoas das clases subalternas que viven en réximes autoritarios o enfrontamento directo, en rebelión aberta contra as elites, é perigoso e ás veces desastroso, tendo consecuencias na forma de multas, cárcere ou masacres levadas a cabo polas forzas militares e policiais. Xa que logo, o camiño mais habitual a seguir para defender os seus intereses consiste nesta resistencia cotián. Scott describiu os xeitos nos que se manifestaba na súa vila malaia: pequenos roubos, falta de esforzo no  traballo a xornal, ataques anónimos, sabotaxes, rumores que atacaban a reputación dos poderosos, ameazas veladas, acoso aos colaboracionistas... Recursos que se atopan alá onde existen persoas en situacións de opresión nas que a oportunidade de protestar é escasa e perigosa. Na Galiza varios estudosos interesados nas clases populares teñen documentado este tipo de resistencia, entre eles a historiadora Ana Cabana, que describiu en varios traballos como o campesiñado galego recorreu a ela durante o franquismo, o historiador Carlos Velasco na Galiza campesiña do s. XIX e principios do XX, ou a antropóloga Paula Godinho nas traballadoras das multinacionais do textil.

A atenta observación etnográfica de Scott amosou que a realidade era outra: as persoas das clases inferiores non asumían sen mais o relato das clases dominantes, se non que adaptaban a relixión e a ideoloxía aos seus intereses

Dende a Antropoloxía, investigo actualmente como as mariscadoras das Rías Baixas opuxeron este tipo de resistencia a repetidos ataques aos seus medios de vida. Os anos 70 do pasado século foron momentos de intensa conflitividade nas praias; dunha banda, a instalación de numerosas plantas extractoras de area e outras industrias puxo en perigo os ecosistemas e os bancos marisqueiros; doutra, déronse intentos de privatizar a extracción do marisco. O réxime franquista agoniaba, pero sen deixar de levar a cabo actos de represión brutais contra as persoas que ousaban levar a cabo protestas. De aí que as mariscadoras utilizaran amplamente tácticas de resistencia que evitaron ata o último momento a confrontación aberta. Algunhas destas tácticas que puiden documentar foron actos de sabotaxe, levados a cabo con nocturnidade; difamar ás persoas que procuraban usurparlles o uso das praias; esparexer rumores que buscaban a mobilización na contra dos plans de explotación que danaban os seus intereses; subverter símbolos do réxime, coma levar fotos dos reis nas manifestacións, para evitar a represión das forzas da orde. A pesar do graves que chegaron a ser algunhas situacións, o humor tamén tivo a súa parte nestas loitas: por exemplo durante o Entroido, as mariscadoras usaron as tradicionais coplas para burlarse dos que as prexudicaban e denunciar en presencia de toda a vila as inxustizas que cometeran.

O uso destas estratexias polas mariscadoras para confrontar a persoas e institucións frecuentemente involucradas co réxime, que posuían un poder político i económico moito maior que o delas, tivo resultados desiguais; unhas veces remataron perdendo as praias e por riba sendo represaliadas con cárcere, golpes e multas, como ocorreu por exemplo en Lourizán, coa instalación da celulosa; pero outras veces acadaron a vitoria, proba da efectividade dunhas tácticas que conseguían manter relativamente a salvo ás resistentes nunha loita moi desigual. Nun dos conflitos que tivo lugar en Cambados, as mariscadoras, logo de moito esforzo, acadaron o suficiente apoio popular para, actuando en multitude, rematar asaltando e desmontando, con sachos e martelos, as plantas de extracción de area que estaban estragando o marisco, sen que as forzas policiais puideran impedilo.

Dende a Antropoloxía, investigo actualmente como as mariscadoras das Rías Baixas opuxeron este tipo de resistencia a repetidos ataques aos seus medios de vida

Porén, as estratexias da resistencia cotián non son patrimonio exclusivo das persoas mais desfavorecidas. Poden ser utilizadas tamén por grupos que forman parte privilexiada da sociedade. Nos últimos anos vemos como, ao tempo que os movementos polos dereitos humanos i en favor da igualdade van acadando logros cada vez maiores, representantes das elites parecen recorrer cada vez mais a protexer as súas prerrogativas utilizando tácticas de resistencia.

Conforme se fai maior o consenso social en favor da igualdade entre as persoas, independentemente de raza, xénero ou clase, é menos aceptable discriminar a ninguén por estas características. As políticas no favor da igualdade son percibidas negativamente polos grupos que posúen privilexios derivados do seu xénero, de ser cidadáns dun estado ou da súa riqueza, pero non poden combatelas cun discurso simplemente racista, machista ou plutócrata; deben polo tanto disfrazar as súas reivindicacións para facelas moralmente lexítimas.

Doutra banda, o fortalecemento dos sistemas democráticos fai que en boa parte do mundo os privilexiados xa non atopen tan aconsellable coma no pasado o recurso ao golpe de estado ou á violencia para deter os avances sociais das minorías.

Por estes motivos, o camiño para os grupos privilexiados manter as súas prerrogativas reside en estratexias moi semellantes ás da resistencia cotián. Eles mesmos recorren a alcumarse coma “resistentes” -nos Estados Unidos temos por exemplo a organización racista denominada “Aryan Resistance”-. O disimulo convértese nunha das súas principais armas: posto que o racismo, a homofobia e o machismo xa non son aceptables, son soterrados baixo consignas politicamente mais correctas, coma a defensa da liberdade persoal ou económica. O disimulo serve tamén para negar a propia responsabilidade nas desigualdades ou a existencia mesma destes problemas, ao tempo que se lle poñen cambadelas ás solucións.

Conforme se fai maior o consenso social en favor da igualdade entre as persoas, independentemente de raza, xénero ou clase, é menos aceptable discriminar a ninguén por estas características [...] Por estes motivos, o camiño para os grupos privilexiados manter as súas prerrogativas reside en estratexias moi semellantes ás da resistencia cotián

A loita pola hexemonía ideolóxica é importante nas confrontacións entre clases sociais. A competencia polos recursos ven acompañada pola construción de crenzas e ideoloxías que xustifican o dereito a estes bens, e podemos ver como as clases dominadas levantan creacións culturais con estes obxectivos, dende as historias de bandoleiros andaluces que socorren aos humildes, aos relatos das persoas escravizadas nos Estados Unidos que profetizaban a súa liberación inspirándose no episodio bíblico do pobo xudeu saíndo de Exipto. Do mesmo xeito, os resistentes contra a igualdade atópanse actualmente embarcados nunha cruzada de creación de mitos, os mais representativos dos cales son tal vez as teorías da conspiración. Algunhas destas lendas contemporáneas buscan asentar a lexitimidade das reclamacións dos grupos dominantes, aos que representan coma vítimas. Así, no tocante á raza, asistimos á propagación de teorías da conspiración que afirman que a “raza europea” está sendo obxecto dun xenocidio: elites na sombra estarían desexosas de facela desaparecer, vía hibridación e promoción da homosexualidade e o feminismo, para así controlar o mundo. En canto ao xénero outra destas teorías sostén que os varóns heterosexuais brancos son gravemente damnificados polas políticas a prol da igualdade; as mulleres, manipuladas polos movementos feministas xa non apreciarían as virtudes dos homes auto denominados “incels”, que se verían abocados ao celibato. A construción de mitos comúns fai transversal á clase social a loita contra a igualdade, unindo a traballadores pobres temerosos de ser desprazados por mulleres ou inmigrantes con propietarios e podentes que desexan manter ou aumentar os seus privilexios.

A crise sanitaria global resultou unha conxuntura ideal para a construción de mitos, moitos deles  destinados a loitar contra a igualdade. Por exemplo, o feminismo foi criminalizado dende as posicións mais conservadoras, responsabilizando ás manifestacións do día 8 de Marzo de espallar a pandemia no estado español. O temor á ciencia e o rexeitamento ás medidas sanitarias serven para levantar a pantasma de conspiracións mundiais, inimigos invisibles que se apoderan das institucións, lexitimando por tanto a resistencia, mesmo violenta, contra delas.

Neste verán puidemos ver ás persoas dos barrios do estado español coa maior renda per capita manifestándose contra o confinamento. Tamén aquí as alegacións recorreron ao vitimismo, criticando as medidas de illamento, das que denunciaban que poñían en perigo a economía e a liberdade; tratouse da apropiación polos mais ricos dun dos xeitos de protesta mais humildes imaxinable -as 'caceroladas', que neste caso incluíron a presenza dalgún pau de golf coma percusor-, e veu acompañada por reivindicacións que atacaban non só a xestión da pandemia, se non a un goberno favorable ás  políticas igualitarias. Baixo a pretendida loita por salvar a economía e o dereito de reunión contra as medidas de confinamento, atópase tamén unha defensa dos privilexios dos propietarios dos medios de produción, que, a diferencia dos operarios que deben asistir ao seu posto de traballo fisicamente, poden controlar de xeito telemático aos traballadores.

Baixo a pretendida loita por salvar a economía e o dereito de reunión contra as medidas de confinamento, atópase tamén unha defensa dos privilexios dos propietarios dos medios de produción, que, a diferencia dos operarios que deben asistir ao seu posto de traballo fisicamente, poden controlar de xeito telemático aos traballadores

Non cabe subestimar a importancia das tácticas de resistencia cotián. As clases subalternas levan empregándoas dende sempre porque conseguen mellorar as súas vidas mediante elas, minimizando  a extracción de recursos á que son sometidas polas clases dominantes, e creando xustificacións morais para as súas actuacións. Do mesmo xeito, as clases privilexiadas opóñense ás políticas igualitarias, e tamén se adican á creación e difusión de rumores, difamacións e mesmo sistemas de crenzas enteiros, que poden mobilizar a moitas persoas: unha vez se consegue consenso social dabondo, pode pasarse da resistencia ao ataque con bastante efectividade, xa sexa para destruír unha planta de extracción de area ou mesmo tomar o Capitolio.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro O número 262 dunha rúa no Porto
Nunha casa do Porto estudantes de todo o mundo entrelazan culturas e lembranzas, deixando nas súas paredes un rastro de convivencia e cambio continuo.
AGANTRO
México O mundo en chamas
Escribo dende México sobre a violencia no país e no mundo, pois alén da invención da «narcocultura», compre reflexionarmos sobre o violentamento global do imaxinario, a sociedade e a política.
AGANTRO
Agantro Cartografando as violencias no corpo, na mente e no mapa
As violencias de xénero teñen múltiples impactos nas vidas das mulleres e crianzas que a enfrontan. Para evitar a cronificación da violencia cómpre colocar as súas voces no centro do deseño e execución das políticas públicas.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Xunta de Galicia
Vivenda O ‘teléfono antiokupas’ da Xunta recibiu só tres chamadas por ocupacións en 2024
O servizo foi renovado este ano cun orzamento de 61.000 euros, coa colaboración do Consello da Avogacía Galega e 135 avogados para atender as consultas. O pasado ano atenderon 109 consultas, a maioría sobre desafiuzamentos.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.
Madrid
Acusaciones de violencia sexual Monedero, bajo investigación de la Universidad Complutense por la denuncia de acoso sexual de una alumna
La confidencialidad del expediente no permite saber cuándo se presentó la denuncia ante la Unidad de Igualdad o cuánto se demorará la resolución. La Complutense afirma que la Inspección de Servicios está tramitando la acusación.
Justicia
Justicia Rubiales, condenado por agresión sexual y absuelto del delito de coacciones
18 meses de multa con cuota de 20 euros al día por un delito de agresión sexual. Es la condena al expresidente de la RFEF Luis Rubiales por los hechos ocurrido en la ceremonia de entrega e medallas del pasado mundial celebrado en agosto en Sidney.
Egipto
Egipto Ashraf Omar continúa en prisión provisional por dibujar
Ashraf Omar, caricaturista político del medio digital AlManassa, sigue en prisión preventiva indefinida tras ser arrestado violentamente en su domicilio el 22 de julio de 2024.
Fascismo
Memoria antifascista Allí donde hay humo, hay fuego
A unos días de las elecciones alemanas, donde la ultraderecha acude fortalecida, un repaso sobre el proceso de desnazificación posterior a la Segunda Guerra Mundial y sus medias verdades.

Recomendadas

Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.
América Latina
Extrema derecha Los soldados de Donald Trump en América Latina
Mientras algunos presidentes latinoamericanos, con mayor o menor ímpetu, intentan ponerle freno, otros tantos se arrodillan y le rinden pleitesía sin recibir nada a cambio. ¿Quiénes son los súbditos latinoamericanos de Trump?