Medio rural
Un verán sen festas

A ausencia pode ser unha oportunidade para re-valorar o que deixamos de mirar pola cotiandade. Velaquí unha meditación sobre as celebracións populares nas parroquias rurais no contexto da pandemia e a crises demográfica.
Festa de Sabaxáns
Festa rural galega Sara Guerrero Alfaro
28 ago 2020 19:16

Justina pasou a corentena soa na súa casa. Deixou de saír á súa horta porque non tiña moi claro se estaba permitido ou non. Cada semana esperaba con ansias que chegase o mércores, día no que seu fillo leváballe a compra. Fora diso, só se contactaba coa súa irmá e co algunha veciña vía teléfono. Nesas conversas adoitaba dicir: “Se me dá (o virus), que me dea forte para non estar enferma moito tempo. Eu nacín para morrer como todo o mundo... teño 70 anos, xa a vida me deu para todo”. 

Durante catro meses, os seus días xiraban en torno ás chamadas, as novas da televisión e as súas lembranzas. Fóra da súa casa, a subida das temperaturas anunciaba a chegada do verán. Os días longos e as noites frescas, mesturados coa soidade e o aburrimento, facíalle estrañar e revivir na mente o tempo das festas. 

Un pasado compartido

“Cando éramos novos íamos ás festas das outras parroquias. Había algún que outro que tiña coche, mais a min gustábame ir andando polo camiño coas miñas amizades: iso era o mellor da festa. Un ano quedei con Carmiña, daquela íamos a calquera sitio sempre xuntas, de ir a festa de Barcia de Mera. Por ir xogando polas fincas rompín unha das cintas das miñas sandalias. Eran as únicas que tiña e aínda me quedaba todo o monte por diante. Por sorte, o pai de Carmiña era cesteiro e cun anaco de herba teceu unha nova cinta. Non sei onde quedaron ao final as sandalias, mais useinas por anos e a herba nunca rompeu”.

Da miña veciñanza, non hai ninguén que non teña unha anécdota relacionada coas festas do verán. Eran momentos nos que un podía esquecer a precariedade e unhas das contadas ocasións nas que dedicarse a divertirse, cantar, danzar e beber non estaba mal visto nunha sociedade que até o día de hoxe enaltece o traballo sobre calquera pracer. 

Polo que teño escoitado, a festa, ademais, era a oportunidade para coñecer posíbeis parellas. Xa sexa para manter o capital e o statu quo, pola comodidade de relacionarse con alguén que viva cerca e así non afastarse moito do seno familiar ou sinxelamente porque non se adoitaba saír moito das aldeas, era común que os casamentos foran entre persoas do mesmo concello. Así, moitas dos relatos das miñas veciñas contan como se fixeron noivas dos seus maridos ou de como rexeitaron pretendentes. 

As festas reforzaban os vínculos dunha comunidade que cooperaba co que tiña en virtude do ben común. Sen as roupas rotas nin as ferramentas ao lombo, a veciñanza xuntábase e mirábase dun xeito distinto. Era o desafogo dun ano de traballo, a antesala da vendima e do inverno. 

A incertidumbre do presente

Cheguei a vivir á aldea xusto a tempo para ir á festa da parroquia. Cando eu preguntaba: “que vai haber?”, as miñas veciñas respondíanme: “unha orquestra”. Inmediatamente eu pensaba nas “fiestas de pueblo”de México. Imaxinaba a unha banda de oito músicos tocando nun escenario pequeno e á xente bailando por toda a praza. 

O día esperado fun contenta polo camiño até a igrexa, pensando que máis ou menos sabía o que me ía atopar. Cando cheguei, non podía crer o que meus ollos miraban. Na que até entón pesaba que era unha pequena praza, tiñan montado un escenario xigante, equipado con luces robóticas e bucinas colgadas nas estruturas metálicas. Era algo digno de calquera artista internacional. Non podía crer que contratasen semellante espectáculo para unha aldea con menos de 400 habitantes.

A orquestra tampouco era a banda de músicos tradicionáis que imaxinara: estaba composta por quince instrumentos e seis voces que, ademais, tocaba merengue, salsa, bachata... música latinoamericana que nunca pensei de escoitar -polo menos dese xeito- no rural galego. 

A xente maior bailaba como sabía, aínda que os pasos non encaixaran co estilo da música. A mocidade miraba o espectáculo un pouco allea ao núcleo de xente na praza que estaba chea de todas aquelas persoas que emigraron á cidade e que só retornaban á aldea por uns días do verán. 

O futuro das festas 

Aquela festa case non se leva a cabo. Normalmente, cada ano un grupo de veciñas toma a iniciativa e conforman unha comisión de festas. Antes sequera de que chegara o verán, escoitaba que quen tiñan sido da comisión o ano pasado xa non quería repetir. Ao parecer, era un traballo cansado no que se tiña que ir casa por casa para a recolleita do diñeiro, chamar ás orquestras para cotizar segundo marcara o orzamento  localizar algún servicio de bar e de chucharías... Todo para que ao final a xente opinara “estivo mellor outros anos”. 

Cando estabamos a escasas dúas semanas do día da festa, unha das miñas veciñas aseguraba que xa non se ía levar a cabo. “Dáme moita pena. Nunca até agora se había cancelado a festa. Pero xa non hai ninguén que queira ser da comisión, xa non hai xente nova que poda facelo... eu creo que é natural que desaparezan se cada vez hai menos xente”. 

Secasí, algunhas veciñas organizáronse e nunha semana conseguiron traer a orquestra e os negocios ambulantes que puideron. 

Ante os maiores obstáculos da organización destes encontros que son a emigración da mocidade e o envellecemento da poboación, a xente que queda somerxese nunha loita anual por conservar a tradición. O meu veciño Antonio, coma tantos outros, hai tempo que non vai á festa ningunha, mais cada ano colabora cos cartos que piden e merca dous ou tres paquetes de rosquillas. É coma se a veciñanza, ao mirar o lento desmantelamento das festas, atopárase de fronte co inminente abandono da súas terras, das súas historias e estilos de vida.

Con todo, ao principios deste ano, un novo aire de entusiasmo e iniciativa recorreu a miña parroquia. Un grupo de mulleres formou unha asociación de veciños e recadou fondos para diversas actividades ao longo do ano. Ao contrario dos anos pasados, a orquestra para a festa estivo contratada desde febreiro. Todo pintaba para un ano no que a aldea recobrase eses espazos de encontro e cohesión que son tan necesarios nas comunidades e que estábanse a perder por falta, entre outras cousas, dunha oferta cultural institucional que realmente chegara a xente que non pode baixar ás vilas.

Non falta dicir que a pandemia soterrou os planes deste ano e foi a primeira vez na historia da miña aldea que non houbo festa. Só queda esperar que o ano que ven se compense a perda deste ano porque se de algo estou segura é de que virá alguén, como sempre sucedeu, a dar alento e forzas para resistir. Porque, aínda que unha festa puidera parecer pouca cousa, na realidade son lugares onde se practica a cooperación e a complicidade. Pero, sobre todo, son lugares nos que a xente que adoita ficar na súa casa ou que non deixa pasar un día sen traballar, se reúne a bailar, celebrar e desfrutar. E sen iso, non hai quen poida vivir. 

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

El laberinto en ruinas
Opinión “Madrugá” del 2000. Veinticinco años de nada
Hace 25 años la Semana Santa sevillana sufrió quizás la mayor conmoción de su historia. No se sabe qué ocurrió pero sí que a partir de entonces la fiesta ya no sería la de antes.
Movimiento vecinal
Cabalgatas populares Las asociaciones de Vicálvaro se niegan a participar en la cabalgata oficial y preparan una alternativa
La Junta Municipal determinó que saldrían a la calle el 4 de enero, en lugar del día siguiente, y han pasado de 22 carrozas a nueve, por lo que muchas asociaciones se han negado a participar en el sorteo de reparto.
Cádiz
Derecho a la ciudad La zambomba de Jerez, enésima víctima de la turistificación y del ‘city branding’
La ciudad vive su Navidad más larga de su historia tras encender su alumbrado el pasado 22 de noviembre. El Ayuntamiento lo enmarca dentro de una estrategia turística pese a las quejas vecinales y la mercantilización de una fiesta declarada BIC
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.

Recomendadas

Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.
Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.