O prelo
Andrea Jamardo “Os nosos libros reflicten o noso xeito de ver e de estar no mundo”

Falamos coa editora de Cuarto de Inverno sobre a visión do seu proxecto editorial e a recuperación da historia de mulleres a través da literatura.
Andrea Seijo Cuarto de Inverno
Andrea Jamardo Seijo, editora de Cuarto de Inverno
26 jun 2021 10:11

Hai once anos, Andrea leu un poemario de María do Cebreiro e fantasiou coa idea de ter un selo editorial propio. Hoxe, ela e máis o seu socio David Cortizo son as cabezas de Cuarto de Inverno, un proxecto editorial de carácter independente que desde o 2019 comezou a construír o catálogo heteroxéneo que o caracteriza: entre as súas nove publicacións, hai teatro, poesía e narrativa para todas as idades. Iso si, todas as súas obras están creadas con atención e coidado tanto na forma, coma no contido, demostrando o carácter ético destes dous lectores que se adentraron con fe na aventura da edición de textos.

Que é Cuarto de Inverno e como definiriades a vosa liña editorial?
Cuarto de Invernos é unha editora independente con sede na Galiza, pero os seus libros son libres de voar alá onde queiran. A nosa liña editorial ten que ver moito co quen somos, tanto eu, coma o meu socio e colega David Cortizo. Por exemplo, nós nunca publicariamos un texto que non nos gustase como lectoras e esa é a nosa premisa principal como editoras.  Agora mesmo temos tres liñas editoriais diferenciadas por idade: infantil, xuvenil e adulto.  Nesas tres franxas de idade poden haber textos de calquera xénero literario. Por agora, temos publicado narrativa, poesía e teatro.

Mencionades que os libros que publicades van acompañadas do voso posicionamento vital, do voso xeito de ver o mundo. Cal é esa perspectiva do mundo?
Nós queremos un mundo inclusivo, un mundo feminista, un mundo que coide do seu medio ambiente, que apoie o seu comercio local... Sobre ese último aspecto, por exemplo, somos nós quen distribuímos ás librarías as nosas obras. Sobre todo, procuramos traballar coas librarías do barrio. Os nosos libros son un posicionamento porque nunca publicaríamos algo que non compartise a nosa forma de ver, entender ou estar no mundo.

Para nós publicar en galego tamén é un posicionamento e está ligado a nosa forma de entender o mundo

Cal é o proceso de selección das obras?
Hai dúas vías: recepción de orixinais e por pedido. É certo que a maioría das obras que publicamos foron por pedido ou porque quedaron como finalistas nalgún premio e que, por unha razón ou outra, chegaron a nós. O que máis procuramos e a pedido porque, como publicamos poucos textos ao ano, buscamos cousas moi específicas. Entón, acudimos nós á autora que nos pode proporcionar o texto que nos interesa. Mais non sempre é así. Este mes recollemos da imprenta o noso noveno libro que é As palabras están a mirarse arredor da mesa, de Antonio García Teijeiro. Este poemario foi unha proposta súa que nós aceptamos publicar. Pero, os caso de As mil vidas de Dorotea e de A mestra corremundos si foron encargos que lles fixemos ás autoras.

O coidado editorial é moi importante para vós. Lémbrame un pouco o que dicía Virginia Woolf sobre a importancia da edición dos textos na experiencia das lectoras. Por que é tan importante para vós a materialidade dos libros?
Nós o que queremos é que a edición estea a altura do texto. E tamén, por outra parte, por deferencia ás autoras e autores, que lle dedican moitas horas da súa vida a escribir. Se nós queremos facer atractivos os libros -porque ao final o que nós queremos é vender-, unha boa edición ten que acompañar os textos. Buscamos textos de calidade, entón non os poderíamos editar sen coidado e sen mirar até o último detalle. Somos unha editorial pequena e non temos moita visibilidade. Cando chegas a unha libraría hai moitísimas obras de onde escoller, entón, tamén queremos que o visual nos axude a vernos entre tanta publicación. 

Mais tampouco nos gusta falar do libro como obxecto porque parece que falas de algo que admiras pero non tocas. Non queremos iso, senón que as edicións sexan bonitos e estean coidadas. A verdade é que as autoras e os autores están contentos e sempre nos din que lles gusta o resultado final. Iso para nós é moi importante.

Hai algún posicionamento detrás do feito de que o 90% do voso catálogo estea asinado por mulleres?
Claro que o hai, mais tampouco quere dicir que só imos publicar mulleres. É verdade que, até agora, as mulleres son quen nos fixeron chegar eses textos que nós estabamos a buscar. Agora acabamos de publicar a Antonio García Teijeiro e está claro que publicaremos máis homes, pero si que, polo momento, as mulleres son quen nos están a fornecer o que nós buscamos. Ou mesmo o que elas están a procurar como autoras é o mesmo que nós estamos a procurar como editoras. Penso que é iso, pero non é que sexamos excluíntes nese aspecto.

Nunca publicariamos un texto que non nos gustase como lectoras e esa é a nosa premisa principal

En que radica para vos a importancia de editar en galego nun contexto de conflito lingüístico?
O persoal é político. Para nós publicar en galego tamén é un posicionamento e está ligado a nosa forma de entender o mundo. Non sei se nalgún momento publicaremos noutro idioma, pero nunca pensamos en non o facer no noso idioma porque cremos que é algo que hai que naturalizar e normalizar. Tamén hai moitísima xente que non é galego falante pero que le en galego, do mesmo xeito que os que somos galegos falantes lemos noutro idioma.

Respecto á demanda, cal é o estado da literatura xuvenil no sistema editorial galego? Pregúntovos, sobre todo, porque, no voso catálogo, é o xénero que predomina.
A nosa idea é publicar dous libros de cada colección ó ano, pero é verdade que adoitamos comezar con dous xuvenís. Eu creo que a literatura tanto infantil, coma xuvenil galega están nun bo momento. Nós lemos moito do que se publica e podemos dicir que non temos nada que envexar doutros sistemas literarios. A verdade é que desde o noso punto de vista, este xénero está nun punto moi alto. 

O longo destes case tres anos de traxectoria, que foi o máis complicado para vós como editorial?
Nós somos unha cooperativa e o que nos costou moitísimo foi arrancar a nivel burocrático porque tiñamos que facer os estatutos e  algúns outros trámites que non coñecíamos moi ben. O que pasa é que tivemos axuda de EspazoCoop para formar a cooperativa a nivel legal. A nivel editorial, foi moi complicado editar os primeiros libros. De feito, tivemos que pedir un préstamo bancario persoal para poder facer as impresións. Quero dicir que persoalmente estamos a facer un esforzo moi grande. Agora que xa todo está a andar, o que máis nos custa é a visibilidade: chegar a que nos centros se nos coñeza, que haxa máis librarías interesadas nos nosos libros.

Hai unhas semanas presentaches o IV Premio de Literatura Xuvenil María Victoria Moreno. É unha iniciativa nada en Cuarto de Inverno?
A iniciativa xurdiu da familia de María Victoria Moreno. Esta é a cuarta convocatoria. As dúas primeiras convocáronse noutra editorial e as dúas ultimas en Cuarto de Inverno. É un proxecto de colaboración entre a familia de María Victoria, o consello de Pontevedra e o Salón do Libro. Nós colaboramos coa publicación. E aproveito para lembrar que o prazo para enviar os orixinais remata o 30 deste mes de xuño.

O prelo
Be Water: Ecoloxismo e literatura
A obra de Antía Yáñez propón un horizonte distópico para imaxinar as consecuencias da crise ecolóxica que vivimos.

Hai un punto en común entre este certame e as vosas dúas publicacións da  colección infantil. Todas elas recollen a figura de mulleres importantes para a literatura galega.
A nivel persoal, a figura de María Victoria Moreno é moi importante para nós. Por iso, colaboramos co premio. O que nos gustaba dela, ademais das súas historias, que eran moi bonitas, era o seu carácter reivindicativo. Con respecto as nosas publicacións: non todos os títulos da colección infantil van ser biografías, pero si que as dúas que temos (As mil vidas de Dorotea e A mestra corremundos) o son. As mil vidas é unha obra de teatro sobre Dorotea Bárcena que foi unha das grandes pioneiras do teatro galego, pois foi a primeira directora do Centro Dramático Galego e ten unha vida apaixonante; tivo moitísimas compañías, e, de feito, deixou o seu traballo de mestra, que xa era un traballo estable, para dedicarse ao teatro. O libro de Lorena Conde é unha obra de teatro onde a mesma Dorotea é a protagonista.  Logo por alí entran en escena tanto personaxes que ela mesma inventou, coma persoas da súa vida real. Entón é unha obra de teatro biográfica na que hai tamén ficción. 

E con A mestra corremundos o que estamos a tratar de recuperar é a figura de Pura Vázquez, á quen xa se están a tardar en dedicarlle as Letras Galegas. Esta obra de Arancha Nogueira céntrase en Pura, pero a súa irmá Dora é a narradora. As irmás fan un percorrido polas súas zonas favoritas de Ourense, aquelas nas que tiveron experiencias importantes. Así, o libro lévanos nun percorrido por Ourense ó mesmo tempo que pola vida de Pura e Dora. Entón queriamos reivindicar tanto o papel de Dorotea Bárcena como actriz, dramaturga e directora teatral e de Pura Vázquez.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Literatura
Millanes rivas “El 25-M nos facilita generar una comunidad y creo que ‘Paisaje nacional’ contribuye a ello”
Un encuentro con el escritor Millanes Rivas a propósito de su novela ‘Paisaje nacional’, con Extremadura, su historia herida y el 25 de marzo de fondo conversado.
Literatura
McKenzie Wark “Mi transición fue como un montón de pequeñas ediciones”
‘Amor, dinero, sexo y muerte’ (Caja Negra, 2025) se presenta como un libro de “memorias”, pero no es exactamente eso. La obra recoge una docena de cartas en las que Warck se aproxima a los temas de sus obras anteriores de una forma íntima.
Opinión socias
Literatura Orwell y el nuevo mundo
Ahora que se han normalizado brutales situaciones de desigualdad, de injusticia, de violencia, guerra y muerte, haríamos bien en recuperar a Orwell.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Residencias de mayores
Residencias Fondos de inversión y residencias: la mano invisible que retuerce los cuidados
Mientras DomusVi, en manos del fondo de inversión ICG, ya es la empresa con más residencias privadas del Estado, residentes, familiares y trabajadoras explican lo que supone que las prácticas especulativas acunen la vejez de las personas.
Opinión
Opinión Bretón no es un monstruo, ni Martín el nuevo Capote
Frente a la libertad sin peros que defienden unos, la responsabilidad de muchos: la de ciudadanos y librerías que se niegan a comprar o vender, respectivamente, el libro que Anagrama ha tenido a bien materializar.
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.

Últimas

AGANTRO
Agantro Tatuaxe: terapia e tendencia
Da marxinación á moda, o carácter simbólico e ritual da tatuaxe atópase actualmente erosionado polas dinámicas capitalistas.
Música
Música Pervertidos y puritanos, a los pies de Ethel Cain
Proyectos musicales como ‘Perverts’ de Ethel Cain son capaces de imponer silencio en medio de tanto ruido para pensar en un momento en que las redes sociales son herramientas tendenciosas para la difusión de propaganda de ultraderecha.
Gasto militar
Gasto militar “No nos resignamos a la guerra”: 70 organizaciones rechazan la deriva militarista de la UE y el Gobierno
Más de 70 organizaciones y personalidades de la cultura y el activismo firman un manifiesto que rechaza la escalada belicista y el rearme frente a una posible agresión rusa.
Palestina
Cisjordania Hamdan Ballal, codirector de ‘No other land’, agredido por colonos israelíes
Según los testigos que presenciaron el ataque, el cineasta está herido. Poco antes de las 14h el codirector de la cinta ha anunciado que Ballal ha sido puesto en libertad.
Minería
Minería estratégica en Extremadura La Comisión Europea declara “estratégicos” tres proyectos mineros en Extremadura
Las Navas (Cañaveral), Aguablanca (Monesterio) y La Parrilla (Almoharín) obtendrán financiación, verán facilitados sus procesos de tramitación y se beneficiarán de plazos más reducidos. La mina de Valdeflores no es considerada estratégica.
Más noticias
Obituario
Obituario Jesús Santos, el basurero que se ganó el corazón de Alcorcón
Alcorconero de toda la vida, teniente alcalde, activista social y sindicalista, Jesús Santos hizo que aquellos que le acompañaron en su camino se ilusionaran por la política.
Israel
Genocidio Mercadona vende tampones y patatas procedentes de Israel
En 2024 se produjo una reducción de las importaciones de tampones y patatas israelíes. Mercadona es una de las plataformas que trabajan con estos productos.
Madrid
Madrid La Sareb amenaza con el desahucio a dos jóvenes activistas en Carabanchel
Cadete 7, el bloque en lucha del que el ‘banco malo’ prevé desalojarles de forma inminente este jueves 27, fue el primero recuperado por el movimiento de vivienda de Madrid en 2013 tras haber permanecido deshabitado desde 2008.
Palestina
Palestina Egipto abre la puerta a un nuevo alto el fuego en Gaza con el visto bueno de Hamás y EEUU
A cambio de la retirada gradual de la tropas de Israel en la Franja, serían liberados cinco rehenes cada semana. El Gobierno de Netanyahu no se ha pronunciado y siguen los ataques contra población civil.

Recomendadas

Medio ambiente
Medio ambiente Milleiros de persoas enchen A Pobra do Caramiñal para berrar contra a celulosa de Altri e a mina de Touro
Unha grande multitude por terra e centos de embarcacións por mar esíxenlle ao Goberno de Alfonso Rueda que “recúe” ante o potencial desastre ambiental que sobrevoa Galiza.
Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Nature, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Argentina
Estela de Carlotto “Faltan todavía muchos nietos por encontrar”
Al cumplirse 49 años del golpe cívico-militar, la presidenta de Abuelas de Plaza de Mayo dialogó con El Salto y apuntó contra el Gobierno de Milei y su ministra de Seguridad, Patricia Bullrich, que encabeza la represión de la protesta social.