Patrimonio cultural
Louceiros de Bamio: desenterrar o pasado para procurar o futuro

As mulleres rurais de Bamio traballan na recuperación e difusión do pasado oleiro da súa comunidade.
Barreiras
Barreiras de Viladonga e Dena nos anos 40. Imaxes da fatiga de Dionísio Pereira
21 abr 2021 10:52

Foi como se as augas do rio Ulla se levasen lonxe, coa súa corrente, a memoria de toda a aldea. O pasado palpitaba debaixo a terra de Bamio e, por máis que de vez en cando saíse e deixase pistas por aquí ou por alí, ninguén se decataba do significado, de que eses anacos de barro cocido que semellaban restos de escombro, en realidade, eran pezas que podían reconstruír unha parte da propia historia da comunidade.

Aproximación ao terreo

A tradición oleira de Bamio, parroquia de Vilagarcía, tivo ao redor de tres séculos de duración. Aínda que a mesma poboación da zona esquecese case por completo do oficio louceiro, os seus rastros fican documentados grazas a diversos traballos de investigación ao respecto.

Aínda que Bamio non foi a única aldea dedicada ao traballo co barro, o seu caso é bastante particular, pois esta zona xeográfica non produce a materia prima. Luciano García Alén, un dos investigadores dedicados ao estudo da olería galega, escribe que “é sorprendente a existencia dunha aldea de alfareiros que ten a necesidade de transportar o barro desde moi lonxe, traéndoo por mar desde un lugar afastado a 25 quilómetros” e especula que “quizabes fose suficiente analizar as razóns económicas e a falta doutras diversas motivacións industriais a nivel labrego1”.

A pesar da fama da louza que se fabricaba en Bamio, da que dan constancia varios versos da tradición oral, na década de 1940 os louceiros foron deixando o seu oficio até o punto de que na aldea só quedasen anacos de barro que brotan da terra de vez en cando, así coma algunhas pezas nas leiras, adegas e casa en condición de total anonimato. 

Foi até o ano 2016 que a arqueóloga e historiadora Beatriz Comendador achegouse a Bamio para poñer en marcha un proxecto que involucrase á comunidade para recuperar unha parte fundamental do seu patrimonio: “Eu sabía dos Louceiros porque hai bibliografía ao respecto. Mais coñecín os restos materiais  hai case 25 anos, a través de Vicente Caramés. Nese entón visitábamos Bamio e víamos os fornos e os anacos de louza. Porque estaba alí, non era nada que descubríramos en escavación nin nada, había louza por todas partes. De feito, penso que até finais dos anos 90, aínda se conservaban máis fornos e outras cousas que agora, desgraciadamente, se deixaron destruír “, comenta a arqueóloga.

Xuntar as pezas

Debido á experiencia en proxectos relacionados co patrimonio arqueolóxico e a súa socialización, Beatriz Comendador sabe que unha dos maiores obstáculos das iniciativas de socialización da arqueoloxía é lograr a implicación das comunidades. Logo de varios anos de facer visitas nocturnas aos petróglifos Os Ballotes, en Vilagarcía de Arousa, Comendador notou que a maioría da xente que asistía viña das cidades, polo que optou por mudar de estratexia para involucrar á veciñanza: “Decatámonos de que era complicado achegar á xente a temas da prehistoria e comezamos a pensar que había que buscar outra temática para empezar a traballar cuestións de difusión e socialización do patrimonio coas persoas do lugar. Pensei que  era unha boa idea ir coa Asociación de Mulleres Rurais de Bamio para traballar sobre a temática da louza e transmitirlles unha serie de coñecementos para logo deixar que elas autoxestionaran esta aposta de recuperar, na medida do posible, o seu patrimonio”.

Louceiros de Bamio 4
Postal do mercado de Vilagarcía, a louza á venta procede de Bamio. Arquivo Louceiros de Bamio

Isabel Rodríguez, presidenta de dita asociación feminina, lembra que foi até que Comendador se achegou a elas, que souberon da existencia da tradición oleira en Bamio: “Nós non tíñanos nin idea. Bea chegou onde a nós un día con publicacións e fotografías antigas dos louceiros e díxonos ‘isto é aquí’. Ninguén sabía nada. As máis maiores escoitaran algo, pero non máis que iso.”

A partir dese encontro entre a Asociación de Mulleres Rurais de Bamio e Beatriz Comendador xurdiu Louceiros de Bamio, proxecto que leva activo cinco anos activando e recuperando a memoria da poboación enteira en pos de conservar o patrimonio cultural da zona.

Preservar e compartir a memoria

Como a tradición oleira en Bamio se perdeu por completo para a década dos 50, Louceiros de Bamio nacía nun momento clave para rescatar das augas do esquecemento as lembranzas relacionadas coa produción das pezas de barro: aínda vivía xente pertencente á última xeración de persoas que viron traballar aos louceiros .

Desde o principio, Louceiros de Bamio concibiuse coma un proxecto bastante completo que traballa e concatena varias disciplinas: a arqueoloxía, a antropoloxía e a historia. “Dende o punto de vista da recollas etnográficas que fixemos, eran importantes as entrevistas á comunidade. A vantaxe que tes con as mulleres da asociación é que, como son xente coñecida, podes entrar a todas as casas e coñecen a todo o mundo. Gravamos as testemuñas de distintas persoas que viron traballar aos louceiros. Desde o punto da arqueolóxica, comezamos o proceso de recuperación de pezas que estaban en xardíns e casas ou anacos que aparecían en moitos sitios de Bamio onde houbera fornos, tratando de ver a evolución das formas ao longo dos tres séculos que durou a tradición. Tamén apoiamos a información coa documentación histórica conservada nos arquivos e na biliografía”, comenta Beatriz Comendador.

Hoxe, gran parte do traballo o levan as propias mulleres de Bamio, quen se encargan de preparar exposicións, ir a congresos a difundir o traballo que fan, e recuperar información e pezas da veciñanza. O descubrimento do seu pasado, fíxolles pensar no futuro: “A min enganchoume moito este proxecto porque Bamio é unha aldea pequena e ninguén sabía nada dos louceiros. Tíñamos a oportunidade de darllo a coñecer, pois, se o recuperamos hoxe, o dia de mañá os fillos ou os netos poden coñecelo”, engade Isabel Rodríguez.

“O patrimonio, en realidade son as persoas, que son as que lle dan sentido 'ás pedras'.”

Deste xeito, algunhas das mulleres da asociación incorporaron novas actividades a outras mais tradicionais que xa viñan facendo,e tomaron nas súas mans a responsabilidade de preservar e compartir a memoria colectiva non só na súa localidade, senón tamén en congresos sobre proxectos comunitarios. Para Beatriz Comendador, esta iniciativa sobre a tradición oleira desencadeou un proceso de empoderamento: “As mulleres tomaron consciencia da importancia que tiñan para a súa parroquia. Foi incrible ser testemuña de como, de dicir non coñecer nada disto, pasaron a ser as defensoras máximas do tema", comparte Comendador e engade que: “a través deste interese pola louza, elas mudaron a súa sensibilidade ao respecto doutros aspectos do patrimonio, pois Louceiros de Bamio tamén poñe en valor toda a súa paisaxe cultural de Arousa, incluída a súa cultura marítima. Grazas ao proxecto, as mulleres están a coñecer a xente doutros territorios onde se facía louza e isto é unha forma de ir mudando a súa perspectiva sobre a temática patrimonial en xeral, non exclusivamente sobre o tema da louza. A louza é unha escusa para falar do moitas máis cousas”.

As mulleres de Bamio

Este esforzo feminino en prol da súa comunidade ten os seus precedentes, xustamente, nas mulleres louceiras que quedaron invisibilizadas pola historia, mais que eran parte fundamental do proceso de produción e, polo tanto, da supervivencia económica de Bamio.

“Aínda que o proxecto se chama “Louceiros”, porque os tiñan conta da cochura no forno eran os homes, todo o resto do traballo, os traballos máis duros, os facían as mulleres: sacar o barro nas barreiras, a carga e descarga do barro nos barcos, pisar e secar o barro, transportalo aos obradoiros, poñer a secar os cacharros, axudar a enfornar, axudar a desenfornar, levar os cacharros a vender aos mercados. Practicamente  facíano todo elas salvo a roda e o enfornado, pero as mulleres eran quen lavaban o forno e levaban o estrumo para cargar o combustible do forno. Logo, cando as pezas estaban producidas, levábalas a secar. Ademais, as mesmas mulleres saían por barco ás feiras de Pontevedra ou incluso máis lonxe. Tamén eran elas as que as cargaban en cestas na cabeza para ilas vender. Eran traballos moi duros”, menciona Comendador.

Louceiras de Bamio 3
Exposición montada no centro sociocultural de Bamio. Arquivo Louceiros de Bamio

Louceiros de Bamio é un exemplo de como, ao longo dos séculos, as mulleres dos medios rurais teñen sido e continúan a ser as depositarias da memoria, as que tecen redes e teñen os seus propios xeitos de organización e traballo colectivo. Máis que a difusión da historia oleira en si mesma, este proxecto posibilitou procesos de empoderamento a través do coñecemento, logrou darlle sentido ao acto de facer e resgardar a memoria na medida en que a poboación comeza a valorizar e ser consciente do que significa a historia na súa conformación identitaria individual e común.

“O máis satisfactorio de Louceiros de Bamio é ver o crecemento persoal destas mulleres. E logo, a oportunidade de coñecelas  porque, en realidade, o meu ámbito é o ámbito académico. Aínda que sexamos máis ou menos da mesma idade, non temos nada que ver en canto as nosas ocupacións. Este tipo de proxectos permítete traballar brazo a brazo con xente que na túa vida diaria non coñecerías, para min é o mais enriquecedor. É  un proxecto humano, cheo de afectividade porque, ao final, do que se trata é de traballar con persoas. O patrimonio, en realidade son as persoas, que son as que lle dan sentido “ás pedras”.

As novas pegadas

A pequena vitrina na casa cultural de Bamio, mercada pola mesma asociación de mulleres rurais fai visible o compromiso e o esforzo que supón sacar adiante un proxecto autoxestionado como é Louceiros de Bamio.  A pesar das dificultades, as mulleres teñen desenvolto varias actividades nestes últimos cinco anos e gardan grandes expectativas no futuro, como na traballar na dixitalización e caracterización das pezas a do museo virtual, onde se poden ver ás pezas de louza en 3D, mellorar o Núcleo Interpretativo do Barro de Arousa que crearon no Local Social de Bamio, escavar nos restos dos fornos mais antigos conservados e seguir a recuperar e protexer os poucos restos que se conservan. “Requiriría que consigamos unha financiación, mais penso que é algo posíbel porque este proxecto ten de todo: aborda cuestións de xénero, de desenvolvemento rural, de creación de infraestrutura relacionado co patrimonio cultural no camiño de Santiago. Que mais queres?”, declara Beatriz Comendador.

O proxecto aborda cuestións de xénero, desenvolvemento rural, e creación de infraestrutura relacionado co patrimonio cultural.

No que respecta á involucración da propia poboación de Bamio no proxecto, o traballo das mulleres va dando froitos pouco a pouco: “Durante moito tempo ninguén nos facía caso e dicía que facíamos todo isto porque non tíñamos outra cousa que facer. Mais, pouco a pouco, a xente se va dando conta. A maioría das pezas déronas a xente que as tiña por alí e, a min, cada que aparece un anaco, envórcaseme o corazón. Espero que quen veña detrás non se desfaga deles e que estean alí así como están varios no museo galego. Polo menos para que teña algo Bamio, que teña algo da súa historia”, remata Isabel Rodríguez.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Sevilla
Palestina Dabke: zapateado colectivo para preservar la identidad palestina ante el genocidio
El grupo de dabke Haweia se encuentra realizando una gira por diferentes ciudades del Estado español para “preservar y promover la identidad cultural palestina utilizando el arte” frente al genocidio que está cometiendo Israel en el territorio.
Opinión
Opinión Contra los premios
El Nobel, el Planeta, los Oscar o los Grammy, por citar una mínima y célebre porción de los galardones que se otorgan en el ámbito cultural, son la expresión brutal de la economía de mercado.
Culturas
Servando Rocha “La modernidad de Madrid está edificada con la sangre de la gente”
En su nuevo artefacto, situado entre la literatura y la investigación histórica, Servando Rocha cartografía espacios de Madrid donde se registraron experiencias insólitas que han permanecido en el olvido durante mucho tiempo.
República
Movimiento republicano “Hasta que se vayan”: lema de la segunda Marcha Republicana fijada para 2025
En junio de 2025 la marea republicana se propone llevar a cabo una segunda demostración de rechazo a la monarquía. En la edición de este año se movilizaron miles de personas de distintos puntos del Estado.
Palestina
Palestina “Es nuestra tierra”: colonos israelíes acampan en la frontera con Gaza para lograr un regreso permanente
Envalentonados, un grupo de ultranacionalistas israelíes están acampando cerca de la frontera con la Franja de Gaza para ser los primeros en establecer ahí su nuevo hogar.
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.

Últimas

Comunidad de Madrid
La uni se ahoga Ayuso recula ante una comunidad universitaria en lucha: acepta los 169 millones del Gobierno para profesores
El gobierno de Ayuso está planteando una “propuesta alternativa”, que enviará al Ministerio de Ciencia, quien expresaba por carta que “no es comprensible ni explicable” el rechazo a la inyección económica.
Exclusión sanitaria
Exclusión sanitaria Casi 30.000 personas fueron expulsadas del sistema sanitario en los últimos 32 meses
Un informe de Médicos del Mundo detecta casi 70.000 barreras en la sanidad pública, que sufren principalmente las personas en situación irregular. Mientras, la ley para retornar a la universalidad en la atención permanece en trámite.
Más noticias
Violencia machista
Violencia sexual Las artes escénicas de Granada apoyan a las denunciantes de agresiones sexuales en la escuela de teatro
Organizaciones, profesionales y personas vinculadas a las artes escénicas granadinas firman un comunicado donde expresan su apoyo público y sin fisuras a las denunciantes de abusos sexuales por parte del director de La Seducción, Marcos Julián, y señalan la necesidad de protocolos específicos para lograr espacios escénicos seguros
Sevilla
Palestina Dabke: zapateado colectivo para preservar la identidad palestina ante el genocidio
El grupo de dabke Haweia se encuentra realizando una gira por diferentes ciudades del Estado español para “preservar y promover la identidad cultural palestina utilizando el arte” frente al genocidio que está cometiendo Israel en el territorio.
Urbanismo
Opinión Desordenación del territorio de la mano del Gobierno regional de Madrid
La Comunidad de Madrid impulsa, mediante tramitación de urgencia, un proyecto de ley Omnibus que afecta a diez leyes regionales con cambios de calado.
Lobo
Fauna amenazada La última llamada para frenar la desprotección del lobo pasa por Berna
El Comité Permanente del Convenio de Berna relativo a la Conservación de la Vida Silvestre y del Medio Natural en Europa decidirá esta semana si acepta la propuesta de la UE de rebajar el estatus de protección del 'Canis lupus'.

Recomendadas

Melilla
Melilla Encerradas en la ciudad frontera: las trabajadoras marroquíes en Melilla se han cansado de esperar
Desde que en 2020 se cerrara la frontera con Nador, muchas personas marroquíes que hasta entonces podían desplazarse entre ambas ciudades, se han visto empujadas a un callejón burocrático. Un informe documenta las trabas con las que se encuentran.
Literatura
Gabriela Wiener “Me pregunto si es posible hacer libros que cambien el discurrir del mundo”
La escritora peruana afincada en Madrid ha publicado recientemente ‘Atusparia’, una novela que recorre el pasado, el presente y un posible futuro de su país, un territorio de represión pero también de luchas por el territorio y por el porvenir.
PSOE
Congreso Federal del PSOE Sánchez activa el recambio de barones díscolos y compra tiempo sobre la financiación catalana
El 41 cónclave federal del PSOE confirma que Pedro Sánchez no tiene rival en el partido socialista y que varias federaciones en crisis interna, con Madrid a la cabeza, van camino de tensas primarias.