Punk
O punk galego a través das súas mulleres: o influxo do machismo no underground

Aínda que o punk sempre representou un espazo de liberación, a súa historia tamén está composta por invisibilizacións e violencias machistas.
 Voces de Ultratumba. Fotografía del archivo personal de Chus Taboada
Voces de Ultratumba. Foto: arquivo persoal de Chus Taboada
29 mar 2022 09:00

Comezaba a década dos anos 80 en Vigo. O xugo da ditadura quedaba atrás, mais as políticas neoliberais comezaban a irromper. O ambiente non tardou en cargarse de escepticismo sobre o futuro económico, agravado pola crise no sector naval, o desemprego e a suspensión de pagos por parte de empresas astilleiras. O contexto sociopolítico cheo de desesperanza detonou un movemento musical e estético fundamental na historia contemporánea de Galicia.

Desta época fican varias testemuñas e o estudio da Movida está cada vez mellor documentado a través de libros, artigos e documentais. Con todo, como adoita suceder, a narrativa está feita por e sobre homes. Unha vez máis, as mulleres que estiveron presentes non figuran na lenda urbana deste período.

Maritxu Alonso, investigadora adicada desde hai un par de anos a rescatar do esquecemento ás artistas punks de identidades non normativas, alerta sobre  a falta de representación de mulleres na subcultura, o que perpetúa a idea de que non formaron parte activa dela. “É algo que persiste no noso imaxinario porque apenas vislumbramos unha representatividade en documentais, en fanzines ou en discos. Non entanto, as mulleres formamos parte da subcultura desde os seus inicios, xa sexa na formación de bandas, na formación de centros sociais ou como público”.

Aínda que a escena do punk sempre estivo protagonizada por homes, as mulleres atoparon nela un espazo seguro, liberado da presión social onde poden autodeterminar os seus modos e medios de expresión. De feito, para Maritxu Alonso, ser muller é intrinsecamente punk, porque “consiste en afrontarte día a día a un sistema que te trata de anular como un ser independente racional e autónomo”.

A escena viguesa

Aínda que testemuñas de mulleres que participaron na escena musical desde os escenarios, como a da música Coral Alonso, adxudican que a súa inmersión no mundo do punk foi produto da casualidade, en realidade develan  o carácter vertixinoso do movemento musical da época: “Eu estaba no sitio adecuado no momento adecuado. Saía cun mozo que tiña unha banda chamada Batallón Disciplinario e chamárono para tocar a batería do grupo Aerolíneas Federales. Entón eu ía mirar os ensaios xunto con Rosa Costas, quen era noiva de Silvino, outro chico do grupo, e irmá de Miguel Costas, tamén parte da banda. Eu non a coñecía pero íamos as dúas a ver os ensaios até que un día preguntáronos se queríamos facer os coros dunha canción e de alí fixemos unha canción detrás da outra.”

A historia de Chus Taboada, co fundadora e cantante do primeiro grupo de punk galego conformado unicamente por mulleres, coincide coas descricións da voráxine musical que se espallaba por diversos sectores sociais: “Ao redor do ano 83, estabamos no instituto e había moito movemento musical. Tiñamos profesores que estaban en Os Resentidos, a miña compañeira de asento era Rosa Costas, a irmá do cantante de Siniestro Total. E digamos que o ambiente foi propicio”.

Maritxu Alonso. Fotografía de Leo López
Maritxu Alonso. Foto: Leo López

Así, coas irmás Eva e Marisé Izquierdo, na guitarra e nos teclados respectivamente, e Chus Taboada nas vocais, xorde a banda de punk sinistro Voces de Ultratumba. A vocalista, con todo, tiña claro que o seu proxecto musical tiña que estar conformado na súa enteireza por mulleres con voz propia: “Naquel momento, as mulleres que tiñan contactos cos músicos da Movida eran noivas ou irmás de alguén. A min non me interesaba ser a noiva de ninguén, senón que tivésemos valor por nós mesmas. Porque, se o resto da xente da música o fai así, por que nós non?”

Ademais do proxecto musical de Voces de Ultratumba, as súas integrantes publicaron o fanzine Escupe, que se auto definía como o underground do underground, posto que as creadoras non pertencían á elite establecida e estandarizada da Movida, como si o estaban bandas como Siniestro Total ou Golpes Bajos. O fanzine das irmás Izquierdo e Chus Taboada rapidamente pasou a converterse nun proxecto trasdiciplinar que dinamizou o movemento cultural cunha perspectiva crítica a través de presentacións, exposicións de diversas artistas.

 As pexas do machismo

Para Chus Taboada, Voces de Ultratumba adicouse a reivindicar, entre outras cousas, “que as mulleres podemos facer o que nos dea a gana”. E quizabes o seu proxecto foi unha das primeiras sementes que prepararon as condicións para que, máis tarde, xorderan outros proxectos de mulleres da subcultura, como o grupo das Pussycats, unha banda de punk “enérxico, intenso e visceral”  integrada por Linda Lamarr (batería e voz), Milena (baixo e voz principal), e Anita (guitarra e voz).

 Chus Taboada cantando con su banda La Traición. Archivo personal de Chus Taboada
Chus Taboada cantando coa súa banda La Traición. Arquivo persoal de Chus Taboada

Sobre a consolidación da banda, Lamarr comenta que todo sucedeu de xeito espontáneo: “Todo foi un pouco “faino ti mesmo”, porque naquel momento non tiñamos ningunha educación musical, pero si moita mala hostia e moita enerxía” e continúa sobre o seu achegamento ao xénero do punk: “Eu sempre estiven interesada na escena do rock’n’roll, do underground e do punk. Desde os primeiros anos 80. Decidinme a formar unha banda no ano 95, “Las Pussycats” con outras dúas rapazas que decidimos botarmos ao mundo sen estar tuteladas por ninguén. Nesa época, era moi común que as integrantes dos grupos de mulleres tiveran noivos que tamén tiñan o seu propio grupo. No noso caso, nós non tiñamos ningún tipo de tutela, seguimos o noso propio criterio, fose para ben ou para mal”. 

Mais, aínda que o punk fose para as mulleres un espazo no que podían expresarse e rachar con certos tabús e estigmas con respecto ao xénero, Maritxu Alonso menciona que non era un movemento exento do machismo: “O punk sempre foi un espazo no que podemos ser nós mesmas, ademais de que un lugar onde as normas do xénero están un pouco máis fluídas. Tiña a suficiente permeabilidade para permitirnos expresarnos con maior autenticidade. É un espazo de libre exploración aínda que co paso dos anos descubrín que o heteropatriarcado tamén opera de xeito sistemático nel”.

Se ben o punk brindaba ás mulleres a liberdade de adicarse á música “só por diversión”, como no caso de Coral Alonso, sen ter que demostrar algo en particular nin dar moitas explicacións ao respecto das propostas musicais, o machismo aparece desde o principio desde a pouca presencia nos escenarios a comparación cos homes, na recepción da súa música chea de prexuízos de xénero e a insulsa representación que se lles facía a través dos medios de comunicación.

Chus Taboada: para as mulleres da escena musical desa época“estar presentes era complicado,, sufrimos o machismo desde o principio

Maritxu Alonso sinala que: “As mulleres sempre formamos parte do underground”, mais Coral Alonso lembra que era arriba dos escenarios onde había poucas mulleres: “Voces de Ultratumba era o único grupo formado só por mulleres do que me lembro. Ademais delas, había algunha outra muller que tocaba o baixo ou a guitarra noutras bandas, pero eran moi contadas excepcións”.

Chus Taboada opina que para as mulleres da escena musical desa época “estar presentes era complicado porque aínda que todo fose moi moderno, había moitas trabas no camiño. De feito, nós, como grupo de mulleres, sufrimos o machismo desde o principio. Eramos tratadas como a muller barbuda, coma fenómenos. Era moi complicado loitar contra os estereotipos. A min o que me interesaba era facerme escoitar, polo que o slogan que nos puxesen abaixo dábame o mesmo”.

Como parte da banda Aerolíneas Federales, Coral Alonso tamén era o branco de sinalamentos a raíz do seu xénero: “Había sempre os tópicos comentarios, burlábanse de min. Por exemplo, cando pintei de cor o pelo, os integrantes de Siniestro Total ríranse e dixeran que me caera pintura na cabeza e cousas dese estilo”.

As integrantes de Voces de Ultratumba percibiron como lle afectaban os prexuizos de xenero no momento no que non se escoitaban as reivindicacions da sua musica: “Ao vernos tocar, a xente dicía, ‘Que exótico’, pero, ao mesmo tempo, non nos tomaban en serio. Entón, todo o tempo espetaban cousas como “Imos ver isto. Mira que gracioso”. Pero iso pasa ao día de hoxe nas entrevistas que nos fixeron. Cando nos entrevistan homes, ningún até agora se molestou en preguntarnos pola música ou polas letras. Os comentarios sempre son na liña de: “Mirade, había un grupo de mulleres dentro da Movida viguesa”, pero pouca xente nos pregunta por referencias musicais, de que falaban as miñas letras, sobre a calidade ou sobre o contido... non ocorría antes nin ocorre agora”, sinala Chus Taboada.

Os selos discográficos prefiren grupos de xente nova e semella que teñen certo medo de arriscarse con propostas que son diferentes do se se leva, do que está de moda

No seu proceso de investigación, Maritxu Alonso atopouse  co mesmo problema nos rexistros documentais sobre Voces de Ultratumba. “As recensións de xornais e revistas só fan alusión, como se fosen extraterrestres, ao feito de que sexa unha banda composta integramente por mulleres. Facían mención á súa forma de vestir e ao seu xeito de comportarse. Non hai entrevistas que falen en profundidade do tipo de musica que fan, como compoñen nin á súa creatividade ao redor das letras. Isto é algo que se repite porque continuamos lendo nas noticias de hoxe e adoitan repetirse os temas de maternidades. Non entanto, tampouco vexo que aos homes se lles fagan preguntas sobre como concilian a súa vida artística coa súa vida familiar”.

A vida despois da Movida

A pesar das dificultades e das trabas que continúan a obstaculizar tanto o acceso á escena musical, como a difusión dos seus proxectos de música punk feita por mulleres, o espírito central de rebeldía e a necesidade de expresarse non sucumbiron ao peso do machismo. Case 40 anos máis tarde do inicio da Movida, Linda Lamarr impulsou dous novos proxectos musicais: Heroínas, que xordeu hai case sete anos e toca principalmente punk, e Anti-mums, unha banda máis recente máis inclinada ao rock.

Chus Taboada. Fotografía actual de Maritxu Alonso
Chus Taboada. Fotografía: Maritxu Alonso

Para Lamarr, Heroínas, grupo ao que tamén se integran Coral Alonso, Beatrize e Indy Tumbita, distínguese polo seu “discurso principalmente poético que emana melancolía”. Ambos proxectos reivindican que non fai falta ter 20 anos para formar parte do mundo musical da subcultura, xa que as integrantes das bandas pasan dos 50 anos. Con todo, este factor da idade volve a revelar os intereses capitais e a estreiteza do mercado musical. Lamarr destaca que os anos que leva percorridos coa banda Heroínas, foron complicados porque “os selos discográficos prefiren grupos de xente nova e semella que teñen certo medo de arriscarse con propostas que son diferentes do se se leva, do que está de moda. Entón é un pouco máis difícil. Pero nós sentimos a necesidade de expresarnos a través das nosas cancións e de darnos a coñecer”.

 Temos que valorar propostas que saquen das sombras a todas as persoas de identidades non normativas

Coral Alonso engade que, en termos xerais, a recepción da música é boa, pero que ningún selo discográfico “se atreve a poñer cartos para sacar o proxecto adiante e facer un disco. Parécelles que temos unha proposta moi interesante, pero non saben que facer con nós. Buscan grupos de xente nova. As disqueiras queren bonecas que bailen ben”. Así, a discriminación de xénero que limitaba e continúa a limitar os proxectos musicais tanto de Coral Alonso, como de Linda Lamarr, agora tamén se empalma cunha discriminación baseada na idade.

Por unha escena máis diversa

Esta aparentemente eterna falta de diversidade na escena musical é unha das causas que motivaron a Maritxu Alonso a rescatar do esquecemento ás artistas punkis de identidades non normativas a través do espazo de activismo musical e autoedición feminista, Uterzine: “Necesitamos diversidade en todos os aspectos. Xa non só falo do xénero, senón tamén de identidades sexoafectivas, de diversidade étnica. Onde está o colectivo xitano ou as persoas trans? Temos que valorar propostas que saquen das sombras a todas as persoas de identidades non normativas, porque todos os medios de comunicación ou todas as bandas famosas están coaptadas por homes brancos cisheterosexuais. Aquí hai algo que estamos a facer mal porque a sociedade non é así”.

Chus Taboada, agora retirada oficialmente do mundo musical e traballa no ambito da psicoloxía, reflexiona sobre as pegadas que deixou a súa traxectoria con Voces de Ultratumba, que posteriormente mudou a chamarse La Traición, na historia da música na época da Movida: “Daquela, eu xa sabía que estabamos a facer algo importante nalgún sentido. Fomos o primeiro grupo en Galicia composto integramente por mulleres. Só por iso é importante. Porque moitas veces se fala do punk e do gótico como se fosen cousa de homes, cando non é así. Nese sentido, penso que é importante que as novas xeración saiban o que pasou dalgunha forma máis fiable”.

Transxenéricas. Archivo de la banda compostelana
Transxenéricas. Foto: arquivo da banda.

Maritxu Alonso emprega a súas enerxías en axudar no proceso de reconstrución da historia do punk, para encher os baleiros que, até hoxe, continúan a crear unha imaxe da escena musical segada polo machismo e os intereses capitais. “O que está claro é que sempre estivemos alí e que continuamos a estalo, o caso é que non se nos recordou de igual maneira. Por iso, en Uterzine o que tento é rescatar estes testemuños como por exemplo, a través do fotolibro sobre Chus Taboada, porque a historia estase a perder e elas ten moito que dicir, ou a través do recopilatorio musical “No más punkis muertas”, un vinilo creado co obxectivo de visibilizar e facer homenaxe ás antecesoras da escena do underground non normativo.

Mentres tanto, malia as dificultades, as mulleres continúan a manter vivo o punk. Na Galiza, as integrantes de Heroínas, están a piques de gravar o seu primeiro disco.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Pensamiento
Lola Olufemi “No me atraen las utopías lejanas, estoy más interesada en el ahora”
La escritora e investigadora británica Lola Olufemi trabaja desde la certeza de que el presente no es una jaula, desde la confianza en que viviremos cosas diferentes aunque no se sepa exactamente de qué tipo van a ser.
Oriente Medio
Oriente Medio ‘Aliadas’, un libro para imaginar otra Shatila y recordar Palestina
Hablamos del libro, el deporte, la vida en Shatila y el genocidio en Gaza con la autora, Txell Feixas, junto a Majdi y Razan, padre e hija que protagonizan esta historia de rebeldía y amor por la vida en el campo de personas refugiadas del Líbano.
Economía social y solidaria
Cooperativismo Economías tejidas por mujeres: feminismo y cooperativismo en Madrid, una genealogía por contar
La Economía Social y Solidaria feminista no ofrece fórmulas mágicas, pero sí un horizonte: uno donde lo productivo y lo reproductivo, lo económico y lo afectivo, dejen de estar enfrentados.
Galicia
Investigación Varios refugiados denuncian a la ONG Rescate Internacional por explotación laboral y agresión sexual
La Guardia Civil investiga al centro de Mondariz-Balneario tras varias denuncias por parte de voluntarios migrantes que aseguran trabajar sin contrato a cambio de 50 euros semanales. La ONG gestiona 1.700 plazas del programa estatal de acogida.
Industria armamentística
Genocidio Las relaciones armamentísticas de España e Israel han sido “más lucrativas que nunca” desde octubre de 2023
Un informe del Centre Delàs señala diferencias significativas en las armas que España dice que ha vendido a Israel y las que Israel registra. Las empresas israelíes han firmado 46 contratos con las administraciones por más de mil millones.
Violencia machista
Violencia institucional Un observatorio registra en un año más de un centenar de casos de violencia institucional contra las mujeres
El Observatorio de Violencias Institucionales Machistas, creado hace un año, recoge 117 casos de violencia institucional contra las mujeres, la mitad de ellos cometidos por el sistema judicial.
Comunidad de Madrid
Luis A. Ruiz Casero “Durante la transición la cárcel de Carabanchel albergó a más presos que en algunos años del franquismo”
De los presos franquistas que construyeron el penal, pasando por los que fueron fusilados, hasta los revolucionarios que pusieron patas arriba el centro penitenciario con iniciativas como la COPEL, Luis A. Ruiz Casero ofrece en 'Carabanchel. La estrella de la muerte del franquismo', un documentado homenaje a las luchas de las personas internas.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'Os Pecadores' loitan contra montruos reais e mitolóxicos no novo episodio de 'O Teleclube'
O dúo do director Ryan Coogler e o actor Michael B. Jordan estrean unha película sobre a experiencia afroamericana cunha ameaza sobrenatural engadida.
Opinión
Opinión ¡A la mierda Europa!
Hay otra Europa que es víctima de la Europa neoliberal y belicista que apuesta por la industria de las armas a costa de los derechos sociales, es una Europa que se muere de vergüenza cada vez que ve imágenes de Gaza o Cisjordania.
Laboral
Laboral Los sindicatos convocan huelga en Mediapro durante las últimas jornadas de la liga de fútbol
El final de la liga de fútbol podría no verse en televisión si la empresa HBS, nueva adjudicataria de la producción de La Liga, no garantiza la subrogación del personal. Los sindicatos han convocado huelga del 13 al 27 de mayo en el grupo Mediapro.
Tribuna
Tribuna Para acabar de una vez con las nucleares: sobre el último intento de prolongar la vida de las centrales
Los voceros de la nuclear han encontrado la oportunidad ideal para difundir sus bulos con el apagón del 28 de abril. Quieren generar polémica para mantener operativa una infraestructura innecesaria, peligrosa y que genera residuos incontrolables.
Más noticias
Análisis
Análisis ¿Existe una identidad europea?
El 9 de mayo se celebra el “día de Europa”, que conmemora la paz y la unidad en el continente y que coincide con la declaración presentada en 1950 por Robert Schuman que sentó las bases de la cooperación europea. Pero, ¿qué es Europa realmente?
Estados Unidos
Libertad de expresión Canadá recomienda al profesorado LGTBQ+ o crítico con Trump no viajar a Estados Unidos
Una circular de la Asociación Canadiense de Profesores Universitarios (CAUT) recomienda “encarecidamente” que el personal académico viaje a los EEUU “solo si es esencial y necesario”.
El Salto Radio
El Salto Radio Malismo
Hacerse el “malote” aporta beneficios: entrevista con Mauro Entrialgo, autor de Malismo, un ensayo sobre los mecanismos de ostentación del mal
Madrid
Madrid El grito de ‘Altri Non!’ llega al Congreso de los Diputados
La Plataforma Ulloa Viva y organizaciones ecologistas exigen directamente al Gobierno español que rechace subvencionar el proyecto de la macrofábrica de celulosa y que respete la voluntad del pueblo gallego.

Recomendadas

Laboral
Laboral Coidar sen dereitos: a loita das traballadoras nas residencias privadas de Galiza
Sen tempo nin medios para ofrecer uns coidados axeitados, alertan dunha situación insostible nos centros e denuncian a privatización dun servizo a costa do benestar das persoas maiores e dependentes.
Pensamiento
Lola Olufemi “No me atraen las utopías lejanas, estoy más interesada en el ahora”
La escritora e investigadora británica Lola Olufemi trabaja desde la certeza de que el presente no es una jaula, desde la confianza en que viviremos cosas diferentes aunque no se sepa exactamente de qué tipo van a ser.
Catalunya
Acción directa Las Sublevaciones de la Tierra francesas llegan a Catalunya: “Necesitamos una forma nueva de luchar”
Una acampada de tres días y una acción simbólica han sido el pistoletazo de salida de Revoltes de la Terra. La organización ha sido capaz de unir a ecologistas de campo, de ciudad y campesinado en una dinámica de lucha “nueva”.