O prelo
“Non é doado encaixar as mulleres nunha estrutura codificada como masculina. Cómpre modificar a estrutura”

Mulleres e poder rastrexa os primeiros rastros do silenciamento ás mulleres na cultura clásica para explicar a súa exclusión sistemática do ámbito público.
2 may 2020 09:30

En occidente hai algúns anos que as mulleres logramos ocupar lugares de visibilidade na esfera pública que noutros momentos estaban restrinxidos para os homes. Mais, detrás do éxito daquelas mulleres que se teñen aberto paso entre as paredes estreitas do machismo, parecera que hai un prezo que pagar: ser sinaladas, insultadas e ameazadas. A intención dos agresores é clara: queren facernos calar. 

Entón, cal é o verdadeiro lugar das mulleres na vida pública? Se para ocupar calquera posto de poder, por máis pequeno que sexa, temos que soportar a violencia na nosa contra, estamos seguras que o teito de cristal rompeu? Por que, despois de tantas loitas a través dos séculos, as mulleres seguimos a estar sistematicamente excluídas do ámbito público?

Mary Beard atende e responde a estas cuestións no seu libro Mulleres e poder: un manifesto, que chega á lingua galega grazas á nova colección Púrpura da editorial Hercules Edicións que recolle unha selección de obras de autoras contemporáneas sobre o feminismo. 

Beard é unha das clasicistas máis recoñecidas da actualidade. Conta con máis de unha ducia de libros sobre a antiga Grecia e Roma nos que destacan A civilización na mirada SPQR Unha historia da Antiga Roma.

Mary dános as bases para entender que a exclusión das mulleres do ámbito público non se debe a unha cuestión de natureza

Mulleres e poder está composto por dous ensaios “A voz pública das mulleres” e “As mulleres no poder”, nos que a autora aborda a relación das mulleres co poder na actualidade. Para facelo, rastrexa os primeiros indicios do silenciamento das mulleres na cultura na que a Europa moderna baseouse para dar forma a súa estrutura política e identitaria. 

“Pretendía explicar o profundamente engastados que están na cultura occidental os mecanismos que silencias as mulleres, que se negan a tomalas en serio e que as amputan dos centros de poder. Neste sentido o mundo dos antigos gregos e romanos pode axudar a iluminar o noso. A cultura occidental ten miles de anos de práctica en silencias mulleres.”,explica a autora sobre o seu traballo.

FÓRA POR DEFINICIÓN

Ao longo do libro, Mary Beard vai dando exemplos da literatura da época clásica (o primeiro que menciona é o momento da Odisea no que Telémaco manda a calar a súa nai Penélope cando ela intenta falar) para explicar como estaba organizada a sociedade. Despois, dun xeito brillante, procura e expón casos concretos da nosa contemporaneidade nas que podemos ver a sombra dunha cultura cun padrón de concepción do discurso público que se estableceu de tal xeito que é vixente nas nosas formas de relación social ata o día de hoxe. 

Mary dános as bases para entender que a exclusión das mulleres do ámbito público non se debe a unha cuestión de natureza (por se alguén aínda cría que os homes son mellores cas mulleres para certas profesións), senón que, ao amosarnos os orixes de certas ideas e comportamentos, deixa claro que o vello discurso masculino dominante é unha construción cultural que logrou sobrevivir a través dos séculos. 

“Expresarse en público, a oratoria eran prácticas e habilidades exclusivas que definían a masculinidade como xénero (...) Expresarse en público era un -se cadra incluso o- atributo que definía a masculinidade. Ou, por citar un coñecido lema romano, o cidadán varón da elite podíase resumir como vir bonus dicendi peritus, <<un varón honrado experto no falar>>. A muller que falaba en público, na maioría das circunstancias, non era por definición unha muller”.

Unha afirmación tan contundente tende a causar certas dúbidas, mais a definición convencional que temos do “poder” é claramente masculina. Só hai que prestar atención á imaxe que se nos vén a mente cando pensamos en “líder”.

E quizabes sexa por iso mesmo que as mulleres que fan política ou atópanse nun lugar de visibilidade e responsabilidade se empeñan en falar cunha voz grave, visten pantalóns ou intentan ocultar a súa feminidade para aparentar seriedade ou, nalgúns casos, que merecen estar no lugar no que se atopan.

“O modelo mental e cultural que temos dunha persoa con poder é decididamente masculino (...) por dicilo á inversa, non temos un modelo que represente a muller con poder, salvo o de que se asemella máis ben a un home”.

Derrocar ao César, unha vez máis

O dito: Mulleres e poder é un libro que estuda o pasado para cuestionar o presente. Os coñecementos do mundo clásico de Beard son a base para formular ideas e propoñer outros xeitos de comprender o poder e as relacións sociais. Con todo, a autora aclara que non escribiu un libro que mira á sociedade contemporánea como unha vítima da herdanza clásica. Ela mesma aclara que “non todo o que pensamos ou facemos ten a súa orixe directa ou indirecta nos gregos e romanos; e a miúdo sorpréndome insistindo en que non podemos extraer leccións sinxelas da historia da antigüidade. A “caída” do imperio romano en Occidente pouco nos poder revelar sobre os altos e baixos da xeopolítica moderna. O cal non quita para que reflexionar a fondo sobre Grecia e Roma nos axude a reflexionar sobre nós mesmos e a comprender mellor de que modo aprendemos a pensar como pensamos”.

Non só é un texto no cal difunde o seu análise, senón que expón unha proposta de accións para mudar os xeitos nos cales se desposúe de autoridade e de forza á opinión das mulleres, xeitos incrustados na nosa cultura que continúan a normalizar a violencia de xénero. 

De maneira clara e concisa, Mulleres e poder, é un libro que logra abrir a reflexión sobre o que é o poder, para que é e de que forma se reparte. É un libro que pode ler calquera, xa sexa que non haxa lido ningún libro sobre feminismo antes, coma se ten militado por anos. Ler o manifesto é coma se a autora, sen condescendencia ningunha cara as súas lectoras, nos levase das mans para explicarnos como se exclúe ás mulleres do poder no nos presente, aínda que non o asemelle. 

Porque cabe destacar que os dous ensaios que conforman este libro, foron editados e nomeados como un “manifesto”. É xusto o carácter do manifesto o que lle dá particular importancia ao traballo que nos presenta Mary Beard: non só é un texto no cal difunde o seu análise, senón que expón unha proposta de accións para mudar os xeitos nos cales se desposúe de autoridade e de forza á opinión das mulleres, xeitos incrustados na nosa cultura que continúan a normalizar a violencia de xénero. 

“Seguimos tratando o poder como algo propio dunha elite, asociado ao prestixio público, ao carisma individual do que se chama “liderado”, e a miúdo, ben que non sempre, a un certo grao de celebridade. Supón así mesmo tratar o poder nun sentido moi restrinxido, como unha posesión que só unhas poucas persoas -homes na súa maioría- poder ter e exercer. Nese sentido, as mulleres en canto xénero -non en canto individuos contados- quedan excluídas del por definición. Non é doado encaixar as mulleres nunha estrutura que vén codificada como masculina. Por tanto, cómpre modificar a estrutura. Isto implica concibir doutra maneira o poder. Implica desligalo do prestixio público. Implica concibilo de modo colaborativo, como o poder dos seguidores, e non só dos líderes. Implica, sobre todo, concibir o poder como un atributo ou incluso como un verbo (“apoderar”), non como unha posesión”.

Con este traballo, Mary Beard, sen dúbida algunha, converteuse nun referente fundamental para o feminismo.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Literatura
Antonio Orihuela “En España existía un sujeto femenino radical y de cambio antes del movimiento sufragista”
A propósito de la publicación de su ensayo “Las sin amo”, repasamos con Antonio Orihuela la historia silenciada de unas escritoras de los años treinta comprometidas contra la lógica burguesa, el Estado, el capitalismo y la explotación.
Galicia
Galicia De la Sección Femenina del franquismo al Cancioneiro Popular Galego: el pueblo es quien canta y baila
Las cantareiras protagonizarán el Día das Letras Galegas de 2025. Beatriz Busto y Richi Casás nos hablan de ellas, de Dorothé Schubarth, del Cancioneiro Popular Galego y de la dificultad de acceder a los archivos sonoros que conservan sus voces.
Memoria histórica
Memoria histórica Antonio Otero Seco, un homenaje a su memoria
Homenaje al republicano exiliado y periodista en 2025, aniversario de los 50 años de España en libertad.
Laboral
Laboral Investigada unha rede empresarial que explotaba a 82 migrantes nunha granxa de Lugo
Polo de agora, tres persoas responsables da granxa de Begonte centran as investigacións da Garda Civil. As 82 persoas explotadas vivían nun hotel de Ordes (A Coruña) que non tiña sequera licencia de hostalaría.
Salario mínimo
Pacto bipartito Trabajo y sindicatos acuerdan la subida del salario mínimo en 50 euros sin el apoyo de la patronal
Díaz anuncia un acuerdo con los sindicatos que llevará al Congreso de Ministros de forma “inminente” la propuesta del Ministerio de Trabajo. Los sindicatos proponían una subida de 66 euros y la patronal, de 34 euros.
Madrid
Justicia El fiscal general del Estado, en el alambre, declara como investigado ante el Supremo
Álvaro García Ortiz acude al alto tribunal a explicar su versión de las filtraciones denunciadas por el entorno de la pareja de Isabel Díaz Ayuso. Es la primera vez que un fiscal de su categoría declara como investigado.
Dana
Tres meses de la dana “Aquí no llovió casi nada”
VV.AA.
Un vecino de Benetússer explica cómo la riada arrasó y cambió para siempre las vidas de miles de personas.
Opinión
Opinión Monetizadores de la estupidez
Ser un chalado anticiencia puede llevar a pasearte por radios, televisiones y streamings porque eres rentable para gente sin un mínimo de ética periodística.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición Sánchez resucita el decreto ómnibus con más ayudas a los propietarios
El Gobierno anuncia un acuerdo con Junts para reflotar el decreto que permite revalorizar las pensiones con nuevos avales estatales para caseros. El presidente se compromete a convocar una moción de confianza.

Últimas

Crímenes del franquismo
Víctimas de la dictadura Admitida a trámite otra querella por los crímenes del franquismo en Madrid
Carlos Serrano Suarez denuncia que fue sometido a torturas por parte de cinco policías de la Brigada Político Social. El juzgado número 41 ha decidido abrir el caso, algo que desde CEAQUA califican como “excepcional”.
Galicia
Galicia La Xunta maniobra para ampliar la balsa de lodos rojos de Alcoa pese a los riesgos medioambientales
La conselleira de Economía e Industria, María Jesús Lorenzana, garantizó al comité de empresa de la planta de Alcoa en San Cibrao, situada en Cervo (Lugo), que ampliará su capacidad a pesar del riesgo medioambiental.
Madres protectoras
Justicia Colectivos feministas piden medidas para asegurar un juicio justo a una madre protectora acusada de secuestro
Las organizaciones piden que se tome en consideración la denuncia por abusos sexuales contra el progenitor, los intentos de la mujer por buscar medidas de protección en España y el arrancamiento de su hija.
Más noticias
Música
Música Apoteòsic Muguruza
Barcelona, Palau Sant Jordi. 24 de enero de 2025.
Militarismo
Militarismo Reloj, no marques las horas que quedan hasta el apocalipsis (marca los segundos)
El Boletín de los científicos atómicos lanza su anual advertencia sobre la proximidad del fin del mundo. Se trata un instituto fundado en 1945 por Albert Einstein, J. Robert Oppenheimer y los científicos del Proyecto Manhattan.
Opinión
Opinión Un monstruo camina sobre suelo urbanizable
El cojín socioeconómico y cultural que sostiene los sucesivos desfalcos del PP valenciano solo se entiende desglosando un ecosistema alimentado por la catalanofobia y las fiestas con toros.

Recomendadas

Medio rural
Reportaxe As mulleres rurais soñan con deixar de ser heroínas
A falta de servizos básicos no rural é a primeira pedra no camiño de quen quere vivir e desenvolver os seus proxectos fóra da cidade. Aínda así, o rural galego atópase á cabeza en canto a titularidade feminina respecto á media do Estado español.
Literatura
Letras Galegas Da Sección Feminina do franquismo ao Cancioneiro Popular Galego: o pobo é quen canta e baila
As cantareiras protagonizarán o Día das Letras Galegas de 2025. Beatriz Busto e Richi Casás fálannos delas, de Dorothé Schubarth, do Cancioneiro Popular Galego e da dificultade de acceder aos arquivos sonoros que conservan as súas voces.
Jaén
Andalucía Lopera no quiere que Greenalia especule con sus olivos
Decenas de pequeños olivareros de la Campiña Norte de Jaén podrían perder sus terrenos en beneficio de una empresa que quiere talar los árboles para instalar siete parques fotovoltaicos.