O prelo
Fosforescencias: converter a vida en poesía

O epistolario da poeta galega, Lupe Gómez, é un refuxio, un libro para aprender a mirar o mundo.
26 jun 2020 20:54

“Os escritores sempre din que escribir é un acto moi solitario, pero creo que en realidade é un feito moi ruidoso, como ter frío ou debuxar rostros”. 

Fosforescencias é un libro único e delicado. Unha mestura entre a prosa epistolar e a poesía. Unha recompilación de documentos que falan da vida, da amizade e da enfermidade. É unha invitación ao mundo dunha poeta que ten o poder de elevar o máis mundano a un idilio. Cada carta que compón o libro é un raio de luz que aluma a cotiandade, unha perspectiva fresca da realidade, unha fosforescencia fugaz na escuridade.  

A autora, Lupe Gómez, naceu en Fisteus en 1972. Estudou xornalismo en Santiago e colaborou nos xornais Galicia Hoxe, A Nosa Terra e El Correo Gallego. Ten unha decena de libros publicados nos que destaca o seu primeiro poemario, Pornografías, autoeditado en 1995 e traducido ao castelán no 2019. Ademais de ter gañado premios como o Lorenzo Baleirón e o Johán Carballeira, co seu libro Camuflaxes gañou o Premio da Gala do Libro Galego e o Premio da Crítica no 2017. 

O seu epistolario Fosforescencias foi publicado pola editorial Alvarellos a finais do 2019. Nel atópanse unha selección da correspondencia que Lupe mantiña coas súas amizades ao longo de case un ano. Entre os destinatarios — e remitentes — atópanse Xosé Neira Vilas, Emma Pedreira, Francisco Pillado, Manolo Rivas, ademais de outras vellas amizades.  

Este libro fala de tantos temas como follas nacen e caen dunha árbore ao longo dun ano. Mais, sobre todas as cousas, Lupe fala da amizade. No importa que tan longa, profunda ou curta sexa unha carta, cada unha representa o que a amizade realmente é: escoitar-ler-atentamente, compartir a vida, medrar en compañía e procurar o cariño. 

Máis que cartas, o que Fosforescencias ofrece é unha especie de diario de vida. É coma se Lupe Gómez tivese logrado converter as palabras impresas nunha xanela á que nos invita a mirar a danza dos seus pensamentos. Atravesamos diferentes momentos da vida da escritora, quen nos leva da man e nos comparte as súas dúbidas, as súas preocupacións, os seus soños, as lecturas que vai facendo, as enfermidades que aparecen e as mortes que irrompen no camiño.  

Ademais, a lectura deste epistolario permítenos ser testemuñas do proceso de creación do mesmo.  

“Quero comezar a escribir un novo libro pero non teño un apoio económico que me permita traballar con independencia, autonomía e liberdade. Vivimos nun país de arañas. Miña nai ás veces dime: “Non escribas libros, pois ninguén che dá nada por eles”. Ten razón. Ela é unha agricultora de terra que da patacas, leite, ovos… pero a min non me dan nada por escribir e traballar co aire”. 

FORMAS E ESCENCIA 

Cando Lupe Gómez nos comparte o seu ritual sagrado de acariciar as cartas antes de envialas e ao recibilas, advirte do afecto que hai no intercambio de correspondencia a pesar da distancia entre os corpos. Coa súa escritura sucede o mesmo: Lupe acarícianos coas súas palabras, cóidanos a través delas.  

A poeta de Fisteus escribe desde unha subxectividade sen pretensións que é quen de facer que sintamos os seus textos próximos a nós. Cada paisaxe que describe, por máis sinxelo ou cotián que sexa, tórnase poético baixo a súa mirada. Ler Fosforescencias é observar o mundo a través dos ollos dunha muller que ama a vida ao grao que parecese que o mero feito de existir é razón suficiente para rendernos ante a felicidade.

O mundo que ve e reinventa Lupe Gómez dálle todo o necesario para vivir: arróupaa e cóidaa. Ela, pola súa banda, devórao intensamente, aliméntase da forza da propia presencia. Así e todo, a pesar de toda a forza que hai na prosa da autora, o libro ten o poder de deter o tempo con suavidade e delicadeza; o ritmo poético é tan claro que quen le, automaticamente entra en sintonía coas palabras que acougan o espírito. 

“Algunhas mulleres desexan afirmar as súas cinturas, as súas pernas. Fan moitos exercicios ximnásticos para conseguilo. Súan e choran en vano logrando pouco a pouco. As mulleres escritoras porfiamos continuamente en afinar as nosas mans, como se fosen pianos, como se quixeramos modelar a música da linguaxe que utilizamos. Eu antes tiña unhas mans rudas, fortes, brutas, pois traballaba coa terra, coa auga fría, co esterco. Pero logo, de tanto escribir epístolas apaixonadas e tanto tocar o piano, as miñas mans fóronse atenuando, afinando, suavizando.” 

Secasí, traballos como o de Lupe Gómez corren un perigo: poden ser reducidos ao campo do talento nato, ao da subxectividade sensible. A sinxeleza coa que é quen de transmitir non ten que ver con que sexa muller ou só co feito de ter nacido nunha aldea. Detrás das palabras de Gómez, innegablemente, hai traballo e oficio, cousas que moitas veces quedan ocultas detrás de etiquetas benevolentes e paternalistas que teñen recaído por moitos anos en autoras como a propia Rosalía de Castro. Lupe Gómez, por sorte, pode reivindicar o traballo poético feminino en vida.  

“Gústame buscar títulos. Nomes para todos os meus fillos. Palabras para calmar a sede embriagadora do sol. É como buscar nomes de xardineiros que cortan a roseira con moita atención verdadeira e moto amor”. 

Non deixan de desconcertar, no entanto, aseveracións como “A min gustaríame ser negra porque así a xente quereríame moitísimo” ou “Gustaríame saber convivir cos votantes do PP, do PSOE, do BNG e cos negros e África”, que desentoan e poden dar lugar a perigosas interpretacións.  

*** 

As raíces de Lupe Gómez fanse visibles en cada carta. Escribe con toda a modernidade posible, alimentada de todos os séculos pasados. Fosforescencias é un libro para ler devagar e para poder absorber e procesar cada imaxe.  

“Acabar un libro é como rematar a arquitectura preciosa dun soño. Pechar con chave a porta para que non entren os ladróns, e para que todo siga sendo tan fermoso como era antes, e como será sempre”. 

O desconcerto inicial ante a beleza case violenta da prosa de Gómez termina por asumirse e transformarse en ansias de vivir como ela vive: amando. 

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
Literatura
50 aniversario Aresti vive en la memoria de un pueblo vasco en disputa
Hoy comienzan en Bilbao los actos del 50 aniversario de la muerte de Gabriel Aresti, referencia ineludible e incómoda de la literatura vasca moderna.
Feminismos
Feminismo “Gatazka eta abusua ez dira gauza bera”, feminismoko eztabaidei heltzeko
Laura Macayaren liburua ekarri du euskarara Katakrakek. Amaia Astobizak itzuli du, feminismoaren baitako eztabaidak ireki eta beste begirada batzuetatik ekiteko helburuarekin.
Minería
Minaría Bruxelas cava fondo: litio galego para o novo militarismo europeo
No medio do rearme ordenado pola UE, Galiza entra no ámbito xeopolítico como potencial provedor de litio para a industria de defensa. Un enclave de alto valor ecolóxico en Doade (Ourense) converterase en canteira de baterías militares.
Galicia
Galicia La UE cava hondo: litio gallego para el nuevo militarismo europeo
En pleno rearme ordenado desde Bruselas, Galicia entra en el tablero geopolítico como potencial proveedor de litio para la industria de defensa. Un enclave de alto valor ecológico en Doade (Ourense) se convertirá en cantera para baterías militares.
Camboya
Camboya 50 años del inicio del genocidio en Camboya
El régimen de Pol Pot acabó con la vida de más de dos millones de personas. Solo tres integrantes de los Jemeres Rojos han sido condenados por crímenes contra la humanidad.
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.

Recomendadas

Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.
Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.